Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Jaké jsou možnosti spolupráce s influencery

Reading Time: 17 min. čtení Jak mohou influenceři pomoci vaší značce? Můžete je využít nejen pro reklamu, i pro další prvky komunikačního mixu. K různým typům marketingových kampaní se hodí různé formy partnerství. Důležité je vzít v potaz i cíl spolupráce. Brandbuildingová kampaň si zaslouží jiný přístup než hardsellová. Jaké tedy mají značky možnosti?

Placená spolupráce

Nejběžnějším typem spolupráce na Instagramu je placené partnerství, kdy zadavatel (značka) platí dodavateli (influencerovi) za realizaci a zveřejnění reklamního díla, kterým může být post ve feedu, Stories nebo třeba Reels video. Placená spolupráce může být jednorázová, anebo dlouhodobější, stanovená na určité časové období, kdy například influencer zveřejní příspěvek jednou za měsíc po dobu čtvrt roku. 

Hashtagy v popisku upozorňují na to, že se jedná o reklamní příspěvek.

Takováto spolupráce by měla být dle zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a také na základě zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb. označena. Instagram k tomuto účelu nabízí při zveřejňování příspěvku pokročilá nastavení, kde influencer může označit obchodního partnera (značku) a povolit mu propagaci. Značka pak má díky tomuto označení navíc k dispozici přehled dosahů a interakcí u jednotlivých příspěvků.

„Pokročilá nastavení“ najdete v business účtech v sekci, kde se zadává popisek příspěvku.
Pokud influencer označí obchodního partnera, objeví se u postu zpráva „Placené partnerství s [jméno značky]“.

Kromě toho se s ohledem na zákony výše a na etické stanovy doporučuje příspěvek označit hashtagem #spoluprace či #spolupráce, případně anglickým #ad, pokud má influencer i zahraniční publikum.

Barter

Barterový obchod je výměna zboží nebo služeb za jiné zboží nebo služby bez použití peněz. V prostředí Instagramu barter funguje nejčastěji tak, že značka dodá influencerovi zdarma svoje produkty, a ten je jako protislužbu promuje na svém instagramovém profilu, tedy poskytuje značce mediální prostor.

Nemusí se však jednat pouze o produkty, příkladem barterové spolupráce mezi brandem a influencerem může být třeba i pobyt v hotelu, kdy influencer tento pobyt neplatí (anebo hradí jen část celkové sumy), a jako protihodnotu vytváří hotelu na svém účtu reklamu. Podobně využívají barterových dohod například i kosmetické nebo kadeřnické salony.

Takovéto příspěvky influenceři označují tagem #barterovaspoluprace nebo #barter.

Ambasador značky

Pokud značka najde osobnost, která má v online světě vliv, a ještě dlouhodobě používá její produkty a doporučuje je ostatním i mimo placenou spolupráci, a navíc sdílí její hodnoty, nabízí se, aby udělala z takového člověka svého ambasadora. Ambasadorství je dlouhodobý typ spolupráce mezi brandem a influencerem, kdy se influencer stává zároveň tváří značky, případně její sezónní kampaně. A protože brandu propůjčuje tvář a jméno, měl by mu maximálně důvěřovat.

Moderátorka Gabriela Lašková je již delší dobu tváří kosmetické značky Mixa (zdroj: mixafrancie.cz).

Influencer prostřednictvím postů sdílí hodnoty značky mezi své sledující a na svých účtech na sociálních sítích jí věnuje větší mediální prostor než jiným spolupracím. Po dobu ambasadorství by influencer zároveň neměl propagovat stejné produkty jiných značek, aby nedošlo ke snížení důvěryhodnosti v komunitě, která ho sleduje. Často se proto zároveň se smlouvou o ambasadorství podepisuje smlouva o exkluzivitě.

