Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Fenomén: Jirka vysvětluje věci. Kde se vzala jeho popularita?

Reading Time: 8 min. čtení Během posledního roku výrazně stoupla popularita youtubového kanálu s názvem Jirka vysvětluje věci. Edukativní videa pojednávají originální a srozumitelnou formou o tématech, o kterých ani nevíme, že nás zajímají. Kdo se skrývá pod tímto účtem a jak probíhal vznik kanálu?

jirka vysvetluje veci

Za tímto kanálem stojí Brnem odkojený novinář Jiří Burýšek, který se v médiích pohybuje od roku 2018. Během vysokoškolských let studoval anglistiku a amerikanistiku na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Po absolvování se postupnými krůčky dostal až do redakce webu Seznam Zprávy.

Zde prováděl důkladné rešerše a sběr dat ohledně jakéhokoliv tématu, které bylo zrovna propíráno. Jak ale sám říká – nedalo se to považovat za full time job redaktora. Jeho vydávané články tvořily faktografické texty o dění v Česku v rubrice Fakta, ale také datové analýzy a grafové souhrny všech novinek ohledně pandemie koronaviru.

Protože šlo o velice aktuální téma, tak měly Burýškovy články obrovskou čtenost. Nicméně to byl content, který sice lidé četli, avšak s každým novým článkem byli více a více rozčarováni a mnohdy psali Jirkovi i výhružné zprávy.

Během svého působení na Seznamu si Jiří založil pořad na YouTube, avšak ze začátku trpěl frustrací z malé relevantnosti. Na Seznamu jeho tvorba zasáhla více než půl milionu lidí (byť „pouze“ kvůli nejzávažnějšímu onemocnění naší generace), zatímco na svém kanálu měl dosah pár stovek lidí

Začalo to se šmejdy

Prvním videem na kanálu „Jirka vysvětluje věci“ bylo  „Chystáte se podnikat? Pozor na šmejdy“. V něm nabádá začínající podnikatele, aby nereagovali na dopis od České komory firem a živnostníků nebo Živnostenské komory a už vůbec nic neplatili. Šlo o katalogové firmy podvodně se tvářící jako státní instituce.

Video vzniklo v návaznosti na starou reportáž ze Seznamu, kterou chtěl Jirka dále rozvést. Od října 2020 video nasbíralo necelých 80 tisíc zhlédnutí a soudě dle komentářů, tak podobnou zkušenost se šmejdy má dost lidí. Tímto tématem a zajímavým konceptem si Jirka okamžitě získal početnou základnu odběratelů, která od té doby jen rostla.

Pauza a nový start

Další video publikované o týden později mělo již dvojnásobnou sledovanost, nicméně poté se Jirka na cca půlroku odmlčel. Koncept pořadu prošel menšími inovacemi a během jara a léta 2021 Jirka chrlil na YouTube jedno video za druhým. Témata vzbuzovala větší či menší zájem – „Proč jsou všechny mapy Číny špatně“ (353 000 zhlédnutí), „Proč jsou sprinteři čím dál rychlejší“ (207 000), „Proč je v Praze tolik bankomatů ATM“ (88 000) aj.

Přestup ze Seznamu na Mall.tv

Jeho popularita nezůstala bez povšimnutí a díky odchodu ze Seznam Zpráv v červnu 2021 mohl na podzim téhož roku navázat spolupráci s MALL.tv, pro kterou své pořady začal exkluzivně připravovat. Od té doby až do konce letošního srpna vyšlo už téměř 40 epizod, ve které se Jirka opět věnuje ožehavým tématům. Nejvíce zhlédnutí zatím posbíralo video „Jak se vyučuje 2. světová válka v Německu“ (653 000 zhlédnutí).

Velkým impulsem pro vznik tohoto kanálu byl Jirkův kamarád a kolega Janek Rubeš, známý svými videi Honest Guide. Ten ho v podstatě donutil k vytváření vlastní tvorby. Burýšek své nápady zkoušel prosadit během působení v Seznamu nebo na jiných platformách, avšak průlom nepřicházel – ten se dostavil až s Jirkou vysvětlujícím věci.

Společně s Rubešem a Honzou Mikulkou získal Burýšek v roce 2021 novinářskou cenu Nadace Open Society Fund za nejlepší analyticko-investigativní příspěvek Je součástí sítě, která ždímá peníze z turistůKonfrontovali jsme ho. Tato nadace od roku 2010 oceňuje novinářská díla, která zachycují problémy a aféry každodenního života naší společnosti. 

A jak dál?

Jirka nechce pouze vysvětlovat lidem věci, ale zároveň je chce svým videem pobavit a zpříjemnit jim den.

„Není to jenom edukace, to video má člověka taky bavit. Má ho nějakým způsobem zaujmout a měl by z toho videa odcházet, že to byl čas, kterej se mu líbilo strávit tímto způsobem. A jako bonus si z toho něco odnesl.“ 

To koresponduje s konceptem, který jeho pořad má. Není to pouze unylé odříkávání informací a skutečností, ale celé video je provázáno originálními i vtipnými střihy, úderným hudebním podkresem a dalšími filmovými maličkostmi, které ze všech jeho videí dělají tak populární záležitost.

One Man Show

Dopomáhá tomu i fakt, že každé video si Jirka tvoří sám – od sběru informací, přes natáčení až po finální střih je všechno práce jednoho člověka, což mu dává obrovskou svobodu v jeho tvorbě. Inspiraci vidí v režisérovi Edgaru Wrightovi, který ve svých filmech často střih scén synchronizuje s hudební složkou filmu – a o to samé se pokouší i Burýšek.

Vedle tohoto pořadu vytvořil Jiří také web Bez faulu, kde se zabývá argumentačními fauly a jejich nacházením v politických diskuzích. Snaží se zlepšit úroveň veřejné a politické diskuze, zlepšit povědomí o argumentačních faulech, ale i manipulativních technikách a podvodech. Projekt byl dvakrát nominován na cenu Křišťálova lupa v letech 2018 a 2019.

Již jsi hlasoval(a)!
Adam Fedrhanc - Clickbait
Autor článku

Normálně jsem introvertní, ale po čtyřech pivech nezavřu pusu.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.