Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Marketing

Druhá řada Squid Game má zelenou. Čím si nás získala ta první?

Reading Time: 14 min. čtení Po úspěchu první řady loni na podzim přišli tvůrci konečně s vyjádřením, že pro diváky chystají druhou řadu. Ta má být ještě lepší (to dá rozum!).

V dopise, který hlavní tvůrce Hwang Dong-hyuk směřoval na fanoušky seriálu, stojí: „Trvalo 12 let přivést první řadu Squid Game na obrazovky. Zabralo to ale jen 12 dní, aby se Squid Game stala nejpopulárnější show Netflixu.“

Momentálně se pracuje na scénáři a utváří se příběhy jednotlivých postav. Druhá série má ambice být znatelně lepší než ta první, což potvrzuje i producent seriálu Kim Ji-yeon„Vím, že naši show sledovali diváci po celém světě, různých národností, náboženství, vyznání a názorů, a přesto si ji velice užívali. Nyní se snažíme vytvořit sérii, která bude ještě o něco zajímavější pro globální publikum z celého světa.“ 

Přestože je vše ještě v rané fázi příprav, tvůrci potvrdili návrat některých známých postav jako je třeba vítěz první série Gi-hun spolu s Front Manem. Vraždící panenka Young-hee se druhé řady nezúčastní, místo ní se divákům předstí její přítel Cheol-su.

Na počest tohoto oznámení si pojďme představit pár věcí, které udělaly z tohoto seriálu kult. Kdo a co za ním stojí, jaké měl výdělky, ohlasy a další behind-the-scenes informace.

Jak a proč uspěla první řada Squid Game?

1) Sledovanost – první sérii vidělo během 28 dní od premiéry více jak 1,65 miliardy lidí, což je 2,6× víc než v té době druhou show v pořadí Bridgerton. Sledovanost nyní překročila hranici 2 miliard, což některé statistiky uvádějí v ekvivalentu 240 000 let sledování. Veškeré možné rekordy byly překonány a je otázkou, zda se vůbec někdy těmto číslům nějaký projekt přiblíží…že by Squid Game Season 2?

2) Seriál se dá zařadit mezi antikapitalistickou satiru, jakousi verzi Hunger Games, kde si hráči dobrovolně zvolí svou účast. Právě tato volba odlišuje Squid Game od ostatních podobných příběhů. Autor popisuje ekonomickou krizi v Jižní Koreji, která dopadla většina obyvatelstva a lidé mnohdy doslova neměli co jíst. 

„Bylo to velmi psychicky i fyzicky vysilující. Inspiraci jsem si vzal z ekonomické krize v letech 2008-2009, kdy jsem byl v tíživé finanční situaci, protože moje matka odešla do důchodu. Na jednom filmu jsem dělal přes rok, ale nedokázali jsme na něj nakonec sehnat finance. Takže jsem v podstatě pracoval přes rok zadarmo a další rok jsem nemohl pracovat vůbec. Museli jsme si brát půjčky – já, moje matka i babička,“ říká tvůrce seriálu Hwang Dong-hyuk o svém nápadu převést vlastní životní krizi do televizní série.

Téma je zároveň blízké celému světu, tudíž se diváci snadno dokáží vcítit do postav, které pro záchranu života svého i svých rodinných příslušníků udělají i nemyslitelné. Vítěz totiž vedle záchrany života získá i velkou finanční odměnu, což je hlavní motivace všech protagonistů. Show ukazuje, že lidé jsou pro peníze ochotni udělat cokoliv – intrikovat, lhát, zrazovat i vraždit.

Empatie, přátelství, láska nebo loajálnost nemají v této soutěži co dělat a každý, kdo projeví určitou formu „slabosti“ za to může zaplatit životem.

3) Násilí – nic neprodává v zábavním průmyslu lépe než sex a násilí. Sexu se nám tu nedostává, avšak násilí (a to brutální) je zde zastoupeno poctivě. Vraždy, krev a různé druhy poprav jsou zakomponovány v každé epizodě a proto seriál získal v krátkém čase velkou popularitu. Koneckonců nejúspěšnější seriál stanice HBO Game of Thrones svůj úspěch založil mimo jiné právě na sexu a násilí. Bridgerton, který byl odsunut z pozice nejsledovanější seriálu na Netflixu právě Squid Game, obsahuje zase tak pikantní sexuální scény a nahotu, že to někdy hraničí s pornem.

4) Kapacita zábavy – jedním z hlavních bodů pro úspěch jakékoliv show je její kapacita pro zábavu. Vysoká úroveň emoční intenzity, která ústí z niterných a překvapivých činů postav. To je dále vyjádřeno v určité míře podezření, hrozícího bezprostředního nebezpečí a také zobrazením odpočtu času, jež limituje konání protagonistů a vzbuzuje v nich, ale i v nás, paniku a úzkostSquid Game je poutavý příběh s narůstající hrůzostrašnou atmosférou a tempem, které nepolevuje. 

