Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Život na české tiktokerské scéně

Reading Time: 9 min. čtení TikTok loni překonal Instagram v počtu aktivních uživatelů. Po světě vznikají různé žebříčky oblíbenosti a úspěšnosti tiktokerů a my jsme se podívali, jak vypadá česká TikTok scéna a proč stojí za to ji sledovat.

Světové vzory

Magazín Forbes nedávno vydal seznam nejvýdělečnějších tiktokerů, z něhož záměrně vynechal celebrity a hvězdy, jako jsou např. Will Smith nebo Jason Derulo. Letos se navíc v rankingu umístili pouze influenceři, kteří vydělali alespoň 4,75 milionu dolarů, což je oproti loňsku výrazný nárust cen za spolupráce.

Žebříčku dominují ženské influencerky. Mezi nimi je například Charli D´Amelio, která je se svými 134 miliony followerů největší tiktokerkou na světě a svými videi si vydělala přes 17 milionů dolarů. V tom jí v loňském roce pomohly hlavně spolupráce, které navázala třeba s Dunkin´ Donuts, Invisalign nebo kosmetickou značkou Morphe. Druhou nejvýdělečnější tiktokerkou je její starší sestra, Dixie D´Amelio, která má polovinu sledujících (57 mil.).

Na další příčce se umístila tiktokerka a herečka Addison Rae, kterou zná pubertální publikum hlavně z netflixového filmu He´s All That. Své místo na tomto žebříčku si vysloužila i Bella Poarch, která měla raketový start tiktokerské kariéry a díky své fanouškovské základně mohla v květnu dokonce vydat svůj první single „Build a Bitch“, jenž se těšil velké popularitě nejen na TikToku. Umístil se mj. na 56. příčce v nejznámějším hudebním žebříčku Billboard´s pop chart. Další místa patří třeba Joshu Richardsovi, komičce Kris Collins nebo Avani Gregg.

Milionoví Češi

Podle průzkumů je v Česku okolo 1,5 milionu aktivních uživatelů TikToku a to především mezi mladší generací od 13 do 26 let. Oproti světové TikTok scéně je ta česká tedy zatím v plenkách, i tak se zde ale najdou influenceři, kteří svou tvorbou dosahují kvalit světových tiktokerů.

Mezi nejúspěšnější, co do počtu followers, jsou ti, jejichž videa jsou určeny mezinárodnímu publiku. Jednou z nich je Anna Dvořáková, která svým obsahem cíli na všechny fanoušky Marvel filmů. I tahle strategie se projevuje jako funkční vzhledem k tomu, že její účet sleduje 1,2 milionů lidí.

@anniedvorak

Reply to @jasmin.is.simping.again This was really hard😅 hope you like it .#foryou #marvel

♬ I Hear a Symphony – Cody Fry

Nejúspěšnější Čech, který se také oprostil od rodného jazyka a rozšířil svou fanouškovskou základnu do celého světa, je bezesporu Ondy Mikula. Díky svým 33,3 milionů sledujícím patří mezi TOP 50 TikTokerů na světě. Čím uhranul miliony uživatelů TikToku? Úplně obyčejnými krátkými snímky, ve kterých nabádá sledující, aby video poslali dál, například někomu, koho mají rádi. Podobný obsah lze nalézt u zahraničních tiktokerů, Ondy Mikula však byl jediný, kterému se povedlo tento koncept pořádně využít nejdřív v České republice a posléze i v jiných zemích.

Nová krev

Do povědomí se v Česku dostalo i značné množství nových influencerů, kteří získali popularitu až díky TikToku, a to i na svých dalších profilech (primárně na Instagramu). Mezi ně patří například učitelky Klára Hulmáková nebo Andrea Fialková. Obě vytváří spíše zábavný obsah, který buď reaguje na aktuální trendy, nebo vypráví příhody ze své učitelské praxe. Klára má na svém účtu i poměrně dost spoluprací, na jejichž exekuci si ovšem dává záležet. A tak není divu, že v loňském roce propagovala například Essie, Converse, About You nebo dokonce i svou vlastní značku oblečení.

@klarka__h

Máš rád Conversky?🥾❤️ Pro teplíčko a pohodlíčko kód KLARKA10 na #A3SportCZ #spoluprace #conversewlf #ConverseCZ

♬ original sound – Klára Hulmáková

Jméno si díky TikToku udělalo i poměrně dost kuchařských účtů – přeci jen videonávody jsou při vaření zkrátka praktičtější. Inspiraci pro domácí vaření můžete hledat třeba u Těhotného Kuchaře nebo Zdeňka Bezdíčka. A pak jsou i influenceři, jako třeba Flexy Babka, kterou sledující nejdříve považují za „bizár“, ale pak už bez ní nemůžou existovat. 

Fly House

Ne vždy se ale inspirace ze zahraničí uchytí i v české kotlině. Nepodařeným kouskem byla kauza Fly House, napodobenina amerického Hype Housu. Ve zkratce jde o to, že se do jednoho bytu nastěhuje několik influencerů, kteří společně tvoří obsah, vzájemně se podporují a pomocí kolaborací si oboustranně zvyšují dosahy. Tento český projekt však probíhal pouze několik dní, než autoři nápadu zjistili, že není úplně nejlepší nápad pozvat si domů 20 cizích lidí. Ti totiž nejenže dělali v domě nepořádek a rozbíjeli nábytek, ale také spolubydlícím ukradli drahou elektroniku.

Oproti americkému vzoru, který dokonce má již vlastní seriál na Netflixu, tak český Fly House skončil v internetovém propadlišti dějin. Někteří jeho účastníci jako Dominique Alagia ale díky tomu patří mezi nejsledovanější TikTokery u nás.

Český projekt však probíhal pouze několik dní, než autoři nápadu zjistili, že není úplně nejlepší nápad pozvat si domů 20 cizích lidí.

Hezky česky

Značná část českých tiktokerů nepoužívá tolik zahraniční zvuky a trendy, ale spíše se soustředí na tvorbu cílenou na domácí publikum. Proto natáčí videa v českém jazyce nebo případně využívají existující české trendy, které vychází z naší popkulturní scény (např. výstřižek z filmu Pelíšky).

Důvodem, proč natáčet obsah v češtině, jsou spolupráce, které kvůli cílové skupině a povaze produktů probíhají na českém trhu zpravidla v češtině. Například firma OXO, která stojí za oblíbeným bubble tea, využívá známé influencery jak k propagaci novinek, tak k navržení nových drinků. V minulosti spolupracovali třeba s Mínou, dnes propaguje jejich drinky hlavně tiktoker Samuel Samake.

I přesto, že je zatím mezi českou a světovou tiktokerskou scénou poměrně velká propast, můžeme se do budoucna i u nás těšit na nové influencery, zajímavé trendy a originálně pojaté spolupráce. Na milionové propagace a nahrávací smlouvy si ale budeme muset ještě chvilku počkat. 

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Studentka vysoké školy, markeťačka, ale hlavně milovnice kávy a psů.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 17 min. čtení Kdo je MrBeast a proč rozdává stovky tisíc dolarů náhodným lidem?

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Influenceři

Reading Time: 34 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno.

Sociální sítě

Reading Time: 6 min. čtení Dokážou zkazit den, umí zasáhnout citlivé místo, zranit a rozplakat. V některých případech dokonce naplňují skutkovou podstatu trestného činu. A přitom se jedná o způsob komunikace, na který si mnozí tvůrci na internetu a sociálních sítích už zvykli a berou ho jako nedílnou součást – hejty.