Zůstaňme ve spojení

Co pro vás můžeme najít?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Influenceři v Rusku a jejich služba válce

Reading Time: 12 min. čtení Vyšetřování webového portálu VICE News odhalilo koordinovanou kampaň, ve které jsou ruští influenceři placeni za zveřejňování videí podporujících kremelský pohled na invazi v Ukrajině.

Inlfuenceři v Rusku

VICE objevil několik kampaní skrz utajované kanály na Telegramu, ve kterých je influencerům nařizováno, co mají říkat, kde a jak zachytit video materiály, jaké používat hashtagy a v jaký moment dané video sdílet. Jedná se především o TikTok. Tyto kampaně byly spuštěny na začátku invaze a zapojili se do nich jedni z nejsledovanějších ruských influencerů na TikToku. Většina z nich měla přes milion sledujících.

Přestože TikTok vydal ban na nové uploady od uživatelů nacházejících se přímo v Rusku nebo s ruskými účty, tyto kampaně se nezastavily, ba naopak. Kanál na Telegramu je provozován anonymním administrátorem, který dané influencery rekrutuje. V krátké korespondenci s VICE News řekl, že on sám je novinářem.

Kdo pase ruské influencery?

Tento administrátor určuje požadavky – čas a datum postovaného videa, nezbytný minimální počet zhlédnutí – a zároveň žádá potenciální rekruty o vlastní finanční ohodnocení. Kdo skutečně financuje ony kampaně, zůstává tajemstvím. Odhadovaná částka za jeden příspěvek je mezi 2000 a 20 000 rubly (400-4000 Kč), což potvrdil nejmenovaný ruský uživatel TikToku.

Minulý týden byla influencerům inzerována nová kampaň podněcující národní jednotu. V ní byla použita audio nahrávka Putina volající po ruské jednotě všech etnických skupin v čase konfliktu.

Opět bylo autorům sděleno, jakou nahrávku použít, jaké smajlíky a co mají k příspěvku napsat. 

Zmiňovaný administrátor svým spolupracovníkům dal také přesný návod, jak obejít zmíněný zákaz uploadu z ruských účtů. Tento ban ze strany TikToku přišel necelý den po podpisu „fake news“ zákona, kterým Rusko odsoudí lidi za šíření “falešných zpráv” až na 15 let vězení. 

Kde sledovat ověřené a relevantní zdroje o válce na Ukrajině? Připravili jsme pro vás přehled zde.

TikTok hraje mrtvého brouka

TikTok byl dlouho pranýřován za šíření dezinformací na své platformě i nedostatku akce a vymezení se vůči válce. Tento zákaz však zřejmě není reakcí na tuto kritiku. Dá se spíše považovat za ochranu a předejití rizika pro uživatele a společností a jejich příspěvky, které by mohly být v současné době v Rusku ilegální. Vzhledem k tomu, že v Rusku využívá TikTok více než 55 milionů lidí, tak je to velký zásah do jejich životů. 

Reportérka VICE na Twitteru sdílela screenshoty svého současného TikToku tak, jak jej (ne)vidí v Rusku.

Kampaň, ve které je i návod na obejití banu, byla smazána okamžitě poté, co byl administrátor kontaktován VICE News. Uživatel d00zenn (480 tisíc followerů) stihl však sdílet video s do puntíku splněnými instrukcemi. Jeho finanční odměna není známá, stejně tak jeho komentář k této věci, jelikož odmítal svou aktivitu nějak komentovat.

Jeden kanál vládne všem

Kanál na Telegramu pro koordinaci kampaní byl zřízen na konci loňského roku a měl přes 500 členů. Minulý týden byl nenadále zrušen. Administrátor kanálu v předešlých měsících sháněl influencery na TikToku a Instagramu, aby účinkovali především v reklamách na sázkové kanceláře, finanční společnosti podporující studenty, ale také kampaně podporující očkování proti Covidu-19, ruskou ekonomii a ruské olympioniky. 

To vše se změnilo s válkou na Ukrajině, kdy se celá inzerce přehodnotila a změnila na proruskou propagandu s cílem podpořit Putinovu invazi. Jednu takovou kampaň vypozorovala ukrajinská fotografka Christina Magonova a na svém Instagramu zveřejnila sestříhané video, kde vysoko prominentní influenceři čtou stejný scénář a mluví „jako přes kopírák“.

Omlouvají válku na Ukrajině kvůli údajné genocidě rusky mluvících občanů v donbaském regionu během posledních osmi let, což je stejný důvod, který neustále omílá i Putin.

