Sezónu back to school kampaní již tradičně odstartovali potravinové řetězce. Potěšila nás letošní TESCO kampaň, která oplývá barvami a inspiracemi pro skvělý školní rok, i když se neobešla bez každoročního must-have sloganu HOLA, HOLA, ŠKOLA VOLÁ. Zatímco třeba konkurenční Billa již od poloviny srpna vybízí rodiče k nákupu svačinových boxů a megabalení Nutelly (zřejmě na ty svačinky), TESCO jde více lifestylovou cestou a využívá vlastní značku oblečení F&F jako konkurenční výhodu. A nás to baví.
Kaufland coby největší inzerent letní sezóny se zatím drží dál od reklamních klišé a ve své komunikaci jen opatrně mixuje letní grilování s návratem do školy. Na titulní stránce prvního zářijového letáku tak vedle Kofoly a zmrzliny promuje i zrnkovou kávu, víno a Actimel, aneb vše, co vyčerpaní rodiče školou povinných dětí zajisté ocení. Školní batohy jsme nenašli ani v jejich druhém zářijovém letáku, který se nese ve znamení německých specialit, stejně jako v Lidlu. Zajímavá volba.
Zaujal nás i letošní Rohlík, který vsadil na důmyslný copywriting se sloganem V ZÁŘÍ I RODIČE ZÁŘÍ a s příslibem, že nákup přivezou dřív, než zazvoní. Namísto slev nabízí rodičům snadnou orientaci v sortimentu a méně stresu, a tak zůstává věrný svým hodnotám – pohodlí, za které si malinko připlatíte.
Albert zase překvapil zaměřením na netradiční kategorie, a v podzimním věrnostním programu raději než školní potřeby promuje doplňky pro domácí mazlíčky. Proč taky ne, s nástupem podzimu přirozeně trávíme více času doma, a zatímco většina obchodníku z nás vytahuje peníze na návrat do školy, Albert nabízí pelíšky výměnou za body. A pokud domácího mazlíčka nemáte, můžete sbírat body i na trendy gamingové vybavení od značky Niceboy. A to se hodí nejen pro školáky. Školní svačinky letos přesunuli do Albert magazínu a my oceňujeme, že kromě čokoládových tyčinek a sladkých cereálií nabízejí inspirace i na zdravější mlsání.
Cukrovinky jsou se začátkem školního roku více vidět nejen ve slevových letácích, ale i v médiích. Ferrero ohlásilo po letní pauze návrat oblíbených pralinek, čokoláda Milka představila upgrade receptury na svou údajně nejjemnější verzi vůbec, zatímco Nestlé vylepšilo nutriční skóre cereálií Nesquik a zve do soutěže o kreativní školní sady.
Kdo by si chtěl návrat do školy osladit ještě víc, Starbucks zve na 1+1 Frappuccino zdarma. Škoda, že z této promoce nevytřískali více interakcí, pod instagramovým postem jsou sotva 4 komentáře, a i ty se dožadují návratu ikonického Pumpkin Spice Latté. Prý již brzy…
Začátek školního roku zpříjemňuje i iStyle, který nabízí symbolickou 10% slevu pro studenty a učitele. Ještě příjemnější by bylo, kdyby newsletter s touto komunikací zacílili přímo na relevantní publikum, jelikož já, jako 30-letá markeťačka z korporátu, si jejich slevu užít nemůžu.
Po originální back to school kampani jsme pátrali i v segmentu módy, ale našli jsme jen několik aktivních značek. A přitom je zrovna návrat do školy jednou z mála příležitostí v roce, kdy obměňujeme většinu šatníku. Na Instagramu nás zaujalo reels video od Zootu s inspirací na back to school outfity, a souběžně probíhající zootí kampaň na školní módu a dětské batohy. V retailu nás potěšila obuv CCC s kampaní BACK TO COOL, PACK TO SCHOOL, která nás baví i svou vizuální identitou. A hlavní cenu za neotřelý nápad od nás získává módní značka C&A se sloganem SCHOOL AND THE GANG. I když je otázkou, jak moc tento anglický dvojsmysl zaboduje u českých rodičů, značku C&A při vyhledávaní „back to school“ nebo „zpátky do školy“ rozhodně nepřehlédnou – díky vhodně svoleným klíčovým slovům se objevuje hned na první stránce výsledků na Googlu.
Drtivá většina značek cílí ve své back to school kampani pouze na rodiče, zatímco teenageři vracející se do lavic zůstávají takřka bez povšimnutí. Mládež z Generace Z (do 17 let) a z Generace Alfa (7+) se však hlásí o slovo čím dál tím hlasitěji, a dle výzkumů promlouvá do nákupního procesu rodičů již od útlého věku. Obecně se předpokládá, že v dospělosti budou děti z Generace Alfa ještě náročnějšími konzumenty než předcházející generace Z, proto by si je značky měli předcházet zejména v tak průlomovém momentu, jako je jejich návrat do školy. Tak třeba příští rok.