Placená spolupráce
Nejběžnějším typem spolupráce na Instagramu je placené partnerství, kdy zadavatel (značka) platí dodavateli (influencerovi) za realizaci a zveřejnění reklamního díla, kterým může být post ve feedu, Stories nebo třeba Reels video. Placená spolupráce může být jednorázová, anebo dlouhodobější, stanovená na určité časové období, kdy například influencer zveřejní příspěvek jednou za měsíc po dobu čtvrt roku.
Takováto spolupráce by měla být dle zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a také na základě zákona o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb. označena. Instagram k tomuto účelu nabízí při zveřejňování příspěvku pokročilá nastavení, kde influencer může označit obchodního partnera (značku) a povolit mu propagaci. Značka pak má díky tomuto označení navíc k dispozici přehled dosahů a interakcí u jednotlivých příspěvků.
Kromě toho se s ohledem na zákony výše a na etické stanovy doporučuje příspěvek označit hashtagem #spoluprace či #spolupráce, případně anglickým #ad, pokud má influencer i zahraniční publikum.
Barter
Barterový obchod je výměna zboží nebo služeb za jiné zboží nebo služby bez použití peněz. V prostředí Instagramu barter funguje nejčastěji tak, že značka dodá influencerovi zdarma svoje produkty, a ten je jako protislužbu promuje na svém instagramovém profilu, tedy poskytuje značce mediální prostor.
Nemusí se však jednat pouze o produkty, příkladem barterové spolupráce mezi brandem a influencerem může být třeba i pobyt v hotelu, kdy influencer tento pobyt neplatí (anebo hradí jen část celkové sumy), a jako protihodnotu vytváří hotelu na svém účtu reklamu. Podobně využívají barterových dohod například i kosmetické nebo kadeřnické salony.
Takovéto příspěvky influenceři označují tagem #barterovaspoluprace nebo #barter.
Ambasador značky
Pokud značka najde osobnost, která má v online světě vliv, a ještě dlouhodobě používá její produkty a doporučuje je ostatním i mimo placenou spolupráci, a navíc sdílí její hodnoty, nabízí se, aby udělala z takového člověka svého ambasadora. Ambasadorství je dlouhodobý typ spolupráce mezi brandem a influencerem, kdy se influencer stává zároveň tváří značky, případně její sezónní kampaně. A protože brandu propůjčuje tvář a jméno, měl by mu maximálně důvěřovat.
Influencer prostřednictvím postů sdílí hodnoty značky mezi své sledující a na svých účtech na sociálních sítích jí věnuje větší mediální prostor než jiným spolupracím. Po dobu ambasadorství by influencer zároveň neměl propagovat stejné produkty jiných značek, aby nedošlo ke snížení důvěryhodnosti v komunitě, která ho sleduje. Často se proto zároveň se smlouvou o ambasadorství podepisuje smlouva o exkluzivitě.
Inspirace: Značka Hoover má přehled svých ambasadorů dokonce na webu i s jejich příběhem, proč je jim brand blízký. Dobrá práce!
Eventy
Značky mohou využít influencery jak k propagaci samotného eventu, tak k přenesení atmosféry z něj do komunity sledujících. Influencer tedy může akci promovat s předstihem za účelem pozvání svých followers a zvýšení počtu účastníků akce, anebo může vytvářet z akce reportáž – prostřednictvím fotek, videí nebo živého přenosu, a sledujícím tak zprostředkovat zážitek spojený se značkou.
Influenceři jsou zváni na nejrůznější eventy značek, aby zvýšili prestiž takových událostí, a aby značku pomohli zviditelnit. Může se jednat o nejrůznější typy akcí, například módní přehlídky, představení nových kolekcí a produktů, openingy, plesy, press tripy, tiskové konference a podobně. Značka platí influencerovi za účast na události a za mediální prostor na jeho účtech, který je věnován zviditelnění daného brandu.
Speciální zážitek
Značka může influencera pozvat na standardní event pro větší publikum, anebo je tu ještě jedna cesta: když mu umožní zažít něco, co není úplně běžné zažít, například cestu do zahraničí na různé události, exkurzi v sídle firmy apod. Pochopitelně výměnou za to, že svůj prožitek a dění ukáže na svých sociálních sítích fanouškům. Touto cestou značka přinese exkluzivní obsah a prohloubí si vztah jak se samotným influencerem, tak se svými fanoušky.https://www.youtube.com/embed/2p3M10JM_sg?feature=oembedZnačka Adidas vzala Jiřího Krále a Petera Altofa, který si říká expl0ited, na zápas Ligy mistrů do Německa.
