Sledujete denně roztomilá videa s koťátky, štěňátky a morčátky? Je to relax, naprosto chápeme! Na Instagramu však existují i profily, které se zvířatům věnují z jiného důvodu. Těch českých moc není, ale ve světě najdeme fanoušků lovu docela dost.
Různé lovecké komunity nebo dokonce samotní lovci se rádi pochlubí a pravidelně na sítích vystavují své úlovky. Možná si říkáte, v čem je problém? Nebo naopak patříte k těm, kteří vidí problém úplně ve všem. Ukazovat zakrvácená těla mrtvé zvěře určitě není ok, profily lovců však nemusí být jen o mrtvých zvířatech.
Ještě než se podíváme na to, jak by podle nás mohl vypadat ideální lovecký profil, zjistíme, jak se k celé problematice staví Instagram.
Cenzurovat nebo nechat žít?
Je to začarovaný kruh, z kterého se špatně hledá cesta ven. Všichni chceme žít ve světě, kde platí svoboda slova a hlavně svoboda vlastního názoru.
Je ale vystavování mrtvých zvířat názor? Fotografie, které lovci sami sdílí, by nejspíš měly mít určité hranice, které vyjadřují respekt jak k samotnému zvířeti, tak i k ostatním uživatelům Instagramu, kteří na podobné fotky nemusí mít žaludek.
Instagram proti takovým fotografiím bojuje, a to tak, že obsah označuje za “citlivý” a následně ho smaže. V extrémních případech pak dokonce maže i celé účty věnující se této zálibě. To se nelíbí lovecké komunitě, která se často proti cenzuře vymezuje.
Minulý rok se do střetu s Instagramem i Facebookem dostala společnost The Hunting Consortium, které bylo odstraněno 1500 příspěvků a zároveň jim sítě zakázaly jakkoliv sdílet své URL. A to i přes soukromé zprávy v Messengeru. Nemohli také komentovat, sdílet ani lajkovat příspěvky jiných uživatelů. Profilu byly tedy odebrány veškeré funkce k interakci.
Lovecké profily na Instagramu mohou přežít
Tak jako každý jiný sport nebo záliba, tak i lovectví není jen o samotném výsledku, tedy zabití zvířete. Lovectví obnáší spoustu dalších činností, které se dějí před a po finálním aktu.
Jak by tedy lovci mohli ukázat široký záběr této záliby či profese? Odpověď zní vlastně jednoduše. Edukovat a (s citem) seznamovat s touto činností ostatní.
Podle nás by ideální profil mohl vypadat podobně, jako to má známá severská značka Fjällräven. Ukazuje lovectví v širším slova smyslu. Co to znamená v praxi?
Na sociálních sítích funguje vyprávění příběhu. Lidé jsou přirozeně zvědaví a rádi se dozvídají informace o něčem, co je i trochu kontroverzní.
Divoká zvěř žije především v odlehlých místech, kam se člověk zřídkakdy dostane. Příroda je zde krásná a na pohled jedinečná. Lovci by také mohli ukázat, že maso je pro ně vzácnou součástí celého procesu. Chtěli byste vidět třeba to, jak s masem naloží a co s ním vykouzlí v kuchyni?
Lovení divoké zvěře patří k lidstvu po staletí a nejspíš ani v nejbližších letech tomu nebude jinak. Věříme, že pro každého lovce je zabití zvířete vzrušujícím okamžikem, ale na sítích nejsou takové bezprostřední fotografie důstojné. Ke každému ulovenému zvířeti by se mělo přistupovat s úctou a respektem a tak jej i zobrazovat ve veřejných příspěvcích na Instagramu.