Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Rozhovory

Připravte se na to, že to nevyjde, říká zakladatel Knihobotu Dominik Gazdoš

Reading Time: 8 min. čtení Co dalšího by poradil mladým podnikatelům, jak vybírá influencery pro spolupráci a proč není Knihobot tak aktivní na TikToku? Přečtěte si náš rozhovor.

Překypují vaše poličky barevnými obálkami, starožitnými kousky a pravidelně u vás zvoní kurýr s čerstvou dávkou knih? Pak je rozhovor s Dominikem Gazdošem, zakladatelem Knihobotu, ideálním způsobem, jak se dnes naladit na čtecí vlnu. 

Jak vznikl nápad na Knihobot? Měl jste při vymýšlení projektu nějakou předlohu nebo inspiraci?

Několik let jsem provozoval klasický antikvariát a uvědomil jsem si, že množství knih, které by se mohly vrátit do oběhu, je obrovské. V Česku se jich ročně vyrobí kolem 30 milionů. Zásadní část prodejů jsou dárky a impulzivní nákupy. A a to ani nemluvíme o knihách, které už lidem v knihovnách leží.

Tohle množství klasické antikvariáty nezvládají obsloužit. Knihy tak končí ve sklepích, v garážích, na půdách… Zkrátka v místech, kde už nejsou k ničemu dobré. Navíc se tam zničí plísní a nasmrádnou. 

Aby lidé krabice s knihami nenosili do sklepa, ale rovnou je prodali, bylo potřeba vymyslet službu, která bude pro lidi extrémně jednoduchá a odstraní všechny bariéry. Tak vznikl Knihobot.

Jak moc vám pomohly při rozjíždění projektu sociální sítě?

V začátcích byl hlavním zdrojem nových zákazníků především Facebook, ale v průběhu času se to natolik roztříštilo, že se nedá úplně přesně říct, co je hlavní zdroj nových lidí. Zákazník se o nás dozví z více míst a je hrozně těžké analyzovat, co je tam jen do počtu a co je naopak zásadní.

Kolik knížek ročně takhle zachráníte? Roste pořád jejich množství, nebo jste už na maximu svých kapacit?

Aktuálně je to něco málo přes 100 tisíc měsíčně, ale zvládli bychom klidně 500 tisíc měsíčně. Aktuálně přemýšlíme, jak oslovit další zákazníky. Knihy k nám v Česku zkusilo dát něco kolem 40 tisíc lidí, ale věřím tomu, že je tady minimálně desetkrát tolik lidí, pro které by Knihobot byl skvělá služba a měli by ho aspoň zkusit. Když nás zkusí, tak se budou vracet i v dalších letech.

Často se u vás na Instagramu objevují nápadité vizuály s robůtkem Knihobotem. Kdo ho vymyslel?

Název jako takový a přítomnost robotů v naší komunikaci byl nápad můj. První roboty nakreslil můj bratr David, ale to můžete vidět dnes kreslila už ilustrátorka Hana Laušmanová.

Vy máte i TikTok, ale nejste tam moc aktivní. Proč jste si vlastně profil založili? A plánujete být do budoucna aktivnější?

Byl to takový výkop v době, kdy jsme zkoušeli více věcí. Žádný pozitivní přínos jsme nevypozorovali přes celkem velký dosah, takže naše omezená kapacita šla jinam. To neznamená, že v budoucnu tam naše aktivita nebude větší, ale aktuálně dáváme energii jinam. Možná přehlížíme příležitost.

Viděla jsem váš projekt i u spousty influencerů, jako jsou @luciezel a @cojezoe_. Na co nejvíc dbáte, když vybíráte influencery na spolupráci? 

Aby oni a hlavně jejich publikum měli pozitivní vztah ke knihám. A pak už je to spíš matematika: cena, výkon. Kolik influencer chce peněz, kolik lidí ho sleduje a jak moc reagují. Pokud tohle vychází dobře, tak chceme udělat první výkop. Větší smysl dávají dlouhodobější spolupráce, tam už velmi pomáhá, když má influencer vztah nejen ke knihám obecně, ale k naší službě. Dovede to pak lépe vysvětlit a komunikace je uvěřitelnější. Dlouhodobý přínos pak vyhodnocujeme dotazníkovým šetření u našich „prvododavatelů“.

Co byste poradil mladým podnikatelům, kteří se rozhodují, jestli se pustit do nějakého vlastního projektu?

Vyjasnit si motivace. Dobré je chtít něco vybudovat, změnit nebo zjistit, jak věci fungují. Pro finanční nebo kariérní cíle jsou lepší způsoby než podnikání. Taky je potřeba mít přiměřenou toleranci vůči riziku a připravit se na to, že to nevyjde. Ale až se člověk smíří s potenciálním neúspěchem, tak je pak extrémně důležité nezahodit flintu do žita, když se neúspěch dostaví. Určitě se dostaví. Je potřeba vydržet, poučit se a zkoušet to dál. Úspěšní podnikatelé nejsou lidé, kteří měli štěstí, ale lidé, kteří se nevzdali.

A na závěr by mě zajímalo, jaká je vaše nejoblíbenější knížka?

To je pro mě těžká otázka. Rád čtu beletrii, ale nikdy vícekrát, takže spousta knih se mi někdy velmi líbila, ale nedovedu za ně dnes dát ruku do ohně, protože už bych je možná vnímal jinak. Naopak z posledního asi roku si nevybavím nic moc, u čeho bych vyloženě musel sedět do dvou hodin do rána. Hodně mě teď baví kniha Shipping Man, kterou zrovna čtu.

Již jsi hlasoval(a)!
Avatar photo
Autor článku

Studentka vysoké školy, markeťačka, ale hlavně milovnice kávy a psů.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.