Soutěže
Soutěž má přínos jak pro značku, tak pro samotného influencera. Značce pomůže budovat povědomí, její produkty se dostanou k potenciálním zákazníkům, kteří je vyzkouší, a pokud je podmínkou pro účast být sledujícím profilu značky, také jí vzroste počet followers.
Influencer si pak díky soutěži buduje vztah se svojí komunitou, která pochopitelně ocení možnost zisku produktů zdarma, a zároveň dostává možnost tvorby interaktivního obsahu, který publikum na sociálních sítích baví (soutěžení, losování).
Populární jsou i takzvané give away, kdy influencer sám vytvoří pro své fanoušky soutěž, ve které rozdává dárky, jež dostal od značek a chce se o ně podělit.
Právě na give away vyrostla prakticky celá „první vlna“ youtuberek. Protože je tato forma soutěžení velmi populární a přitahuje sledující, vsázely na ni snad všechny tvůrkyně vlogů na YouTube.
Vlastní produkt
Tento typ spolupráce má značce přinést vyšší prodeje a je silným nástrojem brandbuildingu. Influencer ve spolupráci s výrobním oddělením dané značky připraví vlastní produkt, který je speciálně obrandovaný a nese jeho jméno, případně i tvář.
Influencer má zisk z každého prodaného produktu (pokud domluva se značkou nezní jinak), a tak ve svém vlastním zájmu výrobek promuje na svých kanálech s častější periodicitou, což je pro značku výhodné. Jinak jde ale pochopitelně o pro značky finančně nejnáročnější typ spolupráce, protože je nutné vzít v potaz náklady na vývoj, výrobu, speciální obaly, distribuci a samotnou reklamu.
Převzetí účtu (takeover)
K tzv. takeoveru (nejčastěji) instagramového účtu značky přistupují většinou za účelem zvýšení počtu sledujících. Influencer nejprve na svém vlastním profilu zveřejní teaser, tedy oznámení o tom, že v příštích dnech či hodinách bude online na účtu značky xy, a jeho komunita má pak zájem sledovat jeho počínání zde. Proto se stane sledujícím profilu značky.
Značce díky této formě spolupráce vzniká originální obsah, který pochází z rukou influencera, a který si může uložit a nadále propagovat. Viditelnost jména či tváře influencera na profilu – ať už ve feedu, anebo ve Výběrech, zároveň zvyšuje prestiž brandu.
Affiliate spolupráce a linkbuilding
S blogery mohou značky navázat affiliate spolupráci. Ta vypadá v praxi tak, že bloger na svůj blog umístí banner či jinou formu online reklamy na webovou stránku nebo e-shop značky. Pokud uživatel na stránku značky z blogu přijde a provede požadovanou akci neboli konverzi (nákup, rezervace služby, registrace, vyplnění ankety apod.), dostane bloger finanční odměnu ve formě provize. Značku a influencera spojuje tzv. affiliate síť – nástroj, který umožňuje sledovat výsledky a vyplácet provizi.
Affiliate partnerství ale funguje i na Instagramu a dalších sociálních sítích. Značka může vytvořit speciální slevový kód, který influencer promuje. Z každého využitého kódu pak získává provizní odměnu. I v tomto případě tak influencer propaguje na svém profilu značku poměrně aktivně, protože čím víc uživatelů jeho kód využije, tím vyšší je jeho finanční odměna.
Tip: Pokud máte slevy rádi, sledujte tag #slevovykod. Někteří influenceři jím tagují příspěvky, ve kterých najdete promo kódy na nejrůznější produkty či služby.
Linkbuilding
Blogeři mohou značce pomoci i se search engine optimization (SEO), a to tak, že na svoje stránky umístí odkaz na její web nebo třeba recenzi jejich produktů. Linkbuilding totiž v překladu znamená budování zpětných odkazů a má za cíl propagaci webové stránky značky. Pomáhá zlepšení pozice odkazované stránky ve vyhledávání (Google, Seznam aj.) a tím pádem i nárůstu návštěvnosti stránky.