Achievers
„Úspěcháře“ žene do hry vidina vítězství. Rádi sbírají body, plní úkoly a chlubí se svými výsledky. Zároveň rádi vyhledávají srovnání s ostatními hráči: touží po tom, postupovat v žebříčku, a to jak mezi ostatními lidmi, tak v žebříčku odměn. Nejde jim však o porážku ostatních, ale spíše o ten pocit. Mají velkou radost při dosažení výhry – a staví si tak vztah k dané značce.
Jak na ně? Věrnostní programy se sběrem bodů, srovnávací žebříčky umístěné na webu (počet nákupů, ujitých km, nalezených odměn, vyhraných bitev apod.).
Na co pozor? Pokud achieverům neumožníte zisk výhry – například skrze složitá či měnící se pravidla, ztratí o vaši hru zájem a přejdou k jiné značce. Objevovat nové věci a produkty achievery zajímá pouze tehdy, když za to dostanou body.
Killers
„Zabijáci“ mají společně s „úspěcháři“ touhu vyhrát a být nejlepší. Oproti achieverům však killerům samotné vítězství ke štěstí nestačí – spokojenosti dosáhnou, až když někdo jiný prohraje. Navíc chtějí zvítězit za každou cenu a porážka nepřátel je velice těší – často je vlastně naplňuje víc, než hra samotná. Vyhledávají příležitosti k souboji a užívají si, když jejich úspěch vidí co nejvíce lidí.
Jak na ně? Při gamifikované události budete mít jistotu, že killeři to nevzdají a pustí se horlivě do všeho.
Na co pozor? Killers hledají způsoby, jak obelstít herní systém – v online prostředí typicky přes kódy, software na editaci byte code atp., v offline např. nákupem bodů od jiných uživatelů, kopírováním splněných úkolů od dalších lidí apod.
Explorers
„Objevitelé“ rádi prozkoumávají a všímají si i naprostých detailů. Baví je celá hra jako proces, nikoli jen její výsledek. Užívají si proto všechny úrovně a touží posbírat veškeré možné odznaky a odměny otvírající dveře do dalšího kola. Největší radost jim udělá objevení bonusových nebo tajných aspektů a doplňků hry. Pokud vyhrají, nemají potřebu se svými úspěchy chlubit.
Jak na ně? Jednoduché sbírání bodů je pro „objevitele“ pouze nutností k otevření dalších možností k průzkumu – chtějí zkrátka víc. Zaujmete je promyšleným systémem a vícekolovou gamifikovanou aktivitou.
Na co pozor? U Explorerů uspějete jen s jasně danými pravidly nebo širší strukturou samotné hry.
Socializers
„Společníkům“ jde především o sociální aspekt hry: o poznání jiných lidí, o výměnu informací, o naslouchání. Nejde jim primárně o výhru, ale o lidský kontakt a společenskou interakci s jednotlivými hráči. Socializers tak vyhledávají prostředí, ve kterých mohou o aktivitách komunikovat s jinými lidmi a projevit emoce.
Jak na ně? Socializery nadchnou třeba gamifikované aktivity prostřednictvím sociálních sítí, kde mohou diskutovat s druhými.
Na co pozor? Je třeba myslet na to, aby brand měl navrch nad sociální interakcí – aby se „společníci“ bavili, ale vnímali, že tak činí v prostředí vaší značky a gamifikace tudíž splnila svůj účel.