Vánoce prý budou zaručeně bílé, alespoň podle mezinárodního veletrhu Christmas World, který již v srpnu poodhalil, jak se letošní svátky vybarví. Ale jak to vidí marketéři? Jako trendy by měly vánoční sezónu ovlivnit nejvíce?
1. Čím dříve, tím lépe
Pro většinu značek, zejména těch prémiových, představuje období od října do prosince více než 60 % ročního obratu. Mediální podpora mimo tuto sezónu se na jejich výdělečnosti podílí pouze okrajově a Vánoce tak nastupují na scénu rok od roku dříve. V minulém roce jsme již v září zaznamenali nárůst poptávky po adventních kalendářích všeho druhu. Letos se na to připravují nejen nakupující, ale i zadavatelé reklamy. Ti se spuštěním vánočních kampaní neotálejí – zejména v outdooru a v místě prodeje, kde je podle nedávného výzkumu Češi a reklama 2022 tolerujeme nejlépe. Zatím.
2. Více za méně
Experti odhadují a zadavatelé reklamy potvrzují, že letošní sezónní prodeje opět
překonají ty loňské. Zákazníci se ani v těžkých časech nechtějí vzdát kvality, a tak si buď počkají na slevu, nebo se poohlídnou po levnější variantě. Z toho se radují zejména diskonty a privátní značky.
Vybrané zboží tak může být k dispozici jen v omezeném čase a množství, což ještě posiluje trend brzkého nakupování.
3. Esa v rukávu
I když letošní Vánoce bude pravděpodobně doprovázet záplava slev, vaše značka nemusí roztáčet promoční spirálu, aby byla vidět. Hodně společností vytahuje v této době esa z rukávu a uchyluje se k propagací specifických niche produktů, kterými se může v silné konkurenci odlišit. Šíře nabídky a schopnost obsloužit co nejširší publikum bude letos důležitější než kdy dříve. A my se můžeme těšit na to, že nám značky ukážou se svého sortimentu více produktů napříč cenovými hladinami a kategoriemi.
4. Přelétavost
Se stupňující se inflací lze očekávat, že i zákazníci věrní oblíbenému řetězci se nechají zlákat nižší cenou a dárky budou pořizovat v několika prodejnách i na úkor svého pohodlí. Nejnovější behaviorální analýzy naznačují, že šetřivého nakupujícího lze udržet zejména nabídkou dopravy zdarma, věrnostním programem nebo zvýhodněnou nabídkou dárkových poukázek.
5. Jako za starých časů
Ježíšek nenaděluje dárky pouze dětem, i dospěláci si rádi dopřejí něco extra. Zadavatelé reklamy proto ve své vánoční komunikaci často využívají prvky gamifikace a nostalgie, aby nám v této nelehké době připomněly bezstarostnost dětských časů a zahráli na city. To se o Vánocích přímo žádá! Když může McDonald’s v Americe prorazit s Happy Meal nabídkou pro dospělé a Chopard propaguje kolekci luxusních šperků na Snapchatu, můžeme se domnívat, že i u nás budou značky více nahlížet na dospělé publikum nejen jako na nakupující, ale i jako na spotřebitelé, kteří mají rovněž svá dětská vánoční přání.