81 % značek používá video jako marketingový nástroj, což je téměř 20% nárůst oproti roku 2019. A není divu, že firmy čím dál více zapojují do marketingových strategií videoobsah – konzumace videí roste o 100 % každý rok a videoposty na sociálních sítích generují o 1200 % více sdílení než textový a obrazový obsah dohromady! Navíc 6 z 10 lidí raději sleduje online video než televizi. Potřebujete víc statistik k tomu, abyste začali tvořit videa? Tady je pár tipů, na co myslet, aby byl výsledek perfektní.
Coworkingový prostor WorkLounge potřeboval odkomunikovat, že je i v této době bezpečným místem pro práci. Přečtete si seznam všech dodržovaných opatření, nebo si je raději prohlédnete live ve videu?
Obsah je král
Než se pustíte do natáčení, je důležité si říct, co vlastně chcete sledujícím (zákazníkům) říct. „Každé video mělo obsahovat nějakou myšlenku, nosnou informaci, která diváka obohatí. Důležité je to zejména u videí určených na sociální sítě, kde máme velmi krátký časový limit. Ono dostat sdělení do 15 sekund jednoho Stories je těžší, než se zdá – a proto je na sítích často k vidění jen prázdný obsah bez nápadu,“ říká video tvůrce Martin Doležal.
Ač tvoříte na první pohled jednoduché video o délce 60 vteřin do feedu na Instagram, sepište si stručný scénář a klidně i storyboard, kde rozkreslíte jednotlivé scény. Věnujte se nosné myšlence, kterou má video sdělit a pro kterou jej tvoříte. Mějte na paměti, že točíte video, ne celovečerní film, a tak je obsah důležitější nad formou.
Toto video má jednu minutu, přesto jsme scény pečlivě rozkreslili, aby na sebe vše navazovalo – včetně přehrávání ve smyčce.
Dvě vteřiny na zaujetí
Představte si sami sebe, jak rychle přepínáte jednotlivá Stories. Když vás příběh nezaujme na první dobrou, kliknete doprava a jedete dál. První vteřiny videa jsou proto rozhodující. Zapomeňte na zdlouhavé začátky a využijte rychlé prostřihy. Narvěte do prvních sekund technicky zajímavé záběry a efekty (např. b-roll). Začátek si žádá akci!
Pokud prvních pár snímků vašeho videa vizuálně nezaujme, prohráli jste.Rychlé prostřihy hned na začátku vám pomohou vyhrát pozornost diváka.
Zajímavá fakta: Facebook počítá jako zhlédnutí videa jakékoliv přehrání delší než 3 sekundy. Pokud tak divák vydrží u vašeho videa alespoň 3 vteřiny, máte nové zhlédnutí a statistiky budou jásat!
Autenticita nad zlato
I nad technické zpracování! Video natočené klidně na mobilní telefon, ale odhalující něco, co vaše fanoušky zajímá, bude fungovat mnohem líp, než nudný profesionální spot bez nápadu a myšlenky plný klišé.
Autenticita je obzvlášť důležitá při spolupráci s influencery. Nechte při tvorbě videa influencerům volnou ruku, aby mohli obsah zpracovat tak, jak jsou zvyklí – a jak to baví jejich fanoušky.
Správný formát
Před natáčením je třeba si určit, kam budete video umisťovat. Do Stories a Reels potřebujete video na výšku (poměr stran 9:16, rozměr 1080×1920 px), na YouTube je třeba video s poměrem stran 16:9 (rozměr ideálně 3840×2160 px), na Facebook a do instagramového feedu je ideální video 1:1, tedy čtverec.
Facebook i IG feed vám dovolí zveřejnit i video na šířku, avšak takový formát je velmi úzký, a tak na timeline zabere málo místa a tím pádem uživatele při scrollování méně zaujme. Jak ze širokoúhlého videa ve feedu udělat čtverec, najdete tady.
Tip: Kde všude můžete zveřejnit video na Instagramu a jaké formáty jsou tu dostupné? Mrkněte na náš článek!
