Tady je šest nápadů, jak dělat interní marketing ve firmě lépe, radostněji a s lepšími výsledky.
1. Priority nadevše
Ujistěte se, že cokoliv chcete prodat cílovému zákazníkovi v reklamě, nejdříve „prodáte“ interně ve firmě. Na začátek se pokuste získat podporu managementu a zařadit předmět vaší kampaně mezi priority a cíle vašeho týmu. Kolegové pak váš kampaňový newsletter rozhodně nenechají nepřečtený ve složce MARKETINGOVÁ SDĚLENÍ.
2. Za zkoušku nic nedáte
Nechte váš produkt nebo službu pracovat pro vás – a za vás! Jedním z nejúčinnějších nástrojů interního marketingu je bezpochyby tryvertising neboli možnost vyzkoušet si novinku na vlastní kůži. Rozdejte v týmu vzorky a ptejte se testerů, jak se jim produkt líbí, jak by jej prezentovali v retailu a jaké vidí příležitosti pro uvedení na trh.
Tyto konverzace nejčastěji probíhají výlučně mezi oddělením marketingu a prodeje, nápady kolegů třeba z IT nebo HR vás proto můžou překvapit – už jenom proto, že pro ně budou vzorky mnohem více motivační než pro prodejce, kteří k nim mají jednoduchý a levný přístup.
3. Vyhledejte externí partnery
Nezapomínejte, že u interní kampaně chcete po vašem publiku opravdu hodně – na rozdíl od té externí tady nestačí, když si produkt „jenom“ koupí. Musí vám ho i pomoct prodat dál. Vytvořte pro kolegy motivační program nebo interní soutěž a nabídněte atraktivní odměnu vázanou na cíl. Zkuste využít síť vašich kontaktů a domluvte se – třeba přes bývalého kolegu nebo společnou agenturu – na barteru se zajímavou značkou.
Čokoládová masáž k uvedení nové kávy, kurz grilování k pivní novince nebo třeba soutěž o herní konzoli k uvedení PC hry nebudou stát moc, zato můžou náramně pomoct s motivací. Nastavte cíle, oznamte odměnu, sdílejte pokrok a provokujte mezi týmy zdravou soutěživost.
4. Vsaďte na ambasadory
Počítejte s tím, že konverze vaší kampaně pravděpodobně nepřesáhne 50 %. A to je dobře. Chcete stimulovat časné osvojitele (tzv. early adopters) a časnou většinu (early majority), co ve světe inovací představuje zhruba polovinu populace. K těmto nadšencům pak přistupujte jako k influencerům. Vyzbrojte je balíčkem promo-materiálů a jasným briefem: rozešlete zajímavosti o produktu, kvalitní propagační fotky a hashtagy, sepište tipy pro sdílení na sociálních sítích, vytvořte pozadí pro Teams meetingy nebo šablonu pro prezentace.
Myslete na to, že o pozornost a čas vašich kolegů soupeříte nejen s vedením firmy, s desítkami dalších kolegů a obchodních partnerů, ale taky ze všemi lákadly mimo kancelář – vyhrává nejlepší poměr cena/výkon.
5. Buďte transparentní (a velkorysí)
Lidé z marketingu umí jednoduše najít líbivý úhel pohledu, který prodává. U interní kampaně však doporučujeme zůstat konzistentní a zaměřit pozornost na stanovený cíl / dosažený výsledek. Kampaň je potřeba včas vyhodnotit a ocenit individuální snahu kolegů i v případě, že cíl nesplní na 100 %. Myslete na to, že motivované jedince v týmu budete potřebovat i v budoucnu.
6. Myslete na hodnotový řetězec
Vydejte se za hranice kanceláře a zamyslete se, kde všude byste mohli lidi z vašeho hodnotového řetězce zastihnout v pozitivní emoci – zkuste do těchto momentů vaši značku zapracovat. Přidejte produkt do uvítacího balíčků pro nové zaměstnance, do výročního dárků pro obchodní partnery nebo ho využijte jako odměnu pro „zaměstnance měsíce“.