Zvolit správný logotyp je stejně důležité jako vybrat vhodný název společnosti. Z dlouhodobého budování brandingu je totiž klíčová jasná rozpoznatelnost. Některé značky si spojíme například s barvou, jiné s vůní nebo melodií a jiné zase s typickou vizuální identitou. Pod vizuální prvky můžeme zařadit i logotypy. A na některá zajímavá loga, třeba i s hlubším, někdy na první pohled ne úplně zřejmým významem, se podíváme.
FedEx
Název této přepravní firmy už pravděpodobně slyšel každý z nás. Jsem si jistý, že i logo jste už někdy v životě viděli. Na první pohled je to obyčejný nápis „FedEx“. Když se ale pozorně zadíváte na písmena „Ex“, objevíte mezi nimi šipku, která symbolizuje právě rychlou přepravou zásilek. Jakmile jednou šipku spatříte, už ji tam uvidíte vždycky.
ROXY
Tato dámská oděvní značka vznikla v roce 1990. Primárně byla určena surfařkám a vyčlenila se z pánské značky Quiksilver. A právě logo Quiksilver je klíčové. Spojíte-li totiž dvě loga Quiksilveru k sobě, dostanete srdíčko v podobě loga ROXY.
Beats by Dre
Na první pohled tvoří logo značky Beats bílé písmeno B v červeném kruhu. Na tom by nebylo nic zvláštního – B jako Beats. Pokud ale budete pátrat po hlubším významu, dohledáte, že červený kruh má také symbolizovat hlavu a písmeno B pak zobrazuje siluetu overhead sluchátek. Což krásně vystihuje produkt, který tato firma vyrábí.
Hyundai
Jihokorejskou automobilku Hyundai asi netřeba představovat. Logotyp Hyundai tvoří počáteční písmeno H uzavřené v oválu. Asi každého napadne, že se jedná o počáteční písmeno, což je pravda. Zároveň ale stylizace písmena „H“ symbolizuje dvě lidské siluety podávající si ruce a uzavírající tak pomyslné pouto mezi značkou a zákazníkem.
Amazon
Internetový obchodní gigant využívá pro svoji prezentaci typografické logo doplněné o oranžovou šipku. A právě tato šipka vyjadřuje velikost a šíři sortimentu, který můžete na amazonu nakoupit. Neboli seženete tam vše od A do Z.
Toblerone
Švýcarská čokoláda, která se od ostatních odlišuje tvarem i balením. Jméno vzniklo spojením příjmení zakladatele (Theodor Tobler), města Bernu a italského výrazu torrone (turecký med). Jednotlivé kousky čokolády tvoří trojúhelníčky symbolizující švýcarské Alpy. V logu je vyobrazena konkrétně hora Matterhorn. A pokud se zadíváte pozorně, najdete tam i siluetu medvěda.
Tour de France
Nejznámější etapový cyklistický závod světa do typografického loga vtipně zakomponoval siluetu cyklisty (závodníka) na kole. Cyklistu tvoří písmeno „R“ (a „U“) a jízdní kolo je pak tvořeno písmeny „O“. Žlutá barva symbolizuje barvu trikotu, do které se může obléct pouze vítěz závodu.
Obrázková sociální síť Pinterest používá pro své logo zcela jasně bílé počáteční písmeno „P“ v červeném pozadí. Zároveň pokud si přeložíte první tři písmena slova Pinterest, tedy „pin“, dostanete slovo „špendlík“. Vizuálně se tedy jedná jak o písmeno „P“, tak právě o onen špendlík. Na tomto principu sociální síť funguje – na svoji nástěnku si připínáte oblíbené obrázky.
Formule 1
Nejprestižnější automobilový závod Formule 1 ve svém logu využívá negativní prostor. Zatímco písmeno „F“ je lehce rozpoznatelné, číslice „1“ je možná pro některé pozorovatele ukryta. Najdeme ji mezi písmenem „F“ a červeným vzorem, který symbolizuje rychlost (nikoli tedy číslici 1).
Carrefour
V minulých letech jste se i u nás mohli setkat s hypermarketem Carrefour. Jeho logo se skládá ze tří barev a odkazuje tak na svoje francouzské kořeny. Je tvořeno dvěma šipkami, které vychází z názvu Carrefour (=rozcestí). Všimli jste si však, že logo využívá stejně jako Formule 1 negativní prostor, ve kterém je zobrazeno písmeno „C“?
London Symphony Orchestra
U tohoto logotypu si na první pohled všimnete, že je tvořeno počátečními písmeny London Symphony Orchestra (LSO). Typograficky byla písmena navržena tak, aby zároveň symbolizovala dirigenta, který drží v ruce taktovku. Jakmile o tom víte, jistě ho tam uvidíte.
LG
Jihokorejská společnost LG vyrábějící elektroniku si pro svůj logotyp zvolila umístění písmen „L“ a „G“ na červené pozadí. Při pozornějším zkoumání zjistíme, že se jedná o radostný lidský obličej. Radostný proto, protože LG svůj název spojila s mottem „Life’s Good“, což můžeme přeložit jako „Život je hezký“. Existují však i spekulace o tom, že logotyp vznikl z předobrazu Pacmana. Posuneme-li totiž písmeno „L“ výše a celý obrázek otočíme o 90 stupňů ve směru hodinových ručiček, máme Pacmana.
Adidas
Přemýšleli jste někdy o tom, co znamenají tři pruhy v logu adidas a proč jsou vyobrazeny tímto způsobem? Adidas marketingově využívá více subbrandů – Adidas Originals, Adidas Performance a Adidas Sport Style. Logotyp, na který se díváme, patří Adidas Performance. V tomto případě tři pruhy symbolizují horu, která představuje výzvy a cíle, které musí člověk každý den překonat.
Gillette
Tato značka spadající pod gigant Procter & Gamble je pro mnohé lidi synonymem hladkého oholení. A právě ostrost svých břitů se rozhodl Gillette v logu vyjádřit tím, že uřízl špičky písmen „G“ a „i“ stejně, jako by to udělala ostrá břitva.
Levi’s
Na první pohled se může zdát, že na logotypu Levis není nic zajímavého. Avšak jeho tvar svůj skrytý význam má. Spodní tvar loga (spolu s negativním prostorem) totiž odkazuje na typický tvar zadních kapes, který najdeme u „levisek“. Anglicky se označuje jako „batwing shape“, což bychom mohli přeložit jako „tvar netopýřích křídel“. Oficiálně se tvar kapes nazývá „Obloukovitý“ (anglicky Arcuate).