“Tohle je nejvíc, co jsem kdy sám sebe mučil,” začíná MrBeast video I Counted to 100 000 z roku 2017, které ho vystřelilo do YouTube stratosféry. To ještě netušil, že v následujících letech bude v honbě za zajímavým contentem uklízet nejšpinavější pláže světa, prodá svůj dům za jeden dolar, adoptuje všechny psy z jednoho útulku anebo se vloupá do cizího domu, aby tam zanechal 50 tisíc dolarů.
Téměř čtyřiadvacetihodinové video, ve kterém Jimmy Donaldson aka MrBeast odpočítává od jedné do sto tisíc, má dnes 24 milionů zhlédnutí a odstartovalo jeho kariéru profesionálního youtubera, podnikatele a filantropa, který se proslavil svými kousky “extrémní laskavosti.”
Kdo je ten kluk?
Třiadvacetiletý youtuber z Kansasu toho stihl opravdu hodně. Natáčet na YouTube začal už v třinácti letech, kdy se věnovat let’s play videím ze světa Minecraftu či Call of Duty, posléze publikoval obsah, kde odhadoval, kolik vydělávají slavní youtubeři, např. PewDiePie. Později se tito dva titáni sociálních sítí (anebo prostě dva ultra úspěšní nerdi s kamerou) spřátelili a ve vypjatých chvílích během svých kariér (např. v momentě, kdy Felix Arvid Ulf Kjellberg aka PewDiePie čelil obvinění z antisemitismu) si vyslovili podporu.
Během několika let vybudoval flotilu celkem šesti kanálů (MrBeast, Beast Philanthropy, BeastReacts, MrBeast Gaming, MrBeast Shorts, MrBeast 2). Ten největší má astronomických 89 milionů odběratelů – to je více než čítá obyvatelstvo Německa. Jde o třetí největší kanál na YouTube USA a šestý ve světovém měřítku, který v počtu subscribers překonal i superhvězdy jako je Justin Bieber, Ariana Grande či Billie Eilish. A kdo naopak má navrch nad MrBeast? Kromě kámoše PewDiePie jsou to například dva obří indické kanály v hindštině a kanál s písničkami pro děti.
MrBeast se specializuje na vysokonákladové “stunts,” které popisuje na svém Twitteru slovy “Než umřu, chci, aby tento svět byl lepším místem.” Jeho kritici si samozřejmě nemohou nepoložit otázku – opravdu je svět lepším místem, když cestujícímu na konci jeho Uber jízdy MrBeast v roli taxikáře daruje auto? Opravdu spasí lidstvo rozdáváním peněz náhodným streamerům na Twitchi?
To možná ne, ale MrBeast se nebojí jít o krok dál – založil fundraising kampaň #TeamTrees, v rámci níž oslavil milník 20 milionů odběratelů vysazením 20 milionů stromů. Posléze se propojil s iniciativou Team Seas, jejímž cílem bylo vybrat do 1. ledna 2022 30 milionů dolarů určených na čištění světového oceánu od plastů. Do challenge se zapojilo 600 tisíc lidí z 191 zemí a astronomickou částku se podařilo vybrat a financovat tak likvidaci více než 16 tun odpadu.
Oblíbený mezi fanoušky i ostatními tvůrci
Kromě toho, že patří mezi nejúspěšnější tvůrce obsahu a byl oceněn titulem YouTuber roku na prestižních Steamy Awards, patří také k největším oblíbencům mezi ostatními youtubery. Nezaplétá se do internetových dramat a mnoho kolegů jej označuje za svoji inspiraci. Jeho image fajn kluka odvedle není předstíraná – nenechal se strhnout trendem, že kdo to myslí s YouTube vážně, stěhuje se do Los Angeles. Dál bydlí a tvoří ve svém hometown v Kansasu.
Říká se o něm, že je to první youtuber, který by mohl v budoucnu kandidovat na prezidenta. Když zvážíme, co všechno tento miláček publika zvládl do svých 23 let, nezdá se tato představa vůbec přitažená za vlasy!