5) Tajná společnost – každý úspěšný projekt (film, seriál, kniha) se v podstatě vždy točí okolo nějaké tajné společnosti, která tahá za nitky. V Kmotrovi to byla mafie, v Šifře mistra Leondarda to byl Opus Dei, jinde to jsou právnické firmy pracující v ústraní apod.

Tento element se objevuje i zde, když se v průběhu celé série objevuje maskovaná elita lidí, jejíž lokace se nachází na tajném místě. Chrání si svou identitu, prokazuje téměř vojenskou hierarchii, má pravidla, která všichni členové dodržují a jsou neznámí pro všechny vně organizace. Navíc mají chytlavý dress code, který byl snad nejčastějším prvkem loňského Halloweenu, tudíž zde zafungoval znamenitě i merchandising.

6) Merchandising takovýto kolos samozřejmě nesměl podcenit, a tak si vedle populárních teplákových souprav účastníků vyvražďovací soutěže můžete koupit i kostýmy tajné společnosti spolu s maskou. Připraveny byly i masky Front Mana, trička s různými potisky a čepice. Po vzoru panenky byly pro dívky k dostání i oranžové šaty se žlutým tričkem, to kdyby náhodou chtěly ženy vystrašit své mužské protějšky.

7) Náklady na seriál byly okolo 21 milionů dolarů. Díky sledovanosti a výdělkům z dalších sfér činil celkový profit více jak 1 miliardu dolarů. Vyhrál zde především Netflix, který shrábnul vše. Fanoušci si obecně myslí, že tvůrce seriálu musí být těžce za vodou, ale jak sám říká, ve smlouvě nebyl žádný dodatek o vyplacení tučného bonusu v případě úspěchu seriálu

Hwang Dong-hyuk obdržel částku vytyčenou ve své smlouvě a ani o cent víc, což se možná zdá kruté, ale je to tak. On sám se z toho nehroutí a říká, že má dost peněz na to, aby uživil svou rodinu, a to je pro něj nejdůležitější. Dá se ale čekat, že při tvorbě druhé série si už řekne o víc peněz nebo o nějaký tučnější bonus.

8) Úspěch seriálu se dostal také mezi celebrity, které Squid Game hltaly stejně jako obyčejní smrtelníci. A nezapomněly se o tom vyjádřit na sociálních sítích, kde vyvolávaly četné diskuze, názory a jiné přesahy. Billie Eilish se pochlubila, že sérii dokoukala za dva dny a úplně ji to pohltilo.

Tweetem se ozval i populární režisér Taika Waititi, který apeloval především na anglicky mluvící diváky (Američany), že nemusí sledovat Squid Game předabovanou do angličtiny, ale mohou to zkusit zvládnout v původním znění.

Basketbalista Lebron James řešil závěr seriálu se svým spoluhráčem Anthony Davisem a popisoval svoje reakce, kdy řval na televizi „NASTUP DO TOHO ZKU*VENÉHO LETADLA!!“ Pořad Saturday Night Live nabídl divákům parodii s Rami Malekem Petem Davidsonem v hlavních rolích. Herci z jihokorejského seriálu se objevili v různých talk show, např. u Jimmyho Fallona, kde si zahráli i nějaké ty hry (ne smrtící).

Photo: Talk show Jimmyho Fallona

Rapperka Cardi B si dokonce na nějaký čas změnila svou profilovku na Twitteru, kam umístila panenku Young-hee. Velkým fanouškem seriálu se ukázal být i rapper Wiz Khalifa, který svým tweetem dal najevo, že mu nedělá problém podpořit svůj oblíbený seriál koupí nějakého toho merche. Zakoupená a nasazená maska mu však dělá problém při hulení brčka, tudíž flex s jointem a maskou nemohl proběhnout ke smůle nás všech, škoda.

9) Úspěch tohoto konceptu měl za následek veškeré možné podobné soutěže a pokusy o jeho napodobení. Za všechny můžeme zmínit youtubera MrBeast, který vytvořil vlastní Squid Game a přilákal několik stovek účastníků. Podařilo se mu přetvořit veškeré hry, pasti a scény z originálního seriálu do reálné podoby, kde nikdo z účastníků nezemře, ale přesto plnými doušky nasají atmosféru hry. Pro vítěze měl připraveno necelý půl milionu dolarů, tudíž není divu, že to vzbudilo takový zájem.

10) Kruh se uzavře, pokud nejnovější zpráva od Netflixu bude pravdivá. Streamovací gigant totiž vydal prohlášení, že vedle druhé řady Squid Game plánuje natočit i reality show na motivy seriálu. Předpokládám, že bez zabíjení, avšak vítěz si odnese nějakých 4,5 milionů dolarů (nejvyšší výhra v historii televizní zábavy), takže si nejsem tak jist.

Již jsi hlasoval(a)!
Adam Fedrhanc - Clickbait
Autor článku

Normálně jsem introvertní, ale po čtyřech pivech nezavřu pusu.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.