Pravověrní filmaři, kteří přísahají na své milované “osmičky” a “šestnáctky,” tomuto trendu patrně netleskají. Avšak realita je taková, že natáčení na “mobil” se už dávno nerovná amatérismus či nízká kvalita obsahu. I uznávaní režiséři jako Steven Soderbergh, Michel Gondry či Zack Snyder se zařadili mezi filmové tvůrce, kteří dokázali vyprávět silný a vizuálně strhující příběh bez velkých filmových kamer, jen s pomocí zařízení, ze kterého nyní (patrně) čtete tento text.
Které nejzajímavější filmové počiny začaly zmáčknutím červeného kolečka?
Megalomana Zacka Snydera známe jako autora velkolepých akčních spektáklů (Muž z oceli, 300: Bitva u Thermopyl či Watchmen). Film Snow Steam Iron je dokonalou odpovědí kritikům, kteří Snyderovi vyčítají, že vizuální efekty jsou pro něj berličky, kterými maskuje nedostatek režijní invence.
Tento čtyřminutový opus z roku 2017 vás uchvátí noirovou atmosférou a sugestivními záběry. Zack Snyder natočil celý snímek na iPhone (nikdy však nezveřejnil, o jaký model šlo) během jediného víkendu.
Soderberghovy dlouhometrážní pokusy
Natočit na telefon “kraťas” asi jde, ale co opravdový dlouhometrážní film? Na tuto výzvu si troufl například Steven Soderbergh, který v roce 2018 natočil na iPhone 7 Plus ( s použitím aplikce FiLMiC Pro) psychologický horor Unsane /Nepříčetná.
Sugestivní snímek, v jehož hlavní roli se představila Claire Foy aka mladá královna Alžběta II. ze seriálu Koruna, se setkal s velkým úspěchem. O něco hůře si vedl Soderberghův další mobilní počin, sportovní drama High Flying Bird. I tak o něj projevil zájem Netflix už dva týdny po premiéře.
Když iPhone zachrání nízký budget
Nezávislé komedie či dramata a vizuální styl natáčení na mobil k sobě zkrátka padnou. Důkazem je americký film Tangerine/Transdarinka režiséra Seana Bakera z roku 2015. Byl to jeden z prvních filmů natočených na smartphone – k jeho vzniku byly použity tři iPhone 5.
Netradiční příběh o transgender prostitutce, která se vrací z vězení, aby našla pasáka, který jí zlomil srdce, získal dvě prestižní ceny Gotham Awards a Indie Spirit Award v kategorii komedie i drama. Příběh, který se odehrává v Los Angeles na Štědrý den, má do vánoční limonády opravdu daleko.
Syrový, sprostý a mimořádně autentický film měl tak nízký budget, že když režisér Sean Baker skončil s natáčením, musel jeden z iPhonů, na který film točil, prodat, aby zaplatil nájem. Snímek měl premiéru na festivalu v Sundance a získal uznání jak u diváků (vydělal v kinech okolo milionu dolarů), tak v LGBTIQ komunitě.
Znouzectnost nebo jen ctnost?
Ne vždy je natáčení na mobilní telefon preferovanou možností. Občas tento zajímavý formální prvek vyplyne jako znouzectnost. Oscarový dokument Searching for Sugar Man/ Pátrání po Sugar Manovi natáčeli na Super 8 filmovou kameru, avšak v průběhu tvorby režisérovi Malikovi Bendjelloul došly peníze, a proto na zbytek natáčecích dnů použil svůj osobní mobil.
Kdo naopak peníze na natáčení měl, ale chtěl ukázat, že jde hlavně o nápady, je režisér hudebních klipů Cole Bennet. Klip pro Lil Yachtyho natočil za jeden den:
Stálý fanoušek Park Chan-wook
Společnost Apple si velmi zakládá na tom, aby ukázala, že jejich produkty jsou schopny natáčet ve špičkové kvalitě, která je srovnatelná s profesionálními kamerami. Důkazem toho je ambiciózní fantasy Life Is But a Dream / Život je jen sen, kterou pro ně natočil slavný korejský režisér Park Chan-wook, autor legendárního snímku Oldboy. V opusu, který byl kompletně zrealizován s pomocí iPhone 13 Pro, nechybí romantika, bojové umění ani strhující drama. Park Chan-wook není v natáčení na mobil žádným nováčkem, už v roce 2011 zabodoval na Berlinale svým krátkých filmem Night Fishing, který natočil na iPhone 4.
Tipy pro mobilní filmaře
Příchod kvalitních mobilních telefonů přinesl do filmového průmyslu stejnou revoluci jako tehdy, když do světa filmové suroviny vtrhly digitální kamery. Výroba filmu se zlevňuje a zpřístupňuje magický svět hýbacích obrázků většímu množství tvůrců.
Co dělat, když máte ambici proměnit svůj mobil v kameru
Nepodceňujte filmařské aplikace jako již zmiňovaný Filmic Pro. Můžete vyzkoušet také appky MoviePro, Mavis, Moment anebo Procam.
Zkuste si filmovou práci na několika menších projektech, než se pustíte do svého veledíla.
Film natočený na mobil je stále film a pre-production fáze by neměla být podceněna. Investujte čas a energii do pečlivé přípravy scénáře (první verze nikdy není ta nejlepší!), výběru lokací, herců atd.
Pokud nechcete, aby váš film připomínal roztřesené záběry z rodinné oslavy, sežeňte si dobrý stabilizér jako například DJ Osmo Mobile anebo Freefly Movi.
Pořiďte si dobrý externí mikrofon a hlídejte si během natáčení kvalitu zvuku. Zatímco s problematickým obrazem lze udělat v postprodukci kouzla, špatně natočený zvuk, kde herce přehlušuje vítr či ruch ulice, o moc vylepšit nejde.