Až budete číst tyto řádky, Black Friday bude již nejspíš v plném proudu. I když oficiálně startuje nákupní šílenství až v pátek po Dni Díkuvzdání, letos tedy 25. listopadu, obchodníci v Čechách se spuštěním výprodeje neotálejí. Kdo dřív přijde, ten dřív slevy mele. A kdo slevy nabízet nebude, ten jako by neexistoval.
Stejně jak v loňském roce, i letošní Black Friday odstartovali již začátkem měsíce slevy na – hádejte co – televize! I když drtivá většina českých domácností nenakupuje nový TV přijímač každý rok, výhodná cena často vybízí k nákupu další televize třeba do dětského pokojíčku nebo na chatu. A to se na vánoční pohádky hodí.
V průběhu listopadu se pak již tradičně snižují i ceny tabletů, chytrých telefonů a hodinek, elektroniky, hraček a kosmetiky. Kromě inspirace na dárky jsme letos zaznamenali i slevy na praktické zboží do domácnosti, které sice pod stromečkem neoslní, zato ho můžete pohodlně nakoupit do zásoby. Třeba dětské pleny, prací prášky či krmivo pro domácí mazlíčky.
Mnozí prodejci nabízejí pouze kosmetickou slevu kolem 20–30 %, která se nijak zásadně neliší od jejich běžné promoakce. Rádi bychom věřili, že se poučili z loňského fiaska, kdy bylo hned několik českých e-shopu přistiženo při umělém navyšování cen, které pak pod záštitou Black Friday zase dramaticky shodili.
Jsme zvědaví, jestli se někdo rozhodne zkopírovat úspěšný vzorec Amazonu z jejích Prime Days výprodeje a kromě slev na samostatné produkty nabídne i zvýhodněné balíčky, třeba chytrý telefon + hodinky se slevou? Nechme se překvapit.
Zrychlující se inflace a napjaté rodinné rozpočty můžou také předznamenávat, že část nakupujících si pořídila velké vánoční dárky ještě před vypuknutím Black Friday šílenství, aby jim na ně bezpečně zbylo. To by mohlo vytvořit zajímavou obchodní příležitost třeba pro kategorii potravin (na které, mimochodem, z důvodu jejich omezené trvanlivosti platí výjimka z evropské směrnice pro regulaci slev,) nebo pro jiné nezbytnosti do domácnosti.
Tyhle zatím neprobádané vody u nás testuje třeba Tesco, které se s komunikací Black Friday akce na kuchyňské náčiní rozhodlo zainvestovat i do televizní reklamy. Škoda, že jenom se slevou (až) 30 %, která platí pouze pro majitele TESCO Clubcard. To by jim v Americe jako ‚Black Friday‘ neprošlo…
Musí se to prodat
Je také potřeba si uvědomit, že Black Friday výprodej se často nevztahuje na bestsellery, po kterých je poptávka vysoká i bez slevy, ale spíše na ‚ležáky‘ s velkou skladovou zásobou. Dalo by se očekávat, že jich letos bude hodně (dle odhadů je zásoba zboží v retailu až o 30% vyšší než loni), jelikož ekonomiku zasáhlo v tomto roce hned několik zcela bezprecedentních událostí, které nemohl předpovědět ani ten nejzkušenější Demand Planner.
Odhady prodejů na Black Friday se všude po světě liší. Dle různých průzkumů plánuje 30 % (v USA) až 70 % domácností (v UK a v Evropě) za letošní vánoční nákupy utratit méně, a to zejména za dárky pro dospělé, jídlo a zábavu, zatímco hračky a dárky pro děti zůstávají mimo ohrožení. Nakupující se budou chtít ujistit, že za vynaložené prostředky dostanou maximální možnou hodnotu zpátky, a místo peněz tak budou raději investovat svůj čas – do průzkumu trhu, porovnání cen a sledování recenzí.