Mistrovství světa ve fotbale je největší sportovní událostí světa. V průběhu několika týdnů se na hřišti představí ti nejlepší hráči ze špičkových evropských klubů, kteří mají pouze jeden cíl – dovést svůj národní tým k zisku trofeje. Šampionáty takového ražení jsou ale i baštou pro dychtící fanoušky, kteří své oblíbence ženou k úspěchu. A také k mnohdy až extrémním nárůstům čísel na sociálních sítích, což nyní na vlastní kůži zažil jihokorejský útočník Čo Gue-sung.
Že jste toto jméno nikdy neslyšeli? Není se čemu divit. Před fotbalovým mistrovství světa, které se v těchto dnech odehrává v Kataru, byl poměrně nevýrazný. Sice hraje první jihokorejskou ligu, nicméně v Evropě se barvách klubu Jeonbuk Hyundai Motors zase tak často nemluví. Jeho život se ale doslova změnil před pár dny, kdy začal skoro až bezprecedentním způsobem letět na sociálních sítích a nabírat miliony sledujících.
Dva góly a rozkousaný ret
Ještě předtím, než se na katarském šampionátu představil v národních dresech své země, měl na Instagramu „pouze“ 20 tisíc sledujících. Jakmile ale trefil dva góly ve skupinové fázi turnaje proti Ghaně a párkrát se usmál na kameru, zčistajasna začala jeho základna digitálních fanoušků na Instagramu nabírat na obrátkách – za pár týdnů se dostal na dnešních 2,7 milionu.
Pak se rozjel kolotoč, a to pěkně v jihokorejském stylu. Protože jsou Jihokorejci opravdu vášnivými fanoušky, což potvrzuje například i naprosté šílenství okolo tamního boybandu BTS, začali ho bombardovat zprávami. Fotbalista si dokonce musel vypnout telefon, aby odolával tisícům zpráv od fanoušků a fanynek, které ho mimo jiné žádaly o ruku.
Cho Gue-sung’s fancam already has over 6M views lol pic.twitter.com/L4B2JI3Te1
— Hyunsu Yim (@hyunsuinseoul) November 28, 2022
Rapidním tempem začalo nabírat na sledovanosti i pár let staré video na Twitteru, kde sedí na lavičce náhradníků, soustředěně z ní pozoruje své spoluhráče na hřišti a kouše si ret. Má jen pár vteřin a prakticky nic „zásadního“ neukazuje, i tak ale po úvodních představeních na mistrovství světa získalo přes 9,1 milionu zhlédnutí a tisíce lajků.
Rozruch způsobil i na TikToku, kde začal být silně populární hashtag #choguesung, pod kterým lidí nasledovali více než 25 milionů hodin. A to tam vesměs nejsou žádné vyloženě atraktivní sestřihy jeho fotbalových výkonů, ale jednoduše jeho sympatická tvář, která stojí za veškerým úspěchem. O sportu to celé totiž zase tolik není.
Spolupráce přijdou
„Když se z několika tisíc sledujících na sociálních sítích dostane na téměř dva miliony, značky si jistě dají pozor na to, jak s ním spolupracovat, aby se k tomuto publiku dostaly,“ říká pro sportovní server The Athletic Josh Hershman, odborník na branding s hvězdným seznamem klientů z nejvyšších sportovních kruhů.
Je téměř stoprocentní, že se Čo Gue-sung stane v Jižní Koreji velkou sportovní celebritou, která může přilákat jak velké značky s balíky peněz (podle jeho Instagramu ho zatím sponzoruje Nike), tak i třeba zájem fotbalových klubů z Evropy. Sociální sítě totiž mohou fungovat i jako takový scouting.
Líbivý obličej, sympatické vystupování a fotbalový um (ostatně dát dva góly Ghaně na nejprestižnějším turnaji nemusí být nic jednoduchého) je zkrátka rovnice, která funguje. A přesvědčila se o tom řada fotbalistů, v minulosti například Belgičan Kevin de Bruyne.
A byť se jméno tohoto mladičkého Jihokorejce nyní na sítích – vedle Cristiana Ronalda a Lionela Messiho – skloňuje snad nejvíce, není jediným, kdo nabral slušný počet odběratelů po mistrovských zápasech. Třeba takový Brazilec Richarlison jich od začátku turnaje získal přes 3,8 milionu. Jude Bellingham z Anglie pak zhruba 120 tisíc a francouzská hvězda Kylian Mbappé asi 100 tisíc.