Před nástupem sociálních sítí bylo mnohem těžší se proslavit. Po skončení reality show o soutěžících občas napsal bulvár a po nějaké době upadli v zapomnění. Jenže s rozmachech sítí vznikly další možnosti, jak se stát slavným – a třeba stačí pracovat jako full-time influencer.
Místo 15 vteřin slávy a návratu do běžného života vás může čekat úplně nová kariéra. A ani nemusíte celou show vyhrát. Občas stačí trochu (ne)štěstí a pamatuje si vás celá republika.
Účastníci soutěží to dobře vědí, a proto se k touze po sledujících a pozornosti často přiznávají v medailoncích daného pořadu (jenže těm, co se přiznají, to docela často nevyjde). Také producenti reality TV formátů již tuší, že je výhodné při castingu přihlížet i na sílu či potenciál sociálních sítí.
Schválně, tipnete si, která nová jména přidáme do našeho seznamu po skončení aktuálně probíhající show Survivor, o které jsme psali zde?
Pavlína Lubojatzky
O Pavlíně Lubojatzky jste už slyšeli, i kdybyste neviděli jediný díl pořadu Masterchef Česko 2020. Pavlína byla už od začátku velmi kontroverzní soutěžící a vysloužila si od diváků pořádnou dávku nenávisti, která ještě narostla ve chvíli, kdy vyhrála soutěž o spolupráci s Bageterií Boulevard. Pod facebookovým příspěvkem na stránkách BB se začaly hromadit nadávky, sarkastické poznámky a výhrůžky mířené nejen na Pavlínu, ale i na samotnou Bageterii. Tisíce komentářů musela následně řešit Daniela z BB, která skvěle zvládla krizovou komunikaci a za svou prvotní reakci si vysloužila spoustu pochval.
Pavlíně se sice nesplnil sen stát se Masterchefem, ale ani tak nepřestala vařit. Je z ní profesionální food bloggerka a spolu s manželem mají úspěšný instagramový profil s pěknými spolupracemi se značkami, jako je Tefal či Madeta. Nedávno dokonce vydali první kuchařku s názvem ULALA.
Ze soutěže Masterchef vzešlo hned několik úspěšných food blogerů a influencerů. Určitě si vzpomenete na miláčka publika Pavla Berkyho, mistryni asijské kuchyně Chili Ta Thuy (té můžete fandit i v již zmíněném Survivoru) nebo fitness ženu Ivu Sarauerovou. Ani jejich influencerská hvězda nevyhasla a můžeme se pouze těšit, co pro nás mají připravené do budoucna.
Tereza Dušková
Zatímco v Masterchefovi vznikali noví influenceři jako na běžícím páse, ani jedna řada Robinsonova ostrova nepřinesla moc nového do online světa. To bude pravděpodobně způsobené vyšším věkem účastníků, a tedy absencí profilů na sociálních sítích. Výjimkou potvrzující pravidlo je Tereza Dušková, které v druhé řadě (2018) těsně utekl titul robinsonky. Právě účast v soutěži jí získala velké množství příznivců a sledujících, díky kterým může cestovat po světě a vydělávat si spolupracemi. Dlouhodobou spolupráci má například se službou DámeJídlo nebo suchým šamponem Batiste.
Vedle Terezy můžete znát třeba Martinu Helis, Martina Vévodu nebo Káťu Koubovou.
Příběh nekončí
Naopak velmi hezkých čísel (co do vyprodukovaných influencerů) dosahují účastníci posledních řad SuperStar. Do této pěvecké soutěže se totiž obecně hlásí mladší lidé, pro které je prezentace na sociálních sítích víceméně samozřejmostí.
A na koho můžete v influencerském světě narazit? Třeba na Adélu Krejdlovou, která se neprobojovala ani do semifinále, ale i tak se jí podařilo zaujmout spoustu diváků a dnes ji na Instagramu sleduje skoro 70 tisíc lidí.
Svou energickou povahou zaujala i Lucka Bikárová, která sice není moc vybíravá na spolupráce, ale i tak na Instagramu baví 114 tisíc lidí. Další známou instagramovou tváří je Eliška Rusková, která v roce 2018 skončila na druhém místě a dnes se živí jak hudbou, tak Instagramem.
Opomenout bychom neměli ani Bena Cristovao, který působí jako zpěvák, influencer a aktivista bojující za práva zvířat. Na spolupráce je poměrně náročný, a tak jich má jen pár, které mu dávají smysl. Tu nejvýraznější asi s Komerční bankou, se kterou upozorňuje na změnu klimatu.
Do letošní řady se přihlásila i mladá a talentovaná tiktokerka Dominique Alagia. I přesto, že jí porota chválila, se ale neprobojovala do finálových večerů. Podobný nápad mělo i několik dalších tiktokerů, kteří se do SuperStar přihlásili většinou s vidinou vyšších čísel, jenže nikdo z nich se neprobojoval přes první televizní casting.
Like House
Před nedávnem skončila druhá řada reality show Like House, která byla napěchovaná všemožnými typy influencerů. Už v první řadě přilákalo obsazení soutěže k televizním obrazovkám mladší generaci, a to i přesto, že se mezi známými jmény jako Adam Kajumi nebo Marek Datel objevovala dvě skoro neznámá jména – Bára Stříteská a Jan Svěcený. Ten celou soutěž nakonec vyhrál. Během tří měsíců ve vile si získali velkou oblibu publika a dnes se tedy živí jako plnohodnotní influenceři s více jak 200 tisíci sledujícími.
Skoro na konci se k nim přidala ještě třetí neznámá tvář, Angeli Mangombe, která do vily vstupovala s pár sledujícími a k dnešnímu dni jich má skoro 35 tisíc. Paradoxně v prosinci, kdy mají influenceři nejvíc spoluprací, se po ní na Instagramu slehla zem.
I když může influencerství vypadat jako triviální práce, není to až tak jednoduché. Nestačí si pouze založit profil na sociální síti a čekat, až si vás někdo všimne. Dokonce ani nestačí jít do reality show a doufat, že vás začne svět milovat a značky vás budou zahrnovat spolupracemi.
Zkrátka a dobře o ně musíte pečovat, protože své sledující ztrácíte minimálně stejně rychle (nebo možná ještě o něco rychleji), jako je získáváte.