Jaromír Jágr začal nedávno spolupracovat se značkou Zalando„Mám pro vás novinku a skvělou zprávu, ze které jsem nadšený a konečně ji mohu prozradit- stal jsem se tváří @zalando a součástí #zalandocz rodiny jako ambasador sportovní kategorie,“ napsal ve Stories.
Je ale tváří i jiných značek, například Huawei.

Inspirace: Značka Hoover má přehled svých ambasadorů dokonce na webu i s jejich příběhem, proč je jim brand blízký. Dobrá práce!

Shopaholic Nicol je ambasadorkou značky Coca-Cola.

Eventy

Značky mohou využít influencery jak k propagaci samotného eventu, tak k přenesení atmosféry z něj do komunity sledujících. Influencer tedy může akci promovat s předstihem za účelem pozvání svých followers a zvýšení počtu účastníků akce, anebo může vytvářet z akce reportáž – prostřednictvím fotek, videí nebo živého přenosu, a sledujícím tak zprostředkovat zážitek spojený se značkou.

Pozvání na nákupní akci „Dny Marianne“ prostřednictvím videa ve Stories.
Zmrzlinárna Grom pozvala na opening své pražské pobočky desítky influencerů, jejichž posty pak doslova zaplavily Instagram – a značka tudíž byla opravdu vidět.

Influenceři jsou zváni na nejrůznější eventy značek, aby zvýšili prestiž takových událostí, a aby značku pomohli zviditelnit. Může se jednat o nejrůznější typy akcí, například módní přehlídky, představení nových kolekcí a produktů, openingy, plesy, press tripy, tiskové konference a podobně. Značka platí influencerovi za účast na události a za mediální prostor na jeho účtech, který je věnován zviditelnění daného brandu.

Influenceři pomáhají vytvořit kolem nových produktů, filmů, seriálů, restaurací nebo třeba módních kolekcí buzz!

Speciální zážitek

Značka může influencera pozvat na standardní event pro větší publikum, anebo je tu ještě jedna cesta: když mu umožní zažít něco, co není úplně běžné zažít, například cestu do zahraničí na různé události, exkurzi v sídle firmy apod. Pochopitelně výměnou za to, že svůj prožitek a dění ukáže na svých sociálních sítích fanouškům. Touto cestou značka přinese exkluzivní obsah a prohloubí si vztah jak se samotným influencerem, tak se svými fanoušky.https://www.youtube.com/embed/2p3M10JM_sg?feature=oembedZnačka Adidas vzala Jiřího Krále a Petera Altofa, který si říká expl0ited, na zápas Ligy mistrů do Německa.

TRESemmé, značka vlasové kosmetiky, pozvala několik českých a slovenských influencerek na módní akci NYFW do New Yorku.

Soutěže

Soutěž má přínos jak pro značku, tak pro samotného influencera. Značce pomůže budovat povědomí, její produkty se dostanou k potenciálním zákazníkům, kteří je vyzkouší, a pokud je podmínkou pro účast být sledujícím profilu značky, také jí vzroste počet followers.

Podmínkou účasti v soutěži bylo dát „lajk“ fotce, označit v komentářích tři přátele a stát se sledujícím instagramového profilu značky Zoot.

Influencer si pak díky soutěži buduje vztah se svojí komunitou, která pochopitelně ocení možnost zisku produktů zdarma, a zároveň dostává možnost tvorby interaktivního obsahu, který publikum na sociálních sítích baví (soutěžení, losování).

I v tomto případě bylo podmínkou účasti začít sledovat profil značky Beauty Body Clinic i influencerky, a v komentáři označit kamarádku.

Populární jsou i takzvané give away, kdy influencer sám vytvoří pro své fanoušky soutěž, ve které rozdává dárky, jež dostal od značek a chce se o ně podělit.

Právě na give away vyrostla prakticky celá „první vlna“ youtuberek. Protože je tato forma soutěžení velmi populární a přitahuje sledující, vsázely na ni snad všechny tvůrkyně vlogů na YouTube.

