Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Když to youtuberům píše 

Reading Time: 11 min. čtení Prorazili jako idolové pro “ty mladý,” přesto zatoužili dobýt i tradiční svět knižní tvorby.
Proč youtuberům a influencerům nestačí jen “ten online” a vrhají se na psaní knih?

Přestože mnohým influencerům bylo “náct” teprve nedávno, autobiografie je nejčastějším žánrem, do kterého se pouští. Z české scény sepsala své “memoáry” například blogerka Tereza Salte, známá pod přezdívkou Tereza in Oslo.

V knize Šlehačková oblaka popisuje formou deníkových zápisků svůj dosavadní život – dětství na pražské Ořechovce, kariéru gymnastky i stěhování do Norska. V roce 2020 přibyla knize sestřička – kniha Karamelová džungle, kde píše o podnikání se svým manželem.

Na osobní notu je naladěna i prvotina Karla Kováře aka youtubera Kovyho. Nejcennějším motivem v této sbírce básní, příběhů a fotek je patrně aspekt coming outu a proces přijetí vlastní identity. Otevřeně a “bez filtru” mluví o náročném dospívání a o tom, jak mu sláva na YouTube obrátila život vzhůru nohama.

Svoje zážitky sepsali i youtubeři Daniel Gogo Štrach, parkourista Tary nebo Carrie Kirsten, která v knize 3 principy otevřeně sdílí, s jakými psychickými potížemi se musela potýkat.

Zahraniční youtubeři/spisovatelé

Ze zahraničních memoárů stojí za zmínku kniha So much I want to tell you Anny Akany. Ta v roce 2007 přišla o sestru Kristinu, která spáchala sebevraždu. Aby unikla smutku a depresím z této ztráty, začala Anna natáčet komediální videa na YouTube. O roky později vydala knihu, v níž se formou dopisů sestře vypisuje ze zážitků a zachycuje realitu svého života mladé herečky, která se snaží prorazit. 

Další must-read knihou je dílo Connora Franty, který s nebývalou upřímností a intimitou popisuje svůj boj s vlastní identitou a sexualitou, když vyrůstal na konzervativním americkém Středozápadě.

Knihy youtuberů a influencerů je možno z velké většiny považovat za druh merche, stejně jako trička, hrnky či náramky.

Pro fanoušky je to způsob, jak se dozvědět více o životě a tvorbě oblíbeného umělce. Získají další střípky z jejich světa, zážitků a názorů. 

Dokonalým případem propojení světa online a offline je kniha The Pointless Book youtubera Alfie Deyese, která je doplněna mobilní aplikací. “Alfie s ní začal, ty si ji doděláš,” hlásá obálka bohatě ilustrovaného sešítku plného aktivit, návodů, pranků a challengí. Můžete jej proměnit ve vlastní “pointless” deník. Branding, jak má být.

Je to vůbec ke čtení?

Jen málokdy dílo obstojí samo o sobě po literární stránce, bez kontextu toho, že ji psala slavná ruka. Ale i zde se najde spousta výjimek – knižních senzací, které osloví i čtenáře, který nemá ponětí o to, co je to YouTube a o slovu “influencer” si myslí, že to má něco společného s chřipkou.

Beauty rady a tipy od Michelle Phan (youtuberky a nyní i majitelky miliardového kosmetického kolosu EM Cosmetics) zachycené v její knize Make Up: Your Life Guide to Beauty, Style, and Success—Online and Off jsou relevantní i bez znalosti její tvorby.

To samé platí pro knihu The Financial Diet autorek Chelsea Fagan a Lauren Ver Hagen. Ty se na stejnojmenném kanálu zabývají tipy, jak se naučit nakládat s osobními financemi. V Česku jsou reflexí tohoto trendu kuchařky, které vznikají na základě populárních “vařících” foodblogů jako například Moje barevná kuchyně Evy Ehrenbergerové anebo My Cooking Diary Kateřiny “Kačí” Saint Germain.

Na pomezí tohoto žánru stojí “self-help” literatura z per známých youtuberů. Termín “motivační kniha” má v češtině pejorativní bullshit nádech, avšak když se oprostíme od předsudků, můžeme narazit například na zajímavou knihu How to be a Bawse od youtuberky Lilly Singh.

Tato kanadská herečka a komička, která působí pod nickem Superwoman, se ve své tvorbě soustředí zejména na podnícení inspirace v mladých lidech, aby dokázali získat sebevědomí a kuráž jít si za svými sny.

YouTube v románech

Jen velmi zřídka se youtubeři pouští ve svých výletech do literárního světa do žánru fiction. Výjimečným počinem na tomto poli je kniha On the Other Side britské youtuberky Carrie Hope Fletcher. Tato multitalentovaná herečka a zpěvačka založila svůj Youtube kanál v roce 2011. Dosud si svými vlogy a hudebními videi získala přes 600 tisíc odběratelů.

Její prvotina je magickým příběhem o staré ženě Evie, která se po smrti znovu zrodí jako své o mnoho let mladší já. Musí rozluštit tajemství ve své minulosti, aby její duše mohla pokračovat dál. Fletcher je jedna z mála youtube literátek, která svojí tvorbou necílí na young adults – náctileté čtenáře, kteří svým věkem odpovídají demografii jejich odběratelů.

V žánru young adult literatury z pera youtuberů kraluje bestseller Joeyho Graceffy s názvem Children of Eden. Dystopická novela se sugestivním mottem – Co uděláte, abyste přežili ve společnosti, kde je vaše existence proti zákonu?

Kontroverzi vzbudila populární kniha britské youtuberky Zoe Sugg aka Zoelly. Její příběh Girl Online o patnáctileté blogerce se stal nejrychleji prodávanou knihou roku 2014. Zlí jazykové však tvrdili, že autorkou drtivé většiny knihy je ve skutečnosti ghostwriterka Siobhan Curham – což však Sugg společně s nakladatelstvím Penguin svorně odmítají. Přesto připouští, že za debutující youtuberkou stála řada redaktorů a konzultantů, kteří jí pomohli s vystavěním zápletek. 

Vydat knihu, to je pro youtubery, blogery a influencery často validací jejich úspěchu.

Proč youtubeři píšou?

Jsem tak dobrý, že mé myšlenky chce někdo vydat na papíře! Je to na všechny strany úspěšný byznys, přestože výdělky z literární tvorby se nemohou rovnat částkám, které jsou zvyklí “velcí” internetoví tvůrci dostávat za marketingové spolupráce.

Vydat knihu je však otázka prestiže a pro nakladatele je spolupráce s influencery zajímavá v tom, že jejich jméno představuje příslib prodejů, přestože jde o prvotinu “nevyzkoušeného” autora. 

Lze predikovat, že i na české scéně se dříve nebo později objeví trend, který funguje v zahraničí. Odklon od autobiografické tvorby k fiction anebo knihy, které jsou velmi silně provázané se světem online formou aplikací, scrapbooků a dalších interaktivních prvků.

Již jsi hlasoval(a)!
Avatar photo
Autor článku

Stand-up komička, moderátorka, lektorka a scénáristka.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.