Jak to celé začalo
V roce 2017 dostal MrBeast, který měl v té době už přes milion odběratelů, od společnosti Quidd nabídku pěti tisíc dolarů na sponzoring videa. Ten reagoval, že pokud mu dají dvojnásobek, daruje onu částku bezdomovci. MrBeast posléze zveřejnil desetiminutové video, ve kterém oslovuje náhodného muže bez domova a po krátkém rozhovoru mu dává pytlík s deseti tisíci dolary. Ten nejdříve nevěří a hledá “háček,” ale MrBeast trvá na svém – peníze jsou pravé a jsou jeho, pokud slíbí, že je neutratí za drogy či nadužívání alkoholu.
Virální video, při kterém se divák neubrání blaženému úsměvu na tváři, odstartovalo jeho éru profesionálního posla dobra. Princip je prostý – čím více peněz rozdává, tím větší a štědřejší sponzory k sobě láká, protože která značka by nechtěla spojit své jméno s tímto feel good contentem?
MrBeast dělá to, co dělá, se skromností, bez patosu, bez velkých blahosklonných gest. Zůstává neodolatelně lidský a “personable,” jak dokazuje například video Hi Me in 5 Years – video, které natočil v roce 2015 a nastavil jeho publikaci o pět let později. Ve dvouminutovém videu sedmnáctiletý MrBeast ukazuje svoji stránku na YouTube, kde má okolo osmi tisíc odběratelů a mluví o tom, jak moc by si přál během těch pěti let dosáhnout milionu. Dále brebentí o tom, že by se zrovna měl učit na test z dějepisu, a ptá se svého budoucího já, jestli si pamatuje, jakou známku tehdy dostal.
O pět let později, v roce 2020, neměl milion odběratelů. Měl jich 44 milionů.
Jeho kanál má přes 18 miliónů přehrání denně, což je dosah, který by mu mohla závidět leckterá televizní stanice. Říkáte si, to už bude slušná sumička příjmů z YouTube! Podle našich výpočtů to činí okolo 4,2 milionů dolarů (tj. 92 milionů korun) měsíčně. MrBeast však tvrdí, že si nic nenechává a veškeré výdělky z AdSense a sponzorů vrací zpátky do produkce svých videí a vydělává jen na prodeji merchandise a vedlejších projektech.
MrBeast je renesančním člověkem digitální doby, který neustále překvapuje svoje sledující nejen tvorbou, ale i vedlejšími projekty – obrovskou vlnu zájmu vyvolala jeho mobilní hra Finger on the App. Princip je prostý – se začátkem challenge hráči položí prst na screen. Kdo to vydrží nejdéle, může vyhrát až 25 tisíc dolarů! Bláznivá game, která byla bohužel dostupná jen pro americké uživatele iOS, dosáhla obrovské popularity, přestože MrBeast a jeho tým nedali do reklamy ani dolar – marketing skrze jeho vlastní kanály bohatě stačil k tomu, aby se zrodil fenomén.
Co jste o něm určitě nevěděli?
Ne každé z jeho videí se dostane na YouTube. V dubnu 2020 prozradil, že se svým týmem natočili experiment, ve kterém nabourali autem v rychlosti 160 km/h do zdi. Později však zjistili, že záběry jsou příliš rozmazané a nekvalitní, takže se rozhodli výsledek nepublikovat. Jiná videa nespatřila světlo světa z jiných důvodů. Jednou zaplatil 90 tisíc dolarů za ambiciózní plán poslat svoje přátele na výlety za nejrůznějšími divy světa včetně Niagarských vodopádů, egyptských pyramid, Stonehenge… Sám MrBeast navštívil římské Koloseum, avšak během cesty ztratil kameru se záznamem, proto nemohl video dokončit. V přepočtu dvoumilionové dobrodružství tedy zůstalo na podlaze střižny. Plýtvání penězi anebo puntičkářská snaha prezentovat se jen tou nejlepší tvorbou bez kompromisů?
