Veronika Zachariášová se v médiích a PR pohybuje od roku 2006. Začínala jako moderátorka Rádia Čas, postupně se přes regionální televize dostala na pozici reportérky domácí redakce TV Nova. Odsud se v roce 2013 přesunula do IKEM.
Veroniko, co přesně máte v IKEM na starosti?
V IKEM pracuji v rámci Odboru PR a marketingu a prakticky od začátku se starám o sociální sítě. Tehdy v roce 2013 se rozvíjel vlastně jen Facebook, a to jako rychlý zdroj informací pro pacienty.
Postupně k tomu přibyl v roce 2016 Instagram a o rok později také Twitter. Nyní pod hlavičkou IKEM funguje rovněž LinkedIn profil, účet na YouTube, a dále facebookový a instagramový účet Českého registru dárců krvetvorných buněk IKEM.
Máme také FB účet Kariéra IKEM, který využíváme pro HR a náborová témata, a také Twitter IKEM Research, kde mohou lékaři publikovat vědecké poznatky a odkazy na své publikace.
Staráte se o všechny profily?
Osobně mám na starosti průběžně všechny zmíněné profily, některé však fungují jen jako doplňkové a tudíž práce s nimi není tak časově náročná. Většinu času zaberou především FB a IG profily, kde je základna fanoušků největší. V rámci FB IKEM máme aktuálně více než 42,5 tisíce sledujících.
Jak si zajišťujete produkci příspěvků?
V rámci IKEM tvoříme většinu příspěvků sami – od nápadu, přes scénáře, realizaci i postprodukci. K tomu máme v týmu kameramana/střihače v jedné osobě a pak také fotografa nebo grafiky. Díky nim je možné realizovat prakticky každý nápad a velmi flexibilně reagovat i na aktuální témata – můžeme natáčet edukační videa, představovat jednotlivá oddělení nebo zaměstnance IKEM, radit pacientům v nejpalčivějších otázkách.
Například během pandemie COVID jsme zpočátku mohli našim pacientům jednoduše ukázat, jak manipulovat s rouškami a respirátory, jak se chránit, později pak souhrnně vysvětlit očkování jednotlivých skupin pacientů. To vše jsme zvládali během jediného dne natočit, sestříhat nebo jinak zpracovat, ještě tentýž den vyvěsit na sociální sítě a reagovat tak na to, co pacienty nejvíce zajímá.
Bylo složité kolegy přesvědčit, aby taková instituce jako IKEM měla vlastní profil na sítích?
Potřebu prezentace na sociálních sítí IKEM chápe a dlouhodobě podporuje. Díky funkčnímu a aktivnímu profilu na Facebooku bylo jednoduché vysvětlit, jaké benefity přinesou i další sociální sítě.
IKEM zde má možnost propagace nejrůznějších výkonů, metod a nových směrů, a zároveň zde i díky důrazu na komunitu pacientů ukazuje, že je přístupný všem, kdo služby potřebují.
Kde hledáte inspiraci pro svou práci? Sledujete například podobné účty v zahraničí?
Inspiraci čerpáme všude kolem sebe. Snažíme se s nemocnicí „žít“ a aktivně naslouchat jak pacientům a jejich potřebám, tak i zaměstnancům. Podobné účty, včetně zahraničních, sleduji, ale o inspiraci se asi v tomto případě hovořit nedá. Snažíme se od začátku jít vlastní cestou a trendy spíše tvořit než kopírovat.
Klademe velký důraz na podporu komunity, ukazujeme na příbězích pacientů, že i těžké diagnózy mohou končit šťastně. Naši pacienti se dokonce v IKEM díky sociálním sítím aktivně potkávají, navzájem se podporují a my jsme za to nesmírně vděční.
Velmi rádi nabízíme také pohled za zavřené dveře operačních sálů a do dalších běžně nepřístupných míst. Mnoho pacientů na svůj den D teprve čeká a to, že ví, jak to u nás vypadá a chodí, je alespoň trošku uklidňuje.
Jaké příspěvky mají nejlepší odezvu?
Největší ohlasy mají příspěvky z operačních sálů. Když vezmeme v potaz, kolik lidí se tam už osobně podívalo při vlastní operaci a kolik jich na zákrok výhledově čeká, je to asi pochopitelné. V období podzimu velmi intenzivně i na sociálních sítích vzpomínáme na dárce orgánů, což je téma velmi citlivé, ale pro fungující transplantační programy důležité.
Oblíbené jsou také příspěvky s konkrétními sestřičkami a lékaři, ale třeba i s našimi zahradníky – rádi ukazujeme, díky komu je IKEM jedno z nejlepších zdravotnických zařízení v zemi a každý náš zaměstnanec k tomu přispívá.
Volně se procházejí areálem a pro naše pacienty jsou pohlazením pro duši a rozzářením dne, protože jdou velmi dobře pozorovat z oken pokojů.
Co říkají kolegové na to, když je chcete v rámci příspěvků osobně představit?
Naštěstí je ta tam doba, kdy zaměstnanci objektivy fotoaparátů a kamer neměli rádi. Každý chápe, že propagace IKEM a možnost ukázat, co děláme, je zásadní. A hlavně, všichni si už za ta léta zvykli a i my jsme se naučili se zaměstnanci pracovat. Vždy hledáme schůdnou variantu pro každého a individuálně pak volíme nejlepší možnou cestu.
Vytváříte si nějaké plány nebo je úplně na vás, co na sítě dáte?
Máme základní plán, ale nikdy není tak pevný, abychom nemohli pružně reagovat na aktuální témata nebo potřeby jednotlivých klinik.
Měříte a vyhodnocujete si nějakým způsobem svůj účet?
Vzhledem k tomu, že IKEM je veřejné zdravotnické zařízení, nemusíme dosahovat přísných KPIs. Data sledujeme, vyhodnocujeme, ale často je pro nás mnohem důležitější přidaná hodnota – lidskost. S pacienty a sledujícími udržujeme kontakt, pečujeme o komunitu, informujeme o běžných věcech, ale i zajímavých zdravotnických tématech.
Neděláme rozdíl v tom, zda píšeme o změně otevírací doby lékárny nebo úspěšné řetězové transplantaci ledvin. Každému příspěvku věnujeme stejnou důležitost a jsme rádi, když vidíme, že často pod jednotlivými příspěvky lidé debatují a vyměňují si vlastní zkušenosti. Snažíme se do toho moc nezasahovat, protože i to dotváří atmosféru pohody, sounáležitosti, přátelskosti a otevřenosti, o kterou zde především jde.
Chystáte se s profilem pracovat více i v rámci nemocnice? Třeba umisťovat po budově hashtagy nebo samotný účet více promovat?
V rámci nemocnice ctíme právo na klid a pohodu pacientů. Většina z nich profily zná, aktivně je sleduje. Nesnažíme se je za každou cenu „prodávat“, už tak se tady na každého pacienta sesype celá hromada informací. Jsme rádi, že si nás spíše sami vyhledávají a my tak máme na všech profilech aktivní sledující, kteří mají o témata skutečný zájem a ne jen neaktivní, naklikané duše.
Dlouholetou tváří IKEMu byl a pořád ještě je profesor Pirk. Ví o tom, že máte účet na sociálních sítích?
Ano, ví, velmi často sám volá a nabízí témata, která by bylo vhodné zveřejnit 🙂