Nike je symbol vrcholových sportovních výkonů a toho, jak se má budovat úspěšná firma. Není snad nikdo, kdo by ji neznal. Jak ovšem vznikla její ikonická „fajfka“ alias swoosh? Představujeme vám nový seriál Logo s příběhem, kde budeme z historického, významového i marketingového hlediska rozebírat loga známých firem.
📜 Historie
Je celkem náhoda, že značka Nike jako taková vznikla ve stejném roce jako Starbucks, který jsme v sérii Logo s příběhem popisovali minule. Psal se rok 1971, šest let poté, co původní zakladatelé firmy Bill Bowerman and Phil Knight založili společnost Blue Ribbon Sports (BRS), která později změnila název právě na Nike.
Ikonickou fajfku navrhla studentka grafického designu na univerzitě v americkém Portlandu Carolyn Davidson, když ji právě samotný Knight, který tam tehdy vyučoval, řekl, ať navrhne logo, které by BRS použilo pro svou novou značku běžeckých bot.
Navrhováním strávila prý více než půl dne a byla odměněna částkou okolo 35 dolarů, což – po započtení inflace – dnes činí asi 250 dolarů, tedy necelých šest tisíc korun. Knightovi se návrh nejprve nelíbil, nakonec jí ale řekl, že si na něj „asi zvykne“.
Původní logo se skládalo jak z oné fajfky, která měla jen obrysy, tak z nápisu nike, kterým byla prakticky přepsána. O sedm let později, v roce 1978, se nápis posunul nad hlavní symbol, což takto vypadá dodnes. Nejde ale o dnešní hlavní logo.
Hlavní logo se naopak skládá pouze z fajfky, respektive „swooshe“, jak se symbolu říká. To bylo ustanoveno v roce 1995. Oproti jiným firmám se tak logo Nike v čase příliš moc neměnilo a pořád si zachovávalo svou jednoduchost.
💡 Inspirace
Carolyn Davidson během navrhování loga vycházela z jasné požadavku od Phila Knighta – muselo to vyjadřovat „pohyb“ a muselo to být stejně tak jednoduché jako logo Adidasu, úhlavního konkurenta s třemi proužky. A protože se nová značka měla jmenovat Nike, inspirovala se křídly řecké bohyně vítězství Niké.
Ve vizuálním slova smyslu tak nemá jít o žádnou fajfku, jak si mnozí myslí (a používá se to často jako synonymum), ale naopak o obrys křídla. Zpočátku byla u loga hodně prosazována i červená barva, značící nadšení a energii, postupem času ale firma usoudila, že to bude hrát na minimalismus – a sáhla po klasické bílo-černé kombinaci.
🎯 Zásah
To, proč logo Nike funguje, vychází hlavně z jednoduchosti. Swoosh je natolik prostý, že ho každý zvládne namalovat, čímž rozšíří povědomí o značce, zároveň nepůsobí rušivě na veřejných prostranstvích a ideálně koresponduje s nejrůznějšími produkty ve všelijakých barvách. Jen hodnota loga samotného se odhaduje na astronomických 26 miliard dolarů.
👉 Tip
Nikdy se nesnažte, aby vaše logo za každou cenu působilo přepáleným designem. Je to klišé, ale „v jednoduchosti je krása“ – a také spousta peněz, když to umíte dobře prodat.