Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Marketing

Survivor: Nebe, peklo, ráj

Reading Time: 10 min. čtení Dlouho očekávaný opus magnus ze světa reality shows konečně dorazil na české obrazovky a monitory. Spot na reality show Survivor představuje svoje soutěžící jako ostré Supermany a Wonder women, kteří samozřejmě naprosto přesně ví, jak se střílí z luku a jak se odhalují pytlácká oka pomocí oštěpu.

Pro rok 2022 se televizím Nova a Markíza však podařilo získat licenci pro vysílání opravdového, nefalšovaného Survivoru.  Masivní kampaň už mnoho týdnů brázdí naše mediální vody a tv show měla online premiéru včera na streamovací platformě Voyo.cz. Dnes bude od 20:20 k vidění i na TV Nova.

Co o Survivoru vypovídá hlavní trailer? 

Hudební podklad nikoho nepřekvapí – vzhledem k tomu, že nyní je třeba lidem dostat pod kůži nové jméno tohoto formátu, využili tvůrci známou píseň Survivor. Za cover verzí hitu od Destiny´s Child stojí skladatelské duo Christian Vorländer a Simon Heeger aka 2WEI. Tito dva kluci z Hamburku mají za sebou spolupráci s bohem filmové hudby Hansem Zimmerem a jejich tracky se objevily v trailerech největších hollywoodských blockbusterů včetně Wonder Woman, Ghost in the Shell či Hellboy.  Předělávka písně Survivor, na které s nimi spolupracovala zpěvačka Edda Hayes, zazněla mimo jiné v promo spotu na film Tomb Raider v roce 2018. Od té doby si tento track zapůjčila řádka tvůrců – a není divu. Je to přesně ten typ trailerové hudby, která má v sobě křehkost, intimitu, ale zároveň i naléhavost a epické finále! 

Stejný příběh (od popového hitu ke klenotu trailerové hudby) má za sebou například song Everybody Wants to Rule the World.  Ikonický opus skupiny Tears for Fears přezpívala novozélandská hudebnice Lorde pro soundtrack filmu Hunger Games: Vražedná pomsta a její dramatická verze plná zvratů a dynamiky se od té doby objevila v řadě filmových i televizních trailerů. 

Markeťák vs. výtvarník

Na začátku opulentního, téměř půldruhé minuty dlouhého spotu vidíme účastníky reality show, jak jeden po druhém kráčí dlouhou chodbou luxusního hotelu či baru směrem ke kameře, jejich tváře se mění, jak postupují směrem k divákovi blíže a blíže. Někdo má v ruce sklenici s koktejlem, se šampaňským, Vojta Drahokoupil si dokonce třímá celou karafu whisky. Tato expoziční pasáž trvá téměř 25 vteřin a jejím úkolem je samozřejmě dát divákům možnost, aby si dobře prohlédli a ideálně i poznali tváře svých oblíbených celebrit, které se utkají s “obyčejnými” lidmi. Přestože mnohý divák patrně bude tápat, kdo z účastníků  je celebrita, a kdo mudla. 

Nikola Čechová známá jako Shopaholic Nicol, zdroj: TV Nova

Zde přichází odvěký konflikt mezi markeťákem a výtvarníkem – markeťák bude vždy tlačit, aby celebrity ve spotu byly dobře k rozpoznání a pokud ne, opatříme je radši i grafickým titulkem se jménem, no, možná tam taky napíšeme pod to i profesi, pro sichr, co myslíš, Franto? Ovšem výtvarník Franta se bude vždycky zdráhat a trvat na tom, že lepší to bude “čistý,” protože tak více vynikne mood vymazelného spotu.  

Mnohý divák patrně bude tápat, kdo z účastníků je celebrita, a kdo mudla.

