„Ještě než přistoupíme k otázkám prospěchu, musím vás, ač nerad, upozornit na jednu velice nepříjemnou věc. Rozmohl se nám tady takový nešvar.“ Citátem z památné scény z filmu Pelíšky začínám dnešní glosu, ve které nepůjde o sprosté slovíčko, nýbrž o jednu nekalou praktiku na sociálních sítích, především na Instagramu.
Na mysli mám lajkovací skupiny. Pro ty, kteří nevědí přesně, o co kráčí, mechanismus je v podstatě jednoduchý. Začnete sledovat profil lajkovací skupiny, která sdružuje zájemce o okamžité followers a lajky. Admin profilu vám dá pokyny, které profily začít sledovat a které příspěvky začít lajkovat a komentovat. A stejnou službu vám pak poskytnou ostatní členové lajkovací skupiny, takže vám nárazově přibývají lajky a sledující. Co naplat, že lajkovací skupiny jsou často mezinárodní, přibývají vám followers ze Srbska a Maďarska, kteří vám nerozumějí. Každý lajk se přece počítá!
Odhalit spojení s lajkovací skupinou přitom není zase tak složité. Většinou stačí kliknout na daný příspěvek, aby se zobrazily označené profily. Pokud na vás vyskočí spousta označených profilů, z nichž názvy některých vám ani nedávají smysl, pravděpodobně jste na dobré stopě. Právě označením profilu lajkovací skupiny dává člověk vědět adminovi nebo dalším členům skupiny, že toto je ta fotka určená k lajkování.
Někteří se možná ptáte: „Proč by to někdo dělal?“ Na jedné straně vnímám důvody více psychologické. Rostoucí počet followers a lajků může přinášet pocit úspěchu, hodnoty, může dodávat sebevědomí a pocit důležitosti. Může člověka přibližovat mnohdy vytouženému statutu a identitě influencera. Může zajistit obdiv a význam mezi vrstevníky či v určité sociální skupině: „Já jsem někdo, podívej na můj Instagram.“ (Hodí se možná dodat, že úspěch, sebehodnocení nebo identita postavená na falešných sledujících se brzy zhroutí).
Na druhé straně vnímám důvody více obchodní a pragmatické. Rostoucí počet sledujících a lajků zvyšuje dosah příspěvků a míru zapojení neboli engagement rate (počet uživatelů, kteří zareagovali na příspěvek, vydělený dosahem). Tyto statistiky mohou uživateli zajistit pěknou spolupráci nebo alespoň barter. Spolupracující firma se pak ale nemůže divit, že si nikdo z uměle lajkujících cizinců daný produkt nekoupil, protože možná ani celému příspěvku nerozuměl.
Někteří z vás už přišli na to, že je vhodné brát s rezervou fotografie dokonalých dívek, protože možná jsou jen správně nastavené a ještě upravené ve photoshopu. Někteří pak také přišli na to, že je vhodné brát s rezervou příspěvky usměvavých rodinek s dokonalým bydlením, protože fotografie neukazuje realitu hádek, probdělých nocí, obrovské únavy a dalších naprosto běžných rodičovských potíží. Tak vězte, že je vhodné brát s rezervou i počet sledujících a lajků, protože možná je část z nich falešná.
Každý lajk se přece počítá – tuto větu, kterou jsem ironicky použil v textu, bych rád uvedl na pravou míru – Přestaňte ty lajky počítat.