Connect with us

Hi, what are you looking for?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Glosa Tomáše Kvapilíka: Influencer a follower, kdo koho vlastně potřebuje?

Reading Time: 4 min. čtení Ťukáte si na čelo, když vidíte kamarádku plakat poté, co zjistila, že se rozešel její oblíbený influencerský pár? Divíte se, když školák potká svého oblíbeného youtubera, chce ho obejmout a vypráví mu o škole a své rodině? Překvapuje vás, že mladá dívka píše dopis své oblíbené blogerce s přesvědčením, že právě ona ji bude nejlépe rozumět s jejím trápením?

Údiv není na místě. Tyto vztahové zvláštnosti mezi veřejně známými lidmi a jejich fanoušky se nezačaly objevovat s boomem sociálních sítí. Jsou tu s námi mnoho desítek, možná stovek až tisíců let. Odborně se nazývají parasociální vztahy a jsou definovány jako jednostranné vztahy k veřejně známým figurám, v nichž vzniká iluze blízkosti, intimity, přičemž se buduje důvěra a identifikace s danou osobou.

Parasociální vztah obsahuje mnoho ze znaků klasického blízkého vztahu, vyvolává silné emoce, a přitom zůstává jednostranným. 

Odhaduji, že parasociální vztahy se nejprve týkaly panovníků, později umělců a zpěváků. Poté přibyli sportovci a celebrity, jak je známe dnes. Avšak sociální sítě posunuly parasociální vztahy na jinou úroveň. Zatímco celebrity „starého střihu“ si mnohdy úzkostlivě chránily soukromí a před fanoušky stavěly neprostupnou zeď, influenceři a „mladé celebrity“ se chovají často úplně opačně. Zvou followery do svého soukromí a sdílejí intimnosti, které o nich nevědí ani jejich rodiče. 

A tady se dostáváme k zajímavému bodu. Jestli mě něco naučila psychoterapie, tak je to princip, že každý vztah a vše, co se v něm děje, je spoluvytvářené z obou stran. Když se dva dají dohromady, když se dva pohádají, když se dva rozejdou – to vše je spoluvytvářené. A tak mi přišlo zajímavé se zamyslet, jakým způsobem ke vzniku parasociálních, tedy jednostranných vztahů přispívají sami influenceři. 

Zatímco celebrity „starého střihu“ si úzkostlivě chránily soukromí, influenceři se chovají často opačně. Sdílejí intimnosti, které o nich nevědí ani rodiče.

Možná znáte influencera, který své sledující oslovuje „přátelé“, ačkoli drtivou většinu z nich nezná. Možná znáte influencera, který se omlouvá svým sledujícím za dočasnou nečinnost na svém profilu, ačkoli přece žádný závazek ke svým sledujícím nemá. Možná znáte influencera, který si koupil kus oblečení na základě výsledků ankety na Instagramu, ačkoli dříve si ohledně oblékání nechával radit od svého kamaráda. 

Taky vám to zní tak, že někteří influenceři vznik parasociálního vztahu vyloženě podporují? Čím dál víc nabývám dojmu, že právě v tomto ohledu se parasociální vztahy v poslední době proměňují. Domnívám se, že přestávají být tak jednostranné, a začínají nějakým způsobem sloužit také influencerům. Jakým? Na to bychom se museli zeptat jich…

Poznámka na závěr: K sepsání tohoto textu mě inspiroval podcast Psycholožky v županu, jmenovitě díl Influencer – kámoš, chodící reklama nebo lidská bytost.

Již jsi hlasoval(a)!
Written By

Jsem člověk, který naslouchá lidem mnoho let a nabízí jim odborný pohled na to, co prožívají a jakými způsoby jim lze pomoci.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.