#ComeOnWorld nebo #WeDon’tAbandonOurPeople patří mezi nejpopulárnější hashtagy v této kampani. Mezi influencery, kteří se kampaně na TikToku zúčastnili, patří například:

Viktoriya Fomina https://vm.tiktok.com/ZMLPQxUuF/ – 1,8 milionu followerů

Fentazi90 https://vm.tiktok.com/ZMLPQqCKb/ – 1,2 milionu followerů

Roldozzer https://vm.tiktok.com/ZMLPQCfMM/ – 1,4 milionu followerů

Kirill Felix https://vm.tiktok.com/ZMLPQfmfs/ – 1,4 milionu followerů

Kolik za svou účast inkasovali (jestli vůbec něco) není známo, stejně tak jako jejich komentář, jelikož na otázky VICE News nikdo z nich neodpověděl. Nicméně většina videí výše vypsaných uživatelů byla již odstraněna (ať už na popud lidí stojícími za těmito kampaněmi, samotných influencerů nebo TikToku). Některá však na platformě stále jsou a mají stovky tisíc zhlédnutí.

Další z mnoha kampaní využívala zrcadlový obraz, ve kterém jedna strana influencera byla označena jako Rusko a druhá jako Donbas.

Instrukce radily, aby se uživatelé patriotsky tloukli pěstí do hrudi na hudební podkres ruské písně „Brother for Brother“ a společně s písní lipsyncovali větu „We don’t leave our own“. 

Další ruští influenceři se rozhodli kritizovat zúčastněné tím, že postovali parodické video se stejnou nahrávkou i stejnými hashtagy a nařkli dané uživatele ze zaprodanosti.

Rusko to na sítích prohrává

I přes veškeré snahy se Rusku nedařilo vyhrát válku přes sociální sítě s ukrajinským prezidentem Zelenskym, a tak se uchýlilo k dalším pokusům znehodnotit tok informací. Mimo jiné zde byl pokus o předstírání existence levicové progresivní mediální skupiny se sídlem v Německu, která měla produkovat „falešné pravdivé“ informace o ukrajinských záměrných dezinformacích a zároveň řídit nové TikTokové kampaně.  

I přes složitost dohledání všech klamavých kampaní se však nabízí jedna šablona, díky které se dají vysledovat Kremlem řízené kampaně. Pár dnů po spuštění kampaně „Brother for Brother“ tuto píseň obsahovalo více jak 1000 videí na TikToku podle ruského portálu TJournal. Účinnost a úspěch kampaně je ve hvězdách, jelikož nikdo z TikToku to nehodlal komentovat. 

Válka fejků

Existují samozřejmě i klipy na TikToku, které glorifikují Ukrajince a jejich snahu bránit svou vlast, přičemž nejde o reálné záběry války na Ukrajině. Příkladem mohou být tato dvě videa, z nichž jedno má více jak 9 milionů zhlédnutí na TikToku a má zobrazovat válku v ulicích Kyjeva. Jsou to však staré záběry z oslav Dnu nezávislosti a přehlídky vojenských strojů po městě.

Toto livestreamové video s více jak 2,3 miliony zhlédnutími mělo ukazovat současnou situaci a válku na Ukrajině. Není však pravé, nýbrž vytvořené pomocí speciálních efektů a po internetu koluje již několik měsíců – vždy s jiným kontextem.

Zbraně hromadného vidění

Co tohle všechno ukazuje? Zejména skutečnost, jak nebyly sociální sítě (a v tomto případě především TikTok) připraveny na něco podobného, jako se právě děje. Vedení TikToku vydalo pouze nejednoznačné vyjádření o platformě pokračující v zachování bezpečnosti kyberprostoru a odstraňování veškerých dezinformací. Kolik bylo odstraněno obsahu ohledně války na Ukrajině, se nám nepodařilo dohledat.

Je jisté, že TikTok měl a má mezery v trackování válečného obsahu. Příkladem budiž Margarita Simonyan, hlavní editorka ruského propagandistického zpravodaje RT, která zveřejnila 12 videí s více než 21 miliony zhlédnutími, ve kterých tvrdí, že Ukrajina je hlavním agresorem a Rusko se pouze brání. TikTok to ale nijak nezaznamenal a ani nevymazal do minulého týdne. 

Stejně tak jako má problémy s různými hybridy, kdy uživatelé do roztřesených záběrů použijí odlišné audio (např. exploze v Bejrútu) a vydávají je následně za breaking news záběry z Ukrajiny. Takové záležitosti se čím dál tím víc vymykají z rukou a TikTok má velký prostor pro zlepšení.

Již jsi hlasoval(a)!
Adam Fedrhanc - Clickbait
Autor článku

Normálně jsem introvertní, ale po čtyřech pivech nezavřu pusu.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.