MrBeast už dávno není “one man show”
Na jeho výpravných a produkčně náročných videích pracuje tým až padesáti lidí. Dream job? Ne pro všechny. Kontroverzi vyvolal youtuber FlyyDoesYT aka Nate Anderson, když zveřejnil video s názvem My Experience Editing for MrBeast (Worst Week of My Life). V něm slavného filantropa obviňuje z bossingu a toxického chování, tvrdí, že jeho videa jsou “fake”, přivlastňuje si práci jiných lidí, aniž by přiznal jejich podíl a sám se prý natáčení téměř neúčastní – často se jen ukáže na place pro natočení úvodní a závěrečné pasáže a zbytek nechává na svém týmu.
Své tvrzení demonstroval na příkladu videa I Tipped Waitresses 20 000 dollars. MrBeast samozřejmě veškerá obvinění popřel. A proč je tak málo vidět ve zmíněném videu? Trpí totiž Crohnovou chorobou a těžké jídlo, které při natáčení v Hooter´s snědl, mu podráždilo zažívání. Nechtěl však přerušit rozběhnutý experiment, proto požádal svůj gang, aby natáčení pokračoval bez něj a sám si šel lehnout.
Ve svém vyjádření k incidentu MrBeast uvedl, že Anderson za týden stříhání pro něj dostal slušný plat, zaplacený hotel, letenky i taxíky a nikdy za dobu spolupráce nevyjádřil nespokojenost. Chtěl se Anderson jen přiživit na jeho popularitě a vyvolat kontroverzi?
Mnoho členů jeho týmu je s ním již od samotného začátku – MrBeast je známý tím, že když popularita jeho kanálu vystřelila do výšin, zaměstnal svoje kamarády z dětství a vytvořil si tak tým nejbližších lidí, kteří jsou mu loajální dodnes.
Fanoušci, plagiátoři a ti ostatní
Jako asi každý populární tvůrce, i MrBeast musel čelit jak obvinění z plagiátorství, tak s případy, kdy si jeho nápady či i samotný content okopírovali jiní youtubeři. V dubnu 2021 sám MrBeast zveřejnil na svém Twitteru screenshoty, které dokazují, že největší běloruský youtuber, vystupující pod nickem A4, bezostyšně krade jeho thumbnaily a ve Photoshopu vyměňuje jeho tvář za svoji.
Pětadvacetiletý Vladislav Bumaga, který má v tuto chvíli téměř 38 milionů subscriberů, však není jediný copycat účet, který se nechal “inspirovat.” Na videích s velmi podobnou tématikou i stylem střihu a grafiky si postavila svoji tvorbu indická partička, která si říká Gazilions.
Přestože na kopírky má spadeno, fanouškovské účty naopak dokáže náležitě ocenit. Na Twitteru @dailymrbeast jeden z jeho sledujících přidával každý den jedno meme. Když to MrBeast zjistil, zatweetoval autorovi účtu informaci, že kdo je trpěliví, dočká se odměny. Ta přišla po 1000 dnech = 1000 meme s MrBeastem. Slavný youtuber nabídl, že mu vyplatí 5000 dolarů hned, případně 15 tisíci dolarů, pokud bude pokračovat dalších 365 ní.
Co byl nejbláznivější kousek tohoto youtubera?
Objednat si pizzu a věnovat poslíčkovi dům? Rekonstruovat set seriálu Squid Game a nechat 456 lidí soupeřit o 456 tisíc dolarů naživo? Anebo se nechat na 50 hodin pohřbít zaživa? Jedno je jisté – odpočítávat od jedné do sto tisíc se v kontextu jeho další tvorby jeví jako celkem normální způsob, jak strávit 24 hodin.
P. S.: Pokud si lámete hlavu, jakou známku tehdy dostal MrBeast z dějepisného testu, bylo to B, což dokazuje, že slavný výrok Kanye Westa “I am too busy writing history to read it” pro něj rozhodně neplatí.
Sledujte denní novinky ze světa sociálních sítích v našich krátkých zprávách Baits