McDonald’s je jedním z nejznámějších řetězců s rychlým občerstvením na světě s více než 38 tisíci pobočkami. A samozřejmě má také naprosto nezapomenutelné logo. Jak tyto zlaté oblouky vznikly? Představujeme vám nový seriál Logo s příběhem, kde budeme z historického, významového i marketingového hlediska rozebírat loga známých firem.
📜 Historie
Richard McDonald a Maurice McDonald měli k založení dnes už ikonického fastfoodového řetězce poměrně blízko. Jejich otec totiž v roce 1937 otevřel první restauraci podobného charakteru, o tři roky později ji bratři převzali, přesunuli do kalifornského města San Bernardino a změnili její název na McDonald’s.
Dlouhé roky se zaměřovali výhradně na barbeque, čemuž odpovídalo i poněkud nezajímavé, primárně textové logo. Zlom přišel v roce 1952, kdy chtěli svůj byznys posunout a značku změnit. V první řadě si najali architekta Stanley Meston, který měl za úkol navrhnout obměněnou podobu poboček.
Meston přišel s nápadem, že by nad střechou restaurace byly z obou stran zlaté oblouky, které by restaurace odlišovaly od zbytku a byly by vidět z větší dálky. V roce 1961 pak firma chtěla, aby přišla i změna loga, která by odrážela nový design poboček a také rostoucí popularitu o její sortiment.
Někdejší šéf McDonald’s Fred Turner navrhl, že by logo mohlo vypadat jako písmeno „V“, designér Jim Schindler ovšem nápad vylepšil a udělal z něj spíše podobu písmena „M“, které bylo v nižší části logu ještě překřížené čárou, ta ovšem roku 1968 zmizela. Právě v tomto roce firma nasadila podobu, kterou (s menšími obměnami) drží dodnes.
💡 Inspirace
Jim Schindler, tedy otec novodobějšího loga McDonald’s, se během návrhu inspiroval zlatými oblouky, které byly součástí některých poboček řetězce. Když se na ně totiž člověk podíval z boční strany, vypadaly jako písmeno „M“. A to dávalo smysl i proto, že jde o počáteční písmeno samotného názvu firmy.
Zlaté oblouky se z restaurací postupem času stahovaly, už navždy ale zůstaly v logu McDonald’s.
🎯 Zásah
To, proč logo McDonald’s funguje, je v jednoduchých geometrických tvarech. Stejně jako například u loga společnosti Nike, na kterou jsme se zaměřili minule, vsází McDonald’s na jasné pojetí. Je tak snadno zapamatovatelné a při správném umístění i dobře viditelné z větších vzdáleností.
👉 Tip
Když navrhujete logo, zkuste využít tvary něčeho, co je okolo vás. Pokud máte například vlastní kavárnu, zkuste se porozhlédnout, co ji například v interiéru nejlépe charakterizuje.