Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Sociální sítě

Hurikán Elon. Jaké radikální změny dělá nový šéf Twitteru?

Reading Time: 9 min. čtení Od zpoplatnění obsahu přes velké vyhazování zaměstnanců až po prodej ověřených účtů. Elon Musk se s tím v Twitteru nemazlí a z pozice šéfa dělá mnohdy hodně zajímavé změny.

Zatímco ještě před pár měsíci se ve světě sociálních sítí nejvíce skloňoval rychle rostoucí TikTok, považovaný za platformu budoucnosti, teď mediální éter dobývá Twitter. Proč? Přece kvůli Elonu Muskovi. Ten totiž oblíbenou platformu, která původně začínala jako místo pro mikroblogery, za astronomických 44 miliard dolarů koupil – a dělá v ní pořádný vítr.

Elon Musk chtěl do Twitteru vstoupit proto, aby – jak sám řekl – jeho oblíbenou sociální sít vylepšil, respektive ji nechal zbavit botů a trollů, kterých tam má být více, než si kdokoliv z vedení firmy přiznával. V hlavě se mu ale potají rýsovaly i další, o něco kontroverznější změny. O jaké tedy jde?

Rozsáhlé podepisování výpovědí

Krátce poté, co zakladatel automobilky Tesla a vesmírné firmy SpaceX, do Twitteru vtrhl, rozhodl se ukončit kariéry spoustě jeho zaměstnanců. Nařídil vyhodit zhruba polovinu všech pracovníků, kterých je po světě rozeseto okolo 7,5 tisíce. A do rány mu padli také dosavadní šéf Parag Agrawal, finanční ředitel Ned Segal i vedoucí právního oddělení Vijaya Gadde.

Proslýchá se, že dal sbohem i tisícům externistů, kteří pro Twitter dělali nárazové činnosti v jednotlivých divizích. Čistka se mimo jiné silně dotkla i vývojářů – až 80 procent z celého týmu si teď musí hledat novou práci. A zdá se, že podepisování výpovědí nekončí. Twitter totiž musí začít šetřit. Proč? O tom níže.

Home office? Kdepak

Další změna se také týká personálu. Ti, kteří měli štěstí a prošli „cutem“, čímž se zachránili před vyhazovem, ovšem spokojeností automaticky tolik hýřit nemuseli. Twitter je totiž firmou, která už několik let (respektive od začátku covidové pandemie) umožňovala práci z domova. To se ale Muskovi nelíbí.

Až na výjimky nařídil všem, kteří pro Twitter pracují ze vzdálených pracovišť, aby se vrátili zpátky do svých kanceláří, jinak je – jak jinak – také čeká vyhazov. Prý jde o prevenci před „hrozícím bankrotem“ firmy. Musk tak evidentně věří, že z fyzických kanceláří toho pracovníci udělají mnohem více. Jak je ale obecně známo, záleží na typu činnosti.

Modrá fajfka pro každého (kdo si zaplatí)

Dost možná nejzásadnějších změnou z posledních dní je zpřístupnění takzvané modré fajfky, která značí ověřený účet (podobně jako třeba na Instagramu), úplně pro všechny. Každý si teď tak může tento symbol u twitterového jména zajistit – a je úplně jedno, jestli jde o známou či něčím relevantní osobnost, nebo ne. Má to ale háček. Musk to nedá zadarmo.

Možnost ověřit si účet nabízí za osm dolarů měsíčně, tudíž necelých 200 korun. A funguje to také v Česku. Tento předplatitelský model má být podle Muska důležitým prvkem pro lepší finanční výsledky firmy, protože aktuálně má každým dnem ztrácet až čtyři miliony dolarů denně. Je možné, že vyšší výdělky to zajistí, ale za jakou cenu…

Když Musk zbrojí proti trollům na Twitteru a chce jejich co nejrychlejší konec, proč jim poskytl plný zásobník, ze kterého mohou pálit ještě víc? Věc se má tak, že se dnes každý může vydávat za ověřeného uživatele a na první pohled lidé vůbec nepoznají, že jde o podvrh.

Ano, v aplikaci Twitteru lze kliknout na symbol modré fajfky a zjistit, jestli je účet zaplacený, nebo o jeho autenticitě rozhodla samotná firma, ale s tím, jak sociální sítě rychle fungují a hodinu staré zprávy tam už nikoho nezajímají, nebude příliš efektivní to ověřovat.

Pochopitelně se už falešné „ověřené“ účty objevily. Nějací vtipálci se například vydávali bývalého prezidenta Spojených států George Bushe mladšího. A co potom těch konspirací, které se tam mohou objevit…

Obsah za peníze

Změna, která se dala očekávat – a to ještě předtím, než se Musk chopil kormidla. Twitter už totiž dávno není službou, kde se dávají rychlé zprávy. Stále sice převládají, ale čím dál častěji se tam v příspěvkových vláknech tvoří opravdu hodnotné texty, za které by si lidé klidně mohli pár dolarů zaplatit. Nebo si třeba předplatit prémiovou verzi Twitter, kde by měli k exkluzivnějším článkům přístup.

Nad něčím takovým se v nejvyšších řadách firmy už přemýšlí. Musk se jasně vyjádřil, že Twitter brzy nabídne možnost, jak obsah monetizovat. Jak konkrétně to bude, je zatím otázkou, ale vyplatí se sledovat jeho oficiální Twitter, kde dává novinky hned. A často i bez uvážení.

Svoboda projevu aneb Návrat Donalda Trumpa?

Nezávislá žurnalistika. Svoboda projevu. Objektivita. Nízká moderace obsahu. A tak dále, a tak dále. Musk chce z Twitteru udělat místo, kde by panovaly uvolněnější podmínky pro tvůrce. To je ale jako bruslit uprostřed zamrzlého jezera – v rozsáhlém mediálním prostředí je jen stěží možné určit, co je to „objektivní názor“. A ani takový génius s iniciály EM to nezmění, ačkoliv bude hodně chtít.

Musk mimo jiné zmínil, že se zaměří také na účty, které byly vůči nenávistným projevům v minulosti zablokovány. Mezi nimi je i Donald Trump, bývalý americký prezident, který na svém Twitteru neměl od ostrých (a mnohdy silně zavádějících) slov daleko. Je tak dost možné, že dostane propustku a bude se moci na Twitter vrátit zpět.

Již jsi hlasoval(a)!
Autor článku

Články, které vznikly za podpory redakčního týmu nebo externích spolupracovníků.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.