Connect with us

Hi, what are you looking for?

ClickbaitClickbait

Inspirace

Logo s příběhem: Nike a jeho swoosh

Reading Time: 5 min. čtení Nadčasový swoosh aneb Logo sportovního obra Nike, díky němuž je firma tak úspěšná.

Nike je symbol vrcholových sportovních výkonů a toho, jak se má budovat úspěšná firma. Není snad nikdo, kdo by ji neznal. Jak ovšem vznikla její ikonická „fajfka“ alias swoosh? Představujeme vám nový seriál Logo s příběhem, kde budeme z historického, významového i marketingového hlediska rozebírat loga známých firem.

📜 Historie

Je celkem náhoda, že značka Nike jako taková vznikla ve stejném roce jako Starbucks, který jsme v sérii Logo s příběhem popisovali minule. Psal se rok 1971, šest let poté, co původní zakladatelé firmy Bill Bowerman and Phil Knight založili společnost Blue Ribbon Sports (BRS), která později změnila název právě na Nike.

Ikonickou fajfku navrhla studentka grafického designu na univerzitě v americkém Portlandu Carolyn Davidson, když ji právě samotný Knight, který tam tehdy vyučoval, řekl, ať navrhne logo, které by BRS použilo pro svou novou značku běžeckých bot.

Navrhováním strávila prý více než půl dne a byla odměněna částkou okolo 35 dolarů, což – po započtení inflace – dnes činí asi 250 dolarů, tedy necelých šest tisíc korun. Knightovi se návrh nejprve nelíbil, nakonec jí ale řekl, že si na něj „asi zvykne“.

Původní logo se skládalo jak z oné fajfky, která měla jen obrysy, tak z nápisu nike, kterým byla prakticky přepsána. O sedm let později, v roce 1978, se nápis posunul nad hlavní symbol, což takto vypadá dodnes. Nejde ale o dnešní hlavní logo.

Hlavní logo se naopak skládá pouze z fajfky, respektive „swooshe“, jak se symbolu říká. To bylo ustanoveno v roce 1995. Oproti jiným firmám se tak logo Nike v čase příliš moc neměnilo a pořád si zachovávalo svou jednoduchost.

💡 Inspirace

Carolyn Davidson během navrhování loga vycházela z jasné požadavku od Phila Knighta – muselo to vyjadřovat „pohyb“ a muselo to být stejně tak jednoduché jako logo Adidasu, úhlavního konkurenta s třemi proužky. A protože se nová značka měla jmenovat Nike, inspirovala se křídly řecké bohyně vítězství Niké.

Nové tenisky Ja 1 od Nike (Foto: Nike)

Ve vizuálním slova smyslu tak nemá jít o žádnou fajfku, jak si mnozí myslí (a používá se to často jako synonymum), ale naopak o obrys křídla. Zpočátku byla u loga hodně prosazována i červená barva, značící nadšení a energii, postupem času ale firma usoudila, že to bude hrát na minimalismus – a sáhla po klasické bílo-černé kombinaci.

🎯 Zásah

To, proč logo Nike funguje, vychází hlavně z jednoduchosti. Swoosh je natolik prostý, že ho každý zvládne namalovat, čímž rozšíří povědomí o značce, zároveň nepůsobí rušivě na veřejných prostranstvích a ideálně koresponduje s nejrůznějšími produkty ve všelijakých barvách. Jen hodnota loga samotného se odhaduje na astronomických 26 miliard dolarů.

👉 Tip

Nikdy se nesnažte, aby vaše logo za každou cenu působilo přepáleným designem. Je to klišé, ale „v jednoduchosti je krása“ – a také spousta peněz, když to umíte dobře prodat.

Již jsi hlasoval(a)!
Written By

Články, které vznikly za podpory redakčního týmu nebo externích spolupracovníků.

Soundcloud

Spotify

Přečti si CLICKBAIT v nové židli

Mohlo by se vám líbit

Influenceři

Reading Time: 35 min. čtení Přinášíme ultimátní přehled největších “českých” influencerů. Kdo je na prvním místě a kolik sledujících je potřeba na TOP 10? Tady je 30 jmen, která potřebujete znát. Pravidelně aktualizováno (18. 1. 2023)

Sociální sítě

Reading Time: 16 min. čtení V prvním srpnovém týdnu letošního roku se v účtech českých uživatelů Instagramu objevila novinka s názvem Reels. Jde o 15sekundová videa, která je možné doplnit hudbou a sestříhat, a kterými chce Instagram konkurovat populární sociální síti TikTok, jejíž alfou a omegou jsou právě krátká hudební videa.

Sociální sítě

Reading Time: 10 min. čtení Instagram patří s jednou miliardou uživatelů k nejoblíbenějším sociálním sítím na světě. Koho tito uživatelé sledují úplně nejraději?

Marketing

Reading Time: 3 min. čtení Tvořit obsah pro zábavu je ušlechtilé. V životě každého tvůrce ale přijde moment, kdy si řekne, že by na tom, co dělá, mohl i vydělávat.