Udržitelnost je obrovské téma pro nespočet firem včetně švédského nábytkářského obra IKEA, který má vůči životnímu prostředí několik závazků. Tím největším je do roku 2030 kompletně přejít na využívání obnovitelných a recyklovatelných materiálů, díky čemuž chce do ovzduší vypouštět minimum emisí oxidu uhličitého.
IKEA je ovšem i hravá společnost, která se zákazníky umí komunikovat. Skvělým příkladem je kampaň na kolekci Blåvingad, pod kterou nabízí dětské plyšové hračky, přesněji řečeno živočichy z moře. A ti, kdo se zajímají o životní prostředí, ví, že na hladinách světových vod plave ohromné množství (nejen) plastového odpadu.
Švédská firma se proto rozhodla, že odvypráví příběh, jak její plyšová zvířátka vznikla. Namísto toho, aby jen oznámila, že jsou hračky vyrobeny z oceánských plastů a recyklovaných PET lahví, nechává ve svých videích promlouvat samotné tvory – žraloka a dvě velryby. Všichni mají co říct k tomu, jak se „narodily“.
Například mile vypadající žralok považuje za svou mámu brčko a za svého tátu kelímek. Oba se pak měli seznámit během nespecifikované párty na moři, proto je ze žraloka takzvané party animal. A co rodiče modré velryby? Plastové sáčky.
Trojice videí je navíc pojata ve velmi umírněném tónu – zvířata vesměs jen nehybně leží v prostoru a nechávají se přibližovat kamerou. I tak ale reklamy vyjadřují svou sílu a upozorňují na problematiku znečišťování životního prostředí tak, aby ji mohly pochopit i ti nejmenší.