Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Sociální sítě

Glosa Tomáše Kvapilíka: Lajkovací skupiny aneb zoufalá touha po dalším lajku

Reading Time: 5 min. čtení Slyšeli jste už o lajkovacích skupinách? Tomáš Kvapilík tentokrát glosuje online pochybné praktiky a zamýšlí se nad jejich psychologickými i ekonomickými důsledky.

„Ještě než přistoupíme k otázkám prospěchu, musím vás, ač nerad, upozornit na jednu velice nepříjemnou věc. Rozmohl se nám tady takový nešvar.“ Citátem z památné scény z filmu Pelíšky začínám dnešní glosu, ve které nepůjde o sprosté slovíčko, nýbrž o jednu nekalou praktiku na sociálních sítích, především na Instagramu.

Na mysli mám lajkovací skupiny. Pro ty, kteří nevědí přesně, o co kráčí, mechanismus je v podstatě jednoduchý. Začnete sledovat profil lajkovací skupiny, která sdružuje zájemce o okamžité followers a lajky. Admin profilu vám dá pokyny, které profily začít sledovat a které příspěvky začít lajkovat a komentovat. A stejnou službu vám pak poskytnou ostatní členové lajkovací skupiny, takže vám nárazově přibývají lajky a sledující. Co naplat, že lajkovací skupiny jsou často mezinárodní, přibývají vám followers ze Srbska a Maďarska, kteří vám nerozumějí. Každý lajk se přece počítá!

Admin profilu vám dá pokyny, které profily začít sledovat a které příspěvky začít lajkovat a komentovat.

Odhalit spojení s lajkovací skupinou přitom není zase tak složité. Většinou stačí kliknout na daný příspěvek, aby se zobrazily označené profily. Pokud na vás vyskočí spousta označených profilů, z nichž názvy některých vám ani nedávají smysl, pravděpodobně jste na dobré stopě. Právě označením profilu lajkovací skupiny dává člověk vědět adminovi nebo dalším členům skupiny, že toto je ta fotka určená k lajkování.

Někteří se možná ptáte: „Proč by to někdo dělal?“ Na jedné straně vnímám důvody více psychologické. Rostoucí počet followers a lajků může přinášet pocit úspěchu, hodnoty, může dodávat sebevědomí a pocit důležitosti. Může člověka přibližovat mnohdy vytouženému statutu a identitě influencera. Může zajistit obdiv a význam mezi vrstevníky či v určité sociální skupině: „Já jsem někdo, podívej na můj Instagram.“ (Hodí se možná dodat, že úspěch, sebehodnocení nebo identita postavená na falešných sledujících se brzy zhroutí).

Rostoucí počet followers a lajků může přinášet pocit úspěchu, hodnoty, může dodávat sebevědomí a pocit důležitosti.

Na druhé straně vnímám důvody více obchodní a pragmatické. Rostoucí počet sledujících a lajků zvyšuje dosah příspěvků a míru zapojení neboli engagement rate (počet uživatelů, kteří zareagovali na příspěvek, vydělený dosahem). Tyto statistiky mohou uživateli zajistit pěknou spolupráci nebo alespoň barter. Spolupracující firma se pak ale nemůže divit, že si nikdo z uměle lajkujících cizinců daný produkt nekoupil, protože možná ani celému příspěvku nerozuměl.

Někteří z vás už přišli na to, že je vhodné brát s rezervou fotografie dokonalých dívek, protože možná jsou jen správně nastavené a ještě upravené ve photoshopu. Někteří pak také přišli na to, že je vhodné brát s rezervou příspěvky usměvavých rodinek s dokonalým bydlením, protože fotografie neukazuje realitu hádek, probdělých nocí, obrovské únavy a dalších naprosto běžných rodičovských potíží. Tak vězte, že je vhodné brát s rezervou i počet sledujících a lajků, protože možná je část z nich falešná.  

Každý lajk se přece počítá – tuto větu, kterou jsem ironicky použil v textu, bych rád uvedl na pravou míru – Přestaňte ty lajky počítat.  

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Jsem člověk, který naslouchá lidem mnoho let a nabízí jim odborný pohled na to, co prožívají a jakými způsoby jim lze pomoci.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.