Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Glosa Tomáše Kvapilíka: Kdo dnes není influencer?

Reading Time: 4 min. čtení Podle amerického průzkumu chce 86 % dospívajících Američanů vydělávat pomocí reklamy na svých sociálních sítích. Jak se na fenomén influencerů dívá známý psycholog?

Jako malý kluk jsem se chtěl stát automobilovým závodníkem a posléze hokejistou. S přibývajícím věkem a přechodem do kategorie náctiletých se mým vysněným povoláním stal novinář a spisovatel. Když se na svoje profesní sny podívám kritickým dospělým okem, soudím, že jednou z mých motivací bylo psaným slovem ovlivňovat lidi. Jejich emoce, jejich názory či postoje. Dalo by se říci, že jsem chtěl být influencer? 

Výzkumná agentura Morning Consult v roce 2019 zveřejnila průzkum, podle kterého chce 86 % dospívajících Američanů vydělávat pomocí reklamy na svých sociálních sítích. Kromě toho 12 % těchto mladých Američanů se dokonce už influencerem cítí být. Jiný britský výzkum zjišťoval preference ohledně budoucího povolání u dětí ve věku 11-16 let. Na druhé a třetí pozici se umístili influencer a youtuber (zvítězilo povolání doktora a přiznejme si, to také není „bez vlivu“). 

Podle nahodile zaznamenaných anket v médiích se domnívám, že čeští teenageři na tom s vysněnými profesemi nebudou jinak. Instagramový profil @mamzajemospolupraci je navíc hořkým důkazem, že se u mnohých z nich nejedná o příjemné snění, nýbrž o těžkou iluzi. Podle některých příspěvků z tohoto profilu vzniká dojem, že rolí influencera se v Česku ohání každý druhý, kdo má Instagram. 

A zde se můj pubertální příběh s některými teenagery současnosti rozchází. I když jsem psal do studentského časopisu, za novináře jsem se fakt nepovažoval.

Dokonce i když jsem o několik let později pracoval jako redaktor na plný úvazek, byl jsem s identitou novináře opatrný. A podobným způsobem jsem zdrženlivý i dnes, když mě někdo osloví jako influencera jen pro určitý počet sledujících na Instagramu. 

Profese a identita s ní spojená není rychlokvaška. Na druhou stranu určitá míra iluze, zmatených rozhodnutí a chaotického hledání identity k věku dospívání patří. Jedna z ikon psychologie Erik Erikson ve svém modelu vývoje osobnosti určil, že „hledání vlastní identity v konfliktu s nejistotou ohledně své role mezi lidmi“ probíhá mezi 12. a 19. rokem člověka. Já osobně bych na základě mých zkušeností z praxe tuto etapu prodloužil někdy až ke 25. roku života. 

Tak dejme samozvaným influencerům ještě trochu času… 

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Jsem člověk, který naslouchá lidem mnoho let a nabízí jim odborný pohled na to, co prožívají a jakými způsoby jim lze pomoci.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Influenceři

Reading Time: 17 min. čtení Kdo je MrBeast a proč rozdává stovky tisíc dolarů náhodným lidem?

Influenceři

Reading Time: 34 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno.

Sociální sítě

Reading Time: 6 min. čtení Dokážou zkazit den, umí zasáhnout citlivé místo, zranit a rozplakat. V některých případech dokonce naplňují skutkovou podstatu trestného činu. A přitom se jedná o způsob komunikace, na který si mnozí tvůrci na internetu a sociálních sítích už zvykli a berou ho jako nedílnou součást – hejty.