Mnohé návody na internetu doporučují tvůrcům videí na sociálních sítích (především TikToku a Instagramu), aby se nejvíce zaměřili na první tři vteřiny videa. Právě v nich mají vzbudit emoce a napětí, vyvolat zvědavost, zaujmout zvukem, obrazem i sděleným obsahem.
Výzkum totiž říká, že 65 procent uživatelů, kteří zhlédnou první tři vteřiny videa, u něj zůstane dalších deset sekund. A necelá polovina těch, kteří zhlédnou ty klíčové první tři vteřiny videa, bude sledovat dané video nejméně 20 vteřin. A to už je slušná doba na předání sdělení.
Efekt prvního dojmu prostě funguje i v online světě, chtělo by se na to říct. Jenže co to efekt prvního dojmu vlastně je? V původním znění z učebnic psychologie najdeme trochu jiný termín, a to efekt primarity. Jedná se o tendenci mozku vnímat informace získané jako první v pořadí silněji a významněji než informace získané později. Nemusí jít vždy jen o nově poznané lidi, ale také předměty nebo situace.
Na prvním dojmu se pak kromě efektu primarity podílí také dřívější osobní zkušenost, síla aktuálního prožitku, sklon k zobecňování a zjednodušování, haló efekt (vytvoření závěru na základě výrazného rysu, který nemusí být vždy ten první v pořadí) či různé stereotypy a předsudky.
U videa na TikToku stačí k vytvoření prvního dojmu tři vteřiny. Za jak dlouho myslíte, že si první dojem vytváří člověk při běžné interakci mezi lidmi? Odpověď vás nejspíš překvapí.
Dřívější poznatky hovořily o minutě, jindy se mluvilo o několika vteřinách. Moderní výzkumné metody přinesly zcela jiný výsledek. Série experimentů odborníků z Princetonu ukázala, že člověku stačí jedna desetina vteřiny, aby si vytvořil první dojem týkající se přitažlivosti a důvěryhodnosti, a to z pouhého spatření tváře druhého člověka.
Podle oblečení, pohledu do očí, způsobu chůze a dalších neverbálních vodítek si lidé v prvních třech sekundách dále vytvářejí první dojem o sociálním statutu, inteligenci, úspěšnosti, dominanci, sexuální preferenci či svědomitosti. Opět ty tři sekundy. Nejspíš to není náhoda.
Na tomto místě přichází vhodná doba ke srovnání prostředí sociální sítě a prostředí osobního mezilidského kontaktu. Na TikToku nebo Instagramu je obrovská konkurence tvůrců. Někdy jsme doslova bombardováni videi. Není důvod se zastavovat, TikTok je bezedný. Na místo přeskočeného videa se vždy objeví další.
Jenže fungování v osobním mezilidském kontaktu není TikTok. Když máme schůzku nebo se s někým seznamujeme, nemůžeme si potažením prstu nascrollovat dalších dvacet lidí. Vytvoření prvního dojmu je sice bleskové, ale není definitivní. Po klíčových prvních třech vteřinách přicházejí většinou další a další minuty, během nichž si náš dojem upravujeme a zpřesňujeme. A to je obrovský rozdíl.
Jeden klasický citát praví: „Nikdy nedostaneš druhou šanci udělat skvělý první dojem.“ Jinými slovy to znamená, že uděláš ještě mnoho dojmů, ale žádný z nich už nebude ten první. V kontextu TikToku nebo Instagramu by se dal uvedený citát zkrátit: „Nedostaneš druhou šanci…“
První dojem v online světě je holt krutý.