Máte TikTok? A znáte dědu Joe? Pravděpodobně se vám někdy na FYP objevilo některé z jeho videí. Na některých tancuje na populární hudbu se svou vnučkou, na jiných reaguje na trendy a někdy jenom vypráví o svém životě. Málokdo by při pohledu na jeho účet s více jak pěti miliony uživatelů hádal, že s tvorbou začal během covidu v roce 2020.
Témata videí dnes sice vymýšlejí společně, ale jejich produkce stále závisí hlavně na vnučce Brooke.
Děda Joe ale není jediný populární oldfluencer na světě. Kromě něj natáčí na TikTok i Brian Smith, který svými příběhy baví už více jak milion sledujících. I on začala s natáčením během pandemie, konkrétně v březnu 2021, ale narozdíl od dědy Joe to vzal za trochu jiný konec. Své sledující totiž nebaví různými trendy, ale s oblibou jim přibližuje různé historické reálie. Dozvíte se od něj třeba jak vypadal první telefon, co je to gramofon nebo proč je důležité recyklovat.
A jak je na tom česká scéna?
S více než 200 tisíci sledujícími je seniorka, která si říká Flexybabka, zářným důkazem, že česká TikTok scéna není jen pro mladé. Její účet vznikl v létě loňského ruku, kdy odjela s přáteli na dovolenou a natočila tam své první video. Původně se jednalo o nástroj, jak zahnat chmurné myšlenky. Dnes se Flexybabka pyšní věrnou fanouškovskou základnu, kterou baví její smysl pro humor a neuchlácholí je nějaké tanečky.
Ve svých videích je většinou mladistvě oblečená (mluvíme o snapbacku a mikině), používá trendy hudbu a veškeré popisky jsou jako vystřižené ze skupinového chatu středoškoláků.
Právě proto si ji pro spolupráci vybrala značka Niceboy. Ti pro svou komunikaci na TikToku používají jak mikroinfluencery (např. Honzu Vohralíka), tak známější jména, jako je Flexybabka. U ní na profilu můžeme najít reklamu na reproduktor nebo robotický vysavač, které opět pojala ve svém mladistvém vtipném stylu. A vypadá to, že ji čeká zářná influencerská budoucnost, protože reakce na její reklamy jsou výhradně pozitivní.
Vodafone seniorům
Na konci loňského roku se Vodafone rozhodl vyhlásit casting na influencera, ale ne tak ledajakého. Vyhlásili totiž konkurz na oldfluencera! Jeho hlavní misí bude rychle, srozumitelně a zábavně přiblížit svět technologií seniorům. Největší předností takového oldfluencera je pochopení cílové skupiny – jeho vrstevníků – která se bude potýkat s těmi samými problémy a bude mít stejný pohled na svět technologií.
Vzájemné pochopení influencera s publikem je klíčové pro zdárný průběh kampaně, obzvlášť když jde o nově vzniklý segment potenciálních sledujících. Tento fakt je podložený výzkumem Českého statistického úřadu, který zkoumal vztah seniorů k internetu a k sociálním sítím. Po tom, co jim porozumí, se z nich totiž stávají velmi aktivní uživatelé.
Hledání oldfluencera přímo navazovalo na příběhy z loňských vánočních spotů s Martinem Hoffmanem. Výběrové řízení bylo otevřené do začátku ledna, takže už brzy můžeme očekávat dalšího oldfluencera na české scéně.
Buď safe se seniorem
Na komunikaci prostřednictvím seniorů vsadila i nezisková organizace Buď safe online, díky které experti z Avastu spolu s influencery informují širokou veřejnost o nástrahách číhajících v online světě. Jejich komunikace probíhá primárně na Instagramu, kde se to hemží různými infografikami, které vysvětlují základní principy chování na Internetu. Na YouTube zase najdete různé rozhovory, bezpečnostní tipy pro hraní her a online novinky. Osvětu o online prostoru podporuje i podcast s názvem Máma a táta na síti, takže co se typu obsahu týče si přijde každý na své.
Aby nebyla na YouTube k dispozici pouze dlouhá videa, najdeme na kanálu Buď safe online i pár YouTube Shorts, která zároveň vycházejí na jejich TikTok profilu. Právě v těch vystupuje seniorka, která vysvětluje pojmy jako cookies nebo hoax jednoduchou a srozumitelnou formou. Její cool projev, který trochu připomíná Flexybabku, doprovází titulky a infografiky, což dělá videa přehlednější.
Množství seniorů na sociálních sítích stále stabilně stoupá, a tak je potřeba myslet i na jejich věkovou kategorii. Uvidíme, jakým směrem se bude v budoucnu ubírat svět „oldfluencerů“.
Sledujte další zajímavé příběhy v rubrice Influenceři