Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Inspirace

Glosa Tomáše Kvapilíka: O čem je digitální detox?

Reading Time: 4 min. čtení Nejspíš každý z nás už se setkal s pojmem „digitální detox“. Skloňuje se na sociálních sítích, v diskusích, možná vás k němu inspiroval některý z vašich oblíbených influencerů. Nejspíš si také dokážeme představit, jak takový digitální detox vypadá. Ale jak je to s tím, k čemu přesně má sloužit? Co všechno vám může přinést?

Slovo detox nebo detoxifikace se primárně vžilo do povědomí v souvislosti s odvykáním užívání návykových látek a jako jedna ze součástí léčby závislosti. Postupem času se ale význam rozšiřuje a používá se obecně pro očištění těla od škodlivých látek. Jenže internet nebo sociální sítě nejsou látka, tak jak tomu rozumět?

Dlouho jsem neváhal a položil jsem svým sledujícím na Instagramu jednoduchou otázku – co konkrétního vám přinesl digitální detox, pokud už jste ho zkoušeli? Překvapilo mě, kolik stovek lidí se do mého malého průzkumu zapojilo a kolik jich mělo zájem o souhrnné výsledky.

Mezi nejčastějšími odpověďmi se objevovala slova jako klid, pohoda, odpočinek, přítomnost, čas na rodinu a zájmy. Mnoho dalších ale zabrousilo trochu hlouběji. Někteří napsali, že se jim zkvalitnilo soustředění, byli efektivnější, produktivnější, zažili úlevu od stresu, bolesti hlavy, napětí a zvláštního druhu úzkosti. To už zní jako dobrý námět na klinickou studii. Ale to nebylo všechno.

Jiní si všimli, že začali žít svůj život a ne život ostatních. Vnímali více sami sebe, přírodu kolem sebe, sblížili se s lidmi, začali si více věřit a více se hýbat. Získali větší nadhled, toleranci, emoční stabilitu, trpělivost nebo pocit volnosti, svobody. Některým se zlepšil spánek. Jeden sledující napsal o tom, že znovu pocítil smysl života. Jiný zjistil, „kolik duševní energie mu bere, i když obsah jen konzumuje.“

A tak jsem se výsledky mého malého průzkumu pokusil trochu otočit a zformulovat hypotézy, co tedy nadměrné užívání sociálních sítí a internetu může člověku způsobovat – může narušovat soustředění, ovlivňovat efektivitu práce, narušovat kontakt se sebou i okolím, přispívat ke stresu a úzkosti, ovlivňovat kvalitu odpočinku a spánku, narušovat mezilidské vztahy či ovlivňovat osobnostní charakteristiky jako sebedůvěra, trpělivost či tolerance.

To zní vážně. A jsem si jistý, že mnoho studií už některé z těchto hypotéz potvrdilo a jiné zase vyvrátilo. Nehledě na to se jeví experiment s digitálním detoxem jako velmi zajímavý a potenciálně přínosný.

Pro dnešek se s vámi rozloučím příhodou z nedávné svatby, na které jsem byl hostem. Ještě než začal obřad, před všechny svatebčany předstoupil ženich a zřetelně dal najevo, že si nepřeje, aby během obřadu kdokoli cokoli fotil nebo natáčel. Chtěl, abychom se všichni plně soustředili na obřad a prožili s nimi jejich velkou chvíli bez mobilů. A bylo to jiné. Bylo to skvělé.

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Jsem člověk, který naslouchá lidem mnoho let a nabízí jim odborný pohled na to, co prožívají a jakými způsoby jim lze pomoci.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Influenceři

Reading Time: 17 min. čtení Kdo je MrBeast a proč rozdává stovky tisíc dolarů náhodným lidem?

Influenceři

Reading Time: 34 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno.

Sociální sítě

Reading Time: 6 min. čtení Dokážou zkazit den, umí zasáhnout citlivé místo, zranit a rozplakat. V některých případech dokonce naplňují skutkovou podstatu trestného činu. A přitom se jedná o způsob komunikace, na který si mnozí tvůrci na internetu a sociálních sítích už zvykli a berou ho jako nedílnou součást – hejty.