Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Sociální sítě

Kam míříš, Instagrame?

Reading Time: 11 min. čtení Dokážete si v dnešní době představit život bez sociálních sítí? Jak by vypadal svět kolem vás, kdybychom se oprostili od všech digitálních médií, která nás mají sbližovat? A opravdu to dělají?

Instagram nás nepřestává bavit

Podle dostupných dat používalo na začátku roku 2021 Instagram přibližně 1,7 miliardy aktivních uživatelů měsíčně, na konci roku se objevily spekulace o tom, že se toto číslo přehouplo přes hranici dvou miliard. Nelze tedy pochybovat, že Instagram nadále roste a těší se velké oblibě. Pro představu v České republice se zvýšil počet aktivních uživatelů o 400 tisíc na celkových 2,9 milionů (to je zhruba 27 % všech obyvatel včetně novorozenců).

A není to jen Instagram, který v minulém roce rostl. Stále více slyšet je také o TikToku, platformě založené na krátkých video klipech. Uživatelskou základnu zde tvoří primárně mladší cílová skupina, která je v digitálním prostředí jako doma. TikTok překonal v loňském roce hranici 1 miliardy aktivních uživatelů. Trvalo mu to jen pět let (založen byl v roce 2016). Největší nárůst uživatelů zaznamenal v posledních třech letech – mimochodem za stejné období narostl Instagram v řádech stovek milionů. A i díky tomu je stále více patrný boj o každého uživatele.

Neustálý boj s konkurencí

Všechny platformy, které fungují na principu vytváření obsahu svými uživateli, si tvůrce chtějí udržet. Kvalitní obsah (ať už si ho představujeme jakkoli) logicky znamená větší příliv obecenstva, ústící ve větší engagement, delší setrvání uživatelů na platformě a tím pádem větší zájem inzerentů. A právě peníze inzerentů znamenají pro majitele sociálních sítí a jejich investory profit. Z tohoto důvodů vytvořili Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat i YouTube vlastní finanční fondy, ze kterých pravidelně vyplácí tvůrce, kteří jsou na dané platformě úspěšní. Ti si takto mohou přijít až na desítky tisíc dolarů měsíčně.

Sociální sítě se samozřejmě navzájem sledují a to nejlepší ze svých funkcí přebírají jedna od druhé. Nejvíce je to vidět mezi TikTokem a Instagramem, který se svezl na stále rostoucí oblibě videa a zavedl Reels (krátká videa právě po vzoru principů TikToku). Neuběhne snad ani měsíc, kdy by nebyla oznámena další nová funkce, která se etablovala na konkurenční platformě.

Sílu video formátu si uvědomil i Instagram a skrze svého CEO Adama Mosseriho vydal prohlášení, že „Instagram již nechce být vnímám jako místo pro zveřejňování fotografií, ale jako video platforma„. A tomu přizpůsobuje i své algoritmy.

Instagram již nechce být vnímám jako místo pro zveřejňování fotografií, ale jako video platforma

Adam Mosseri, CEO Instagram

Instagram před tribunálem

Ale nejsou to jen pozitivní zprávy o růstu uživatelů, vyplácení tvůrců a stále většímu vlivu influencerů, ale také řada negativ, se kterými se musel Instagram v minulém roce vypořádat. V průběhu roku unikly do médií informace o tom, že si je Instagram vědom negativního vlivu zejména na mladší uživatele a že s tím vedení společnosti nic nedělá. Na první místo klade svůj profit na úkor mentálního zdraví svých uživatelů. Celou situaci se snažili zachránit zavedením nových funkcí pro lepší ochranu nezletilých uživatelů, které je měly částečně před nástrahami ubránit. V této souvislosti musel CEO Adam Mosseri vypovídat před americkým Kongresem.

Šéf Instagramu nakonec před senátory strávil více než 2,5 hodiny. Úvodní slovo si vzal senátor Richard Blumenthal, který předsedá senátnímu podvýboru pro ochranu spotřebitele, který řekl: „Děti jsou závislé na algoritmech, jejichž cílem je využívat a profitovat z dětských nejistot a úzkostí. Big Tech společnosti řekly „věřte nám, zvládneme to uhlídat sami“. Ale ta důvěra je nyní pryč a musí nastoupit legislativa.“

Tlak značek na změnu

Možná i z tohoto důvodu v minulosti některé značky své působení na sociálních sítích bojkotovaly. Nejznámějším příkladem jsou společnosti Bottega Veneta a Lush, které činnost na sítích plně ukončily. Jiným příkladem mohou být značky, které i nadále své profily na Instagramu mají, ale působí zde čistě organicky. Takovým příkladem je oděvní značka Patagonia, která do reklamy na sociálních sítích neinvestovala již od roku 2020. Vedlo ji k tomu šíření nenávistných a lživých informací ohledně globálního klimatu.

Instagram však nebojuje jen s dalšími sociálními sítěmi, ale i se službami, které nabízí obsah na základě placeného členství, tzv. předplatného. Jedné se o služby typu OnlyFans, Patreon a podobné. Objevily se informace o tom, že Instagram pracuje na vlastní verzi předplatného. Z pohledu tvůrců jde jistě o přínos, protože budou moci zobrazovat svou tvorbu jen předplatitelům (= zisk), z pohledu sledujících jde však možná o konec Instagramu, jak jsme ho znali doposud.

A nemusí to být jen Instagram, který se promění, ale celý náš virtuální online život projde změnou. Zřejmě ne letos, ale v dohledné budoucnosti určitě. Prvním větším signálem je přejmenování mateřské společnosti Facebook na společnost Meta Inc. a s tím související jasné vymezení služeb od zastřešující „matky“.

Tuhle změnu oznámil zakladatel Mark Zuckerberg a prohlásil, že nově vzniklá společnost Meta vytvoří tzv. Metaverse – tedy jakýsi paralelní virtuální svět. V tomto světě budeme moci žít „další“ život, nezávislý na prostředí a hmotných statcích. Budeme si v něm kupovat virtuální věci, virtuálně cestovat, virtuálně se setkávat s lidmi atp.

Čeká nás nová kapitola internetu – Metaverse – ztělesněný internet, ve kterém zažijeme pocit přítomnosti

Mark Zuckerberg, CEO Meta

Kam tohle všechno směřuje

Během výpadku Instagramu v loňském roce se ukázalo, že velká část lidí si již život bez sociálních sítí představit nedokáže. Bylo to jak blesk z čistého nebe – během celosvětového výpadku se miliony lidí nemohly několik hodin přihlásit ke svým účtům. Jedinou útěchou jim byl Twitter, který v té době zažíval „znovuzrození“ a příliv nových uživatelů. Je tedy zřejmé, že sociální sítě nás budou provázet i nadále.

Stejně tak se dá očekávat boj o tvůrce i uživatele. Lidská pozornost je prchavá a všechny algoritmy se snaží přijít na to, jak pozornost udržet co nejdéle. To však nejde bez obsahu, a proto i nadále uvidíme stále větší podporu jednotlivých tvůrců, aby setrvali a tvořili na Instagramu. Ať už to bude formou vyplácení peněz ze zmíněných fondů nebo prostřednictvím přímých plateb od diváků (sledujících).

Se zlepšováním technologií jde ruku v ruce jednoduchost obsluhy a snadnost vytváření obsahu, především tedy video obsahu. Jde o trend, který již započal a je třeba se mu přizpůsobit. Video je, a stále více bude, vládcem sociálních sítí. Fotka je mrtvá, ať žije video.

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Píši, tedy jsem.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.