Connect with us

Hi, what are you looking for?

ClickbaitClickbait

Influenceři

Trend jménem oldfluenceři aneb Založte babičkám TikTok

Reading Time: 7 min. čtení Sociální sítě zaznamenaly díky pandemii nárůst seniorních uživatelů. Mnozí z nich hledali jejich prostřednictvím společnost svých blízkých (ale i neznámých lidí), zábavu nebo třeba jen rozptýlení v nelehké době. Z některých seniorů se dokonce stali i influenceři. Kteří jsou ti nejznámější a jak s nimi značky pracuji?

oldfluencer

Máte TikTok? A znáte dědu Joe? Pravděpodobně se vám někdy na FYP objevilo některé z jeho videí. Na některých tancuje na populární hudbu se svou vnučkou, na jiných reaguje na trendy a někdy jenom vypráví o svém životě. Málokdo by při pohledu na jeho účet s více jak pěti miliony uživatelů hádal, že s tvorbou začal během covidu v roce 2020.

Od samého počátku za vším stála jeho vnučka, která mu vymýšlela obsah a učila ho ovládat aplikaci.

Témata videí dnes sice vymýšlejí společně, ale jejich produkce stále závisí hlavně na vnučce Brooke. 

@grandadjoe1933

Wanting to tell her the best news and forgetting she’s gone 😞 #grandparents #memoryloss #missyou #grief

♬ Originalton – ✨Antonia✨

Děda Joe ale není jediný populární oldfluencer na světě. Kromě něj natáčí na TikTok i Brian Smith, který svými příběhy baví už více jak milion sledujících. I on začala s natáčením během pandemie, konkrétně v březnu 2021, ale narozdíl od dědy Joe to vzal za trochu jiný konec. Své sledující totiž nebaví různými trendy, ale s oblibou jim přibližuje různé historické reálie. Dozvíte se od něj třeba jak vypadal první telefon, co je to gramofon nebo proč je důležité recyklovat.

A jak je na tom česká scéna? 

S více než 200 tisíci sledujícími je seniorka, která si říká Flexybabka, zářným důkazem, že česká TikTok scéna není jen pro mladé. Její účet vznikl v létě loňského ruku, kdy odjela s přáteli na dovolenou a natočila tam své první video. Původně se jednalo o nástroj, jak zahnat chmurné myšlenky. Dnes se Flexybabka pyšní věrnou fanouškovskou základnu, kterou baví její smysl pro humor a neuchlácholí je nějaké tanečky.

Je prostě cool, ale úplně jiným způsobem než klasičtí influenceři.

Ve svých videích je většinou mladistvě oblečená (mluvíme o snapbacku a mikině), používá trendy hudbu a veškeré popisky jsou jako vystřižené ze skupinového chatu středoškoláků.

Právě proto si ji pro spolupráci vybrala značka Niceboy. Ti pro svou komunikaci na TikToku používají jak mikroinfluencery (např. Honzu Vohralíka), tak známější jména, jako je Flexybabka. U ní na profilu můžeme najít reklamu na reproduktor nebo robotický vysavač, které opět pojala ve svém mladistvém vtipném stylu. A vypadá to, že ji čeká zářná influencerská budoucnost, protože reakce na její reklamy jsou výhradně pozitivní.

Vodafone seniorům

Na konci loňského roku se Vodafone rozhodl vyhlásit casting na influencera, ale ne tak ledajakého. Vyhlásili totiž konkurz na oldfluencera! Jeho hlavní misí bude rychle, srozumitelně a zábavně přiblížit svět technologií seniorům. Největší předností takového oldfluencera je pochopení cílové skupiny – jeho vrstevníků – která se bude potýkat s těmi samými problémy a bude mít stejný pohled na svět technologií.

Vzájemné pochopení influencera s publikem je klíčové pro zdárný průběh kampaně, obzvlášť když jde o nově vzniklý segment potenciálních sledujících. Tento fakt je podložený výzkumem Českého statistického úřadu, který zkoumal vztah seniorů k internetu a k sociálním sítím. Po tom, co jim porozumí, se z nich totiž stávají velmi aktivní uživatelé.

Hledání oldfluencera přímo navazovalo na příběhy z loňských vánočních spotů s Martinem Hoffmanem. Výběrové řízení bylo otevřené do začátku ledna, takže už brzy můžeme očekávat dalšího oldfluencera na české scéně.

Buď safe se seniorem

Na komunikaci prostřednictvím seniorů vsadila i nezisková organizace Buď safe online, díky které experti z Avastu spolu s influencery informují širokou veřejnost o nástrahách číhajících v online světě. Jejich komunikace probíhá primárně na Instagramu, kde se to hemží různými infografikami, které vysvětlují základní principy chování na Internetu. Na YouTube zase najdete různé rozhovory, bezpečnostní tipy pro hraní her a online novinky. Osvětu o online prostoru podporuje i podcast s názvem Máma a táta na síti, takže co se typu obsahu týče si přijde každý na své.

Seniorka, která vysvětluje pojmy jako cookies nebo hoax jednoduchou a srozumitelnou formou.

Aby nebyla na YouTube k dispozici pouze dlouhá videa, najdeme na kanálu Buď safe online i pár YouTube Shorts, která zároveň vycházejí na jejich TikTok profilu. Právě v těch vystupuje seniorka, která vysvětluje pojmy jako cookies nebo hoax jednoduchou a srozumitelnou formou. Její cool projev, který trochu připomíná Flexybabku, doprovází titulky a infografiky, což dělá videa přehlednější.

@bud.safe.online

Na phishing si dávej na netu velký pozor! ⚠️ #budsafeonline

♬ původní zvuk – Buď safe online

Množství seniorů na sociálních sítích stále stabilně stoupá, a tak je potřeba myslet i na jejich věkovou kategorii. Uvidíme, jakým směrem se bude v budoucnu ubírat svět „oldfluencerů“.

Sledujte další zajímavé příběhy v rubrice Influenceři

Již jsi hlasoval(a)!
Avatar photo

Studentka vysoké školy, markeťačka, ale hlavně milovnice kávy a psů.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.