Musím se přiznat, že rozhodnutí vydat kuchařku bylo pro mě jako ten nejšílenější adrenalinový sport. Byl konec února a já jsem věděla, že chci kuchařku vydat ještě před Vánoci, dokud tu s námi Minda je…
Ale po první schůzce z toho hned sešlo. Když jsem se dozvěděla, že dostanu 8 % ze zisku bez DPH, bylo mi do breku. Navíc se jim nápad s kočkou nelíbil a že bych měla být já na titulní straně? To nikdy, obličej prý neprodává. Proto jsem se rozhodla, že kuchařku vydám vlastními silami. V té době jsem byla asi třetí food blogerka, která se do tak velkého projektu pustila. Bála jsem se financí, ale touha vytvořit tuhle krásnou vzpomínku byla silnější.
A tak to začalo, sepsala jsem si to-do list a šla jsem na to! A co takový list obsahoval? Najít tiskárnu, sepsat recepty a rozdělit je do kapitol, odhadnout počet stran, naplánovat vaření a focení, naskládat data do knižní podoby, najít korektorku, vytvořit e-shop, zajistit platební bránu, najít sklad, objednat vhodný obalový materiál na míru, dát to vědět světu… a mnoho dalšího!
První úkol? Najít tiskárnu a zarezervovat si místo před Vánoci. Pustila jsem se do hledání tiskáren na internetu, rozhodila sítě a pár tiskáren jsem oslovila e-mailem. Jak se ukázalo, v březnu shánět místo v tiskárně na tisk před Vánoci byl bláhový nápad. A tak jsem dostala šibeniční termín 1.8., kdy jsem musela poslat kompletní data kuchařky do tiskárny! Uf… S tiskem se ale pojí ještě jedna záležitost. Celý tisk a vše s vydáním kuchařky si musím zaplatit sama. Což mojí hypotéce a měsíčnímu příjmu asi 20 tisíc korun nenahrávalo. Pro představu se jedná o částku kolem 0,5 až 1 miliónu korun. A tak jsme odsunuli vybavení bytu, prodali jsme auto a veškeré ušetřené finance šly na kuchařku. Naštěstí jsme se v tiskárně dohodli, že mohu 50 % ceny zaplatit až po vydání, jinak bych si to nemohla dovolit.
No a jak se tvoří kalkulace na knihu? Já jsem si vzala pár knížek, které jsem měla doma a prozkoumala jsem, jaká velikost, formát, typ desek a papíru se mi líbí. Podle počtu receptů jsem odhadla počet stran a poslala poptávku do tiskárny. Na osobní schůzku jsem si s sebou vzala knížky, ve kterých se mi líbil papír, desky a všechny výše zmíněné aspekty. S obchodním zástupcem tiskárny jsme se dohodli a za několik dní mi poslal 3 nabídky. Cena se lišila podle počtu vytištěných kusů – s vyšším počtem se výrazně snižuje. A tak jsem si to promyslela a zvolila nejvyšší možný počet výtisků. Měla jsem spočítáno, že když prodám 1000 knih, tak se mi tisk zaplatí.