Vlastní produkt

Tento typ spolupráce má značce přinést vyšší prodeje a je silným nástrojem brandbuildingu. Influencer ve spolupráci s výrobním oddělením dané značky připraví vlastní produkt, který je speciálně obrandovaný a nese jeho jméno, případně i tvář.

Influencerka MamaDomisha připravila ve spolupráci se značkou Big Boy vlastní oříšková a čokoládová másla se speciálními příchutěmi.

Influencer má zisk z každého prodaného produktu (pokud domluva se značkou nezní jinak), a tak ve svém vlastním zájmu výrobek promuje na svých kanálech s častější periodicitou, což je pro značku výhodné. Jinak jde ale pochopitelně o pro značky finančně nejnáročnější typ spolupráce, protože je nutné vzít v potaz náklady na vývoj, výrobu, speciální obaly, distribuci a samotnou reklamu. 

Beauty blogerka PetraLovelyHair vytvořila společně se značkou Revolution řadu dekorativní kosmetiky.
Do spolupráce byla zapojena i další značka, drogerie Rossmann, kde se kosmetika exkluzivně prodává (zdroj: Rossmann).

Převzetí účtu (takeover)

K tzv. takeoveru (nejčastěji) instagramového účtu značky přistupují většinou za účelem zvýšení počtu sledujících. Influencer nejprve na svém vlastním profilu zveřejní teaser, tedy oznámení o tom, že v příštích dnech či hodinách bude online na účtu značky xy, a jeho komunita má pak zájem sledovat jeho počínání zde. Proto se stane sledujícím profilu značky. 

Travel blogeři The SIKLS přebrali na jeden den instagramový účet cestovní kanceláře, se kterou strávili dovolenou na Bali.

Značce díky této formě spolupráce vzniká originální obsah, který pochází z rukou influencera, a který si může uložit a nadále propagovat. Viditelnost jména či tváře influencera na profilu – ať už ve feedu, anebo ve Výběrech, zároveň zvyšuje prestiž brandu.

Dva tátové převzali účet značky Zásilkovna, se kterou dlouhodobě spolupracují.

Affiliate spolupráce a linkbuilding

S blogery mohou značky navázat affiliate spolupráci. Ta vypadá v praxi tak, že bloger na svůj blog umístí banner či jinou formu online reklamy na webovou stránku nebo e-shop značky. Pokud uživatel na stránku značky z blogu přijde a provede požadovanou akci neboli konverzi (nákup, rezervace služby, registrace, vyplnění ankety apod.), dostane bloger finanční odměnu ve formě provize. Značku a influencera spojuje tzv. affiliate síť – nástroj, který umožňuje sledovat výsledky a vyplácet provizi.

Blogerka Starry Girl na svém blogu férově vysvětluje, jak affiliate funguje.

Affiliate partnerství ale funguje i na Instagramu a dalších sociálních sítích. Značka může vytvořit speciální slevový kód, který influencer promuje. Z každého využitého kódu pak získává provizní odměnu. I v tomto případě tak influencer propaguje na svém profilu značku poměrně aktivně, protože čím víc uživatelů jeho kód využije, tím vyšší je jeho finanční odměna.

Influencerka matka_veronika nabídla svým sledujícím slevový kód od značky About You.

Tip: Pokud máte slevy rádi, sledujte tag #slevovykod. Někteří influenceři jím tagují příspěvky, ve kterých najdete promo kódy na nejrůznější produkty či služby.

Linkbuilding

Blogeři mohou značce pomoci i se search engine optimization (SEO), a to tak, že na svoje stránky umístí odkaz na její web nebo třeba recenzi jejich produktů. Linkbuilding totiž v překladu znamená budování zpětných odkazů a má za cíl propagaci webové stránky značky. Pomáhá zlepšení pozice odkazované stránky ve vyhledávání (Google, Seznam aj.) a tím pádem i nárůstu návštěvnosti stránky. 

Odkaz na web značky Dermacol na blogu getthelouk.com.
Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Články, které vznikly za podpory redakčního týmu nebo externích spolupracovníků.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.