Thumbnail, co přitáhne pozornost
Thumbnail je cover, miniatura nebo jinými slovy náhledový obrázek, který slouží jako úvodní snímek videa. Většina tvůrců na YouTube, ale i značek, má tyto thumbnaily graficky zpracované tak, aby co nejvíc zaujaly a přitáhly pozornost.
Co thumbnail obvykle obsahuje? Logo (značky, pořadu), název videa či dílu, fotku hlavních postav či produktů z videa, případně i grafické prvky (např. bubliny apod.).
„U YouTube je důležité myslet na to, že se náhledové obrázky povětšinou zobrazují velmi malé, a obzvlášť na mobilu. Je proto dobré si dát pozor na velikost textu – důležitý text by měl být velký. Vyhněte se umístění textu či grafiky do pravé dolní části, tam se zobrazuje délka videa a prvek by tak nešel vidět či dobře přečíst,“ radí content creator Štefan Orem.
Při tvorbě Instagram Reels mějte na paměti, že pokud jej zveřejníte ve feedu, objeví se v něm jen čtverec z celého thumbnailu o rozměrech 1080×1920 px.
Jednotný vizuální styl
„Držet při tvorbě thumbnailů jednotný styl je základ, aby divák mezi ostatními videi hned poznal vaši tvorbu,“ doporučuje Štefan. Díky jednotné grafice budou vaše videa odlišitelná a zaujmou člověka, který už viděl předchozí díly a bavily ho.
Vypilovaný popisek
Při nahrávání videa si dejte záležet na titulku videa a výstižném popisu. Titulek by měl obsahovat klíčová slova a měl by být chytlavý, ale nikdy ne na úkor reality – musí opisovat skutečný obsah videa. Nevsázejte na clickbaity, jinak diváci video po několika vteřinách vypnou a YouTube ho automaticky znevýhodní.
Mezi nejefektivnější typy titulků patří otázky (pokud chcete znát odpověď, musíte video zhlédnout), tutorials (Jak zasadit strom) nebo tips (5 rad, jak žít lepší život).
Titulky jsou must have
Věděli jste, že více než 75 % videoobsahu je konzumováno přes mobilní telefony? I na YouTube probíhá více než polovina konzumace obsahu přes mobily a na telefonech tráví uživatelé YT sledováních videí v průměru 40 minut denně.
Na mobilu často koukáme na videa, když se nudíme – třeba v MHD. A to je podstatné pro tvůrce videí: lidé často sledují videa bez zvuku, protože ve chvílích nudy třeba nemají po ruce sluchátka. Pokud tedy vašemu videu budou chybět titulky, šance zaujmout se výrazně sníží.
Na Facebooku se videa navíc spouští automaticky – jakmile k nim uživatel doscrolluje na své timeline. Máte tak možnost získat diváka, aniž by zmáčknul na play. Zvuk se ale zapne právě až ve chvíli, když divák na video klikne, a proto je důležité využít titulky.
Zajímavá fakta: Zatímco na Facebooku lidé preferují velmi krátká videa, na YouTube je trend opačný – sem uživatelé chodí, aby se něco dozvěděli, a příliš krátká videa pro ně bývají často nedůvěryhodná.
(Info)grafika zvýší pozornost
Nejrůznější grafické ukazatele, ikony, symboly a grafy s čísly zvýrazní důležité informace z videa a upoutají pozornost diváka k obrazovce. Tyto prvky napomáhají příjemnější konzumaci videa zejména tehdy, když sdělujete složité informace a data, například růst firmy.
Call to action
V závěru videa nezapomeňte zmínit (ať už slovy, nebo třeba právě grafikou), co má divák udělat. Začít odebírat vaše videa? Koupit si váš produkt? Kliknout na Zúčastním se v události na Facebooku? Odpovědět na otázku z videa v komentáři?
Na Instagramu můžete CTA přidat pomocí různých interaktivních buttonů (otázka, anketa, posuvné tlačítko). I na Facebooku lze přidat do videa otázku, a dokonce je možné načasovat, kdy se má otázka na obrazovce objevit. Reakce zvyšují dosah příspěvků.
Na YouTube zase video může obsahovat tlačítka Odebírat a Doporučené video. Přidáním těchto prvků můžete podpořit sledování dalších videí v rámci Seznamu videí nebo vašeho kanálu.