Dárkové karty, speciální sady, elektronika a kosmetika, vouchery a zájezdy. Vánočním reklamám se v prosinci nevyhneme. Blikají na nás v ulicích, najdou si nás i v nejzazším koutu domácnosti přes obrazovky telefonů. A přitom není divu, že korporace i menší živnostníci vkládají do předvánoční reklamy tolik financí. Lidé v naší společnosti utrácejí před Vánoci více než kdy jindy a hlavně, vánoční reklamy fungují.
Výzkum agentury Nielsen Admosphere před pár lety ukázal, že 64 % Čechů inspirovala vánoční reklama k nákupu zboží. Přičemž ženy jsou v tomto ohledu ovlivnitelnější než muži. Jednalo se o 73 % ovlivněných žen oproti 55 % mužů. A kdo by si nevzpomněl na ikonické vánoční reklamy Coca Coly, Disney, Kofoly (se zlatým prasátkem se zuby zahnutými nahoru) nebo T-Mobilu (s Chuckem Norrisem)?
Kdo by obětoval trochu času, našel by influencery na Instagramu, u nichž se na novou vánoční spolupráci mohl každý den „těšit“ s takovou jistotou jako na zprávy o covidu.
A tak jsem si dovolil uskutečnit malý průzkum v sérii stories na svém IG profilu. Tyto stories zhlédlo necelých 28 tisíc profilů a 9 tisíc z nich odpovědělo na moje tři otázky. (Informace o pohlaví a věkovém rozložení bohužel analytické nástroje stories neposkytují.)
Nejprve jsem se zeptal, zdali lidé vnímají počet reklamních příspěvků u profilů, které sledují na IG. Více než dvě třetiny (70 %) zúčastněných odpověděly, že spíše ano. V další otázce si 54 % zúčastněných vybralo odpověď, že zvýšený počet reklamních příspěvků je před Vánoci spíše otravuje. A v poslední otázce 69 % zúčastněných odpovědělo „spíše ano“ na to, jestli je zvýšený počet reklamních příspěvků důvodem k tomu přestat daného influencera sledovat.
Zatímco první dvě otázky se ptaly na vnímání a pocity, třetí byla jiná. Ptala se na volbu a akci. Proto se mi zdá nejzajímavější.
A mohu zní odvozovat, že někteří z dotázaných nezůstali jen u slov, nýbrž došlo i na činy (respektive kliky) a řady jejich sledovaných influencerů prořídly o ty „reklamně příliš aktivní“. A jak to vlastně udělali? Rozloučili se s nimi?
Ještě před několika lety byl nejtrestuhodnějším způsobem rozchodu ten přes smsku. Jenže doba se změnila. „Zlatý rozchod přes smsku,“ říkají si možná lidé, jež se svým partnerem zažili ghosting. Jinými slovy ti, kterým partner přestal odpovídat na zprávy, ignoroval volání, prostě jakoby se vypařil ze světa. Přiznám se, že tento „trend“ mezilidské komunikace se mi ani trochu nelíbí a nechci tím srovnávat partnerský vztah se sledováním influencera na Instagramu.
Říkám si ale, jestli by si i prostředí sociálních sítí nezasloužilo pozvednout kulturu a etiketu. Jestli by influencer neuvítal na rozloučení zprávu třeba o tom, že „tento rok to s počtem spoluprací fakt přehnal“ nebo že „už netvoří ten typ contentu, který jsme u něj měl rád“. Co myslíte vy?