Světové vzory
Magazín Forbes nedávno vydal seznam nejvýdělečnějších tiktokerů, z něhož záměrně vynechal celebrity a hvězdy, jako jsou např. Will Smith nebo Jason Derulo. Letos se navíc v rankingu umístili pouze influenceři, kteří vydělali alespoň 4,75 milionu dolarů, což je oproti loňsku výrazný nárust cen za spolupráce.
Žebříčku dominují ženské influencerky. Mezi nimi je například Charli D´Amelio, která je se svými 134 miliony followerů největší tiktokerkou na světě a svými videi si vydělala přes 17 milionů dolarů. V tom jí v loňském roce pomohly hlavně spolupráce, které navázala třeba s Dunkin´ Donuts, Invisalign nebo kosmetickou značkou Morphe. Druhou nejvýdělečnější tiktokerkou je její starší sestra, Dixie D´Amelio, která má polovinu sledujících (57 mil.).
Na další příčce se umístila tiktokerka a herečka Addison Rae, kterou zná pubertální publikum hlavně z netflixového filmu He´s All That. Své místo na tomto žebříčku si vysloužila i Bella Poarch, která měla raketový start tiktokerské kariéry a díky své fanouškovské základně mohla v květnu dokonce vydat svůj první single „Build a Bitch“, jenž se těšil velké popularitě nejen na TikToku. Umístil se mj. na 56. příčce v nejznámějším hudebním žebříčku Billboard´s pop chart. Další místa patří třeba Joshu Richardsovi, komičce Kris Collins nebo Avani Gregg.
Milionoví Češi
Podle průzkumů je v Česku okolo 1,5 milionu aktivních uživatelů TikToku a to především mezi mladší generací od 13 do 26 let. Oproti světové TikTok scéně je ta česká tedy zatím v plenkách, i tak se zde ale najdou influenceři, kteří svou tvorbou dosahují kvalit světových tiktokerů.
Mezi nejúspěšnější, co do počtu followers, jsou ti, jejichž videa jsou určeny mezinárodnímu publiku. Jednou z nich je Anna Dvořáková, která svým obsahem cíli na všechny fanoušky Marvel filmů. I tahle strategie se projevuje jako funkční vzhledem k tomu, že její účet sleduje 1,2 milionů lidí.
Nejúspěšnější Čech, který se také oprostil od rodného jazyka a rozšířil svou fanouškovskou základnu do celého světa, je bezesporu Ondy Mikula. Díky svým 33,3 milionů sledujícím patří mezi TOP 50 TikTokerů na světě. Čím uhranul miliony uživatelů TikToku? Úplně obyčejnými krátkými snímky, ve kterých nabádá sledující, aby video poslali dál, například někomu, koho mají rádi. Podobný obsah lze nalézt u zahraničních tiktokerů, Ondy Mikula však byl jediný, kterému se povedlo tento koncept pořádně využít nejdřív v České republice a posléze i v jiných zemích.
Nová krev
Do povědomí se v Česku dostalo i značné množství nových influencerů, kteří získali popularitu až díky TikToku, a to i na svých dalších profilech (primárně na Instagramu). Mezi ně patří například učitelky Klára Hulmáková nebo Andrea Fialková. Obě vytváří spíše zábavný obsah, který buď reaguje na aktuální trendy, nebo vypráví příhody ze své učitelské praxe. Klára má na svém účtu i poměrně dost spoluprací, na jejichž exekuci si ovšem dává záležet. A tak není divu, že v loňském roce propagovala například Essie, Converse, About You nebo dokonce i svou vlastní značku oblečení.
Jméno si díky TikToku udělalo i poměrně dost kuchařských účtů – přeci jen videonávody jsou při vaření zkrátka praktičtější. Inspiraci pro domácí vaření můžete hledat třeba u Těhotného Kuchaře nebo Zdeňka Bezdíčka. A pak jsou i influenceři, jako třeba Flexy Babka, kterou sledující nejdříve považují za „bizár“, ale pak už bez ní nemůžou existovat.
Fly House
Ne vždy se ale inspirace ze zahraničí uchytí i v české kotlině. Nepodařeným kouskem byla kauza Fly House, napodobenina amerického Hype Housu. Ve zkratce jde o to, že se do jednoho bytu nastěhuje několik influencerů, kteří společně tvoří obsah, vzájemně se podporují a pomocí kolaborací si oboustranně zvyšují dosahy. Tento český projekt však probíhal pouze několik dní, než autoři nápadu zjistili, že není úplně nejlepší nápad pozvat si domů 20 cizích lidí. Ti totiž nejenže dělali v domě nepořádek a rozbíjeli nábytek, ale také spolubydlícím ukradli drahou elektroniku.
Oproti americkému vzoru, který dokonce má již vlastní seriál na Netflixu, tak český Fly House skončil v internetovém propadlišti dějin. Někteří jeho účastníci jako Dominique Alagia ale díky tomu patří mezi nejsledovanější TikTokery u nás.
Hezky česky
Značná část českých tiktokerů nepoužívá tolik zahraniční zvuky a trendy, ale spíše se soustředí na tvorbu cílenou na domácí publikum. Proto natáčí videa v českém jazyce nebo případně využívají existující české trendy, které vychází z naší popkulturní scény (např. výstřižek z filmu Pelíšky).
Důvodem, proč natáčet obsah v češtině, jsou spolupráce, které kvůli cílové skupině a povaze produktů probíhají na českém trhu zpravidla v češtině. Například firma OXO, která stojí za oblíbeným bubble tea, využívá známé influencery jak k propagaci novinek, tak k navržení nových drinků. V minulosti spolupracovali třeba s Mínou, dnes propaguje jejich drinky hlavně tiktoker Samuel Samake.
I přesto, že je zatím mezi českou a světovou tiktokerskou scénou poměrně velká propast, můžeme se do budoucna i u nás těšit na nové influencery, zajímavé trendy a originálně pojaté spolupráce. Na milionové propagace a nahrávací smlouvy si ale budeme muset ještě chvilku počkat.