Už pátým rokem dostávám každý den několik nabídek od firem, které by chtěly spolupráci s některým z mých sourozenců – Katkou a Jirkou. Nabídky chodí od mediálních či PR agentur, od agentur, které se na influencery „specializují“ nebo přímo od značek. Jaké chyby nejčastěji dělají a co by mohly dělat lépe?
1. Podepište se a připojte na sebe kontakt
Ano, opravdu se děje, že přijde nabídka bez kontaktních údajů nebo odkazu na produkt, se kterým se snažíte tvář spojit.
2. Neposílejte nabídky z mobilu
Nebo alespoň smažte větu, která vás z toho usvědčuje.
3. Pokud zastupujete firmu, nepište ze soukromého mailu
Tohle jde většinou ruku v ruce s prvním bodem.
4. Snažte se zaujmout už předmětem
Mail s předmětem „Spolupráce“ pravděpodobně nikdo ani neotevře. Na druhou stranu ani vepsat celé znění e-mailu do něj není ideální (ano, stalo se mi to).
5. Nebuďte tajemní
Netrvejte hned na schůzce, kde vše vysvětlíte, ale srozumitelně popište, o co vám jde.
6. Nebuďte creepy
I když máte influencera tzv. nakoukaného, není vhodné do nabídky přidávat zhodnocení jeho dovolené nebo pozdravovat děti.
7. Buďte tak akorát dlouzí
Jedna věta v e-mailu je málo (pokud jste prezident USA, tak by mohla stačit), dlouhými odstavci se zase nikdo nechce probírat. Stručně a jasně.
8. Pokud posíláte přílohu, zamyslete se nad její velikostí
A také nad tím, jak ji adresátovi poslat co nejkomfortněji. Použijte klidně nějakou službu, která funguje jako úložiště.
9. Před odesláním e-mail zkontrolujte
Nebo někoho poproste, aby vám opravil chyby. Myslete na to, že máte pravděpodobně jediný výstřel a ten chcete udělat bezchybně.
10. Smajlíky a emotikony do tohoto typu e-mailu nepatří
Jednou jsem jich napočítal 12 v jednom odstavci.
11. Pokud plánujete napsat více lidem, raději si třikrát zkontrolujte oslovení
Není nic horšího, než Katku pozdravit „Milá Nicol“.
12. Na debatu o ceně je zatím čas
Říct si o ceník hned v prvním mailu je no go. Kupodivu jde většinou opět ruku v ruce s bodem 1 a 3.
13. E-mail by měl odeslat relevantní člověk
Nesvěřujte to grafičce či asistentovi jen proto, že mají nejvíce sledujících na Instagramu ve vaší firmě. Z jedné společnosti psal nedávno PPC specialist a umím si představit, jak u toho musel skřípat zuby.
14. Zjistěte si, na jakých platformách oslovený člověk působí
Nechtějte po něm článek na blog, když žádný nemá, nebo video, když už pár let na YouTube nenatáčí. Stejně tak se podívejte, s jakými značkami spolupracoval v poslední době, jestli mezi nimi není vaše konkurence. Je pak pravděpodobné, že s vámi chtít dělat nebude.
15. Myslete na to, že influencer nezná vaše problémy
Možná ho projekt, kterým vy žijete nonstop, ani nezajímá. Zamyslete se, co mu můžete nabídnout z jeho pohledu, proč by se měl pro vaši značku nadchnout. Stalo se mi, že mi jeden hoch poslal dlouhý román o tom, jak pracuje už třetím rokem nonstop na aplikaci, která změní svět, že se mu tím rozbil jeho osobní život, musel se přestěhovat do jiného města, ale teď už je před spuštěním a bude to bomba. Co myslíte, popsal, o jakou aplikaci jde a co umí? Správně.