 Výběr známých tváří osloví zejména ty, kteří se dobře orientují ve světě influencerů a youtuberů a milují reality shows. Kdo ne, ten se snadno dopustí omylu jako jeden z diváků, kteří se v komentářích zveřejněných pod znělkou na YouTube radoval, že se bude účastnit i Benny Cristovao – toho si samozřejmě spletl s Nathanem Christianem Dzabou. Tento šestadvacetiletý slovenský fotbalista není v nováckém světě nováčkem – účastnil se reality show Love Island, zkoušel to v SuperStar. Právě Nathan je postavou, u kterého se expoziční část spotu zastaví – mladík v bílém smokingu se zarazí, sklopí oči ke svým nohám – vidíme, že je až po kotníky naleštěných polobotek ve vodě. 

Vyfešákovaným celebritám teče do bot! A to doslova! 

Nathan Christian Dzabou, zdroj: TV Nova

I am a survivor! 

Střihem v obraze i v hudbě se přeneseme do prostředí potemnělého tropického pralesa, jehož stylizace připomíná set Hunger Games okořeněný Fear Factorem.  Hadi, jídlo prolezlé červy, klešťová past, tarantule, sítě padající ze stromů – mezi tím vším se prodírají soutěžící modrého týmu Azua a červeného Mao, ozbrojeni luky, oštěpy, sekyrkami.

Narativ spotu se soustředí na to ukázat vyhození z komfortní zóny – toto není tropický ráj s lahví whisky, toto je peklo, kde je alkohol dobrý akorát k tomu, aby si jím člověk vyčistil ránu.

Je zajímavé, že všechny záběry účastníků jsou natočeny ve stejné velikosti –  vždy je vidíme v polocelku, přibližně do půli těla. Detaily a polodetaily jsou vyhrazeny pro zobrazení nástrah a rekvizit. Důvodem je patrně snaha tvůrců spotu zachovat princip, který byl předestřen v první  “expoziční” části spotu –  účastníci s pohledem upřeným do kamery se přibližují směrem k divákovi, akorát při tom musí překonávat řadu překážek. 

Survivor má v USA už 41 sérií, ve čtyřicáté sérii se utkalo dvacet předchozích vítězů o dva miliony dolarů – nejvyšší odměna v historii podobných soutěží. V tuzemsku nejde o neznámý formát – jeho volnou adaptaci (parta lidí se na opuštěném ostrově mele o výhru) jsme mohli sledovat pod názvem Robinsonův ostrov. 

Promo spot Survivor dělá čest claimu, který zazní v závěru upoutávky – Sledujte nejdrsnější reality show! Neslibuje vztahy, lásku, hádky, neslibuje dokonce ani emoce – slibuje, že zhýčkanou partu celebrit svlékne ze smokingů a koktejlek (doslova) a parašutuje je na hranici jejich fyzických sil. O psychických silách spot mlčí -nezobrazuje žádnou z postav jinak než s odhodlaným, drsným výrazem v pozici “jdu všem nakopat zadek.” 

Slibuje, že zhýčkanou partu celebrit svlékne ze smokingů a koktejlek  (doslova) a parašutuje je na hranici jejich fyzických sil.

A to je narativní rozdíl mezi Survivorem a již zmiňovanými Hunger Games – zatímco ve filmové adaptaci bestselleru, který udělal z Jennifer Lawrence miláčka Ameriky, potkáváme hrstku vyděšených dětí, které se jdou proti své vůli povraždit pro pobavení televizního publika, spot na reality show Survivor představuje svoje soutěžící jako ostré Supermany a Wonder women, kteří samozřejmě naprosto přesně ví, jak se střílí z luku a jak se odhalují pytlácká oka pomocí oštěpu. Nikdo netrpí, tudíž netřeba soucitu, jen si bez voyerského pocitu viny užít survivorskou podívanou.  

Reality show Survivor startuje dnes ve 20:20 na televizi NOVA. Premiérový díl byl k vidění již včera na streamovací platformě Voyo.cz.

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Stand-up komička, moderátorka, lektorka a scénáristka.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 34 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno.

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Influenceři

Reading Time: 10 min. čtení Vybrali jsme deset sportovních profilů, u kterých se zapotíte, ale zároveň najdete inspirativní obsah třeba z oblasti cestování a zdravého životního stylu.