Tady je šest nápadů, jak dělat interní marketing ve firmě lépe, radostněji a s lepšími výsledky.
1. Priority nadevše
Ujistěte se, že cokoliv chcete prodat cílovému zákazníkovi v reklamě, nejdříve „prodáte“ interně ve firmě. Na začátek se pokuste získat podporu managementu a zařadit předmět vaší kampaně mezi priority a cíle vašeho týmu. Kolegové pak váš kampaňový newsletter rozhodně nenechají nepřečtený ve složce MARKETINGOVÁ SDĚLENÍ.
2. Za zkoušku nic nedáte
Nechte váš produkt nebo službu pracovat pro vás – a za vás! Jedním z nejúčinnějších nástrojů interního marketingu je bezpochyby tryvertising neboli možnost vyzkoušet si novinku na vlastní kůži. Rozdejte v týmu vzorky a ptejte se testerů, jak se jim produkt líbí, jak by jej prezentovali v retailu a jaké vidí příležitosti pro uvedení na trh.
Tyto konverzace nejčastěji probíhají výlučně mezi oddělením marketingu a prodeje, nápady kolegů třeba z IT nebo HR vás proto můžou překvapit – už jenom proto, že pro ně budou vzorky mnohem více motivační než pro prodejce, kteří k nim mají jednoduchý a levný přístup.
3. Vyhledejte externí partnery
Nezapomínejte, že u interní kampaně chcete po vašem publiku opravdu hodně – na rozdíl od té externí tady nestačí, když si produkt „jenom“ koupí. Musí vám ho i pomoct prodat dál. Vytvořte pro kolegy motivační program nebo interní soutěž a nabídněte atraktivní odměnu vázanou na cíl. Zkuste využít síť vašich kontaktů a domluvte se – třeba přes bývalého kolegu nebo společnou agenturu – na barteru se zajímavou značkou.
Čokoládová masáž k uvedení nové kávy, kurz grilování k pivní novince nebo třeba soutěž o herní konzoli k uvedení PC hry nebudou stát moc, zato můžou náramně pomoct s motivací. Nastavte cíle, oznamte odměnu, sdílejte pokrok a provokujte mezi týmy zdravou soutěživost.
4. Vsaďte na ambasadory
Počítejte s tím, že konverze vaší kampaně pravděpodobně nepřesáhne 50 %. A to je dobře. Chcete stimulovat časné osvojitele (tzv. early adopters) a časnou většinu (early majority), co ve světe inovací představuje zhruba polovinu populace. K těmto nadšencům pak přistupujte jako k influencerům. Vyzbrojte je balíčkem promo-materiálů a jasným briefem: rozešlete zajímavosti o produktu, kvalitní propagační fotky a hashtagy, sepište tipy pro sdílení na sociálních sítích, vytvořte pozadí pro Teams meetingy nebo šablonu pro prezentace.
Myslete na to, že o pozornost a čas vašich kolegů soupeříte nejen s vedením firmy, s desítkami dalších kolegů a obchodních partnerů, ale taky ze všemi lákadly mimo kancelář – vyhrává nejlepší poměr cena/výkon.
5. Buďte transparentní (a velkorysí)
Lidé z marketingu umí jednoduše najít líbivý úhel pohledu, který prodává. U interní kampaně však doporučujeme zůstat konzistentní a zaměřit pozornost na stanovený cíl / dosažený výsledek. Kampaň je potřeba včas vyhodnotit a ocenit individuální snahu kolegů i v případě, že cíl nesplní na 100 %. Myslete na to, že motivované jedince v týmu budete potřebovat i v budoucnu.
6. Myslete na hodnotový řetězec
Vydejte se za hranice kanceláře a zamyslete se, kde všude byste mohli lidi z vašeho hodnotového řetězce zastihnout v pozitivní emoci – zkuste do těchto momentů vaši značku zapracovat. Přidejte produkt do uvítacího balíčků pro nové zaměstnance, do výročního dárků pro obchodní partnery nebo ho využijte jako odměnu pro „zaměstnance měsíce“.
Stejně jako externí marketing, i ten interní udělá největší parádu, když příjemce překvapí ve správný čas